  • 61. Data: 2006-06-26 19:03:43
    Temat: Re: czy właściciel samochodu odpowiada za wykroczenie innej osoby?
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> napisał:

    >Jeśli nie ma kogo wskazać, to jak ma wskazać?
    Zazwyczaj pojazd sam nie porusza się po drogach. Pozostaje użycie
    pojazdu BEZ wiedzy i woli właściciela/użytkownika do tego:
    "przez nieznaną osobę, czemu nie mógł zapobiec".
    Czytaj całość i do końca, a nie będziesz zadawał takich pytań.

    Artur Golański
    --
    http://artgola.webpark.pl/kodeks

  • 62. Data: 2006-06-26 19:03:44
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> napisał:

    >To teraz zapraszam do wskazania przepisu, z którego sprawca
    Zaproś siebie do myślenia ;-)
    Po co mieszasz "sprawcę" ?
    Czytaj na boga ze zrozumieniem przepisy: art. 78. 4 PoRD oraz art. 65.
    § 1 i § 2 K.W i nie zadawaj dziecinnych pytań.
    EOT

    --
    Artur Golański

  • 63. Data: 2006-06-26 19:12:36
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Czytaj na boga ze zrozumieniem przepisy: art. 78. 4 PoRD oraz art. 65.
    > § 1 i § 2 K.W i nie zadawaj dziecinnych pytań.
    > EOT

    Przeczytałem. W żadnym z powyższych nie ma ani słowa o odpowiedzialności
    solidarnej, zbiorowej czy innej tego typu. A więc EOT.

    -------------------+
    -------------------+

  • 64. Data: 2006-06-26 22:54:18
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Zazwyczaj pojazd sam nie porusza się po drogach. Pozostaje użycie
    > pojazdu BEZ wiedzy i woli właściciela/użytkownika do tego:
    > "przez nieznaną osobę, czemu nie mógł zapobiec".

    Nieprawda. Pozostaje użycie przez właściciela/posiadacza.
    Tylko nie wiadomo, którego. I właśnie o takiej sytuacji
    mówimy.
    Jeśli jestem właścicielem, to nie pytam pozostałych
    właścicieli o zgodę, tylko korzystam z mojej własności.
    Analogicznie robią pozostali właściciele. Gdzie tu
    widzisz powierzenie samochodu komukolwiek?

    > Czytaj całość i do końca, a nie będziesz zadawał takich pytań.

    Czytam. Ale nadal nie rozumiem. Mam wrażenie, że to Ty
    nie doczytałeś do końca całości opisanej sytuacji.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 65. Data: 2006-06-27 10:20:24
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> napisał:

    >Nieprawda.
    Na szczęście to tylko twoje prywatne zdanie :-)

    > Gdzie tu widzisz powierzenie samochodu komukolwiek?
    Jako właściciel masz wiedzieć. To, że jesteś jedynie wspólwłaścicielem
    i prócz ciebie użytkują go inni, to twój problem. Taki sam, jak to, że
    możesz nie pamiętać [ale nie masz prawa nie wiedzieć ;-)] komu
    powierzyłeś kilka miesięcy temu.

    >Mam wrażenie, że to Ty
    >nie doczytałeś do końca całości opisanej sytuacji.
    Błędne wrażenie. Po prostu dura lex sed lex i kombinowanie na niewiele
    może się zdać, bo sąd nie da wiary takiemu tłumaczeniu i nałoży na
    właściciela grzywnę.

    --
    Artur Golański

  • 66. Data: 2006-06-27 10:34:03
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Na szczęście to tylko twoje prywatne zdanie :-)

    Czyli uważasz, że właściciel nie może korzystać z własnego
    samochodu? To tylko moja prywatna opinia, tak? :D

    > Jako właściciel masz wiedzieć.

    Wiedzieć, komu powierzyłem. Wiem. Nie powierzyłem nikomu.

    > To, że jesteś jedynie wspólwłaścicielem
    > i prócz ciebie użytkują go inni, to twój problem.

    Owszem, bo nie zawsze mogę skorzystać z samochodu wtedy,
    kiedy chcę - tu nie przeczę ;)

    > Taki sam, jak to, że
    > możesz nie pamiętać [ale nie masz prawa nie wiedzieć ;-)] komu
    > powierzyłeś kilka miesięcy temu.

    A to już jest zupełnie inna sprawa. Bo jest przepis, który
    zobowiązuje mnie wskazać, komu _powierzyłem_ do kierowania
    samochód w określonym czasie. Ale nie zobowiązuje mnie
    do "wiedzenia", kto nim kierował. I nie zobowiązuje mnie
    do pamiętania, czy sam nim kierowałem w tym czasie.

    > Błędne wrażenie. Po prostu dura lex sed lex i kombinowanie na niewiele
    > może się zdać, bo sąd nie da wiary takiemu tłumaczeniu i nałoży na
    > właściciela grzywnę.

    Na którego? :) Na wszystkich? Solidarnie, do podziału, czy też
    na każdego osobną? I na podstawie jakiego przepisu, skoro _wiedzieli_,
    komu powierzyli samochód (nikomu)?

    Zwróć uwagę, że to wynika z Twojej własnej definicji, że współwłaściciel
    jest właścicielem. Przepis mówi, że właściciel ma obowiązek wskazać,
    komu powierzył samochód do kierowania. Ale on nie wskaże, bo nie
    powierzał - z samochodu korzystał właściciel. Więc w tym przypadku
    ten przepis nie powinien mieć zastosowania.

    Ale to oczywiście jest już moje prywatne zdanie laika ;)

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 67. Data: 2006-06-27 11:14:48
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> napisał:

    >Czyli uważasz, że właściciel nie może korzystać z własnego
    >samochodu?
    Nie uważam i tego nie napisałem. Właściciel ma wiedzieć, nawet, gdy
    używą wspólwłaściciel, bo prawo nie robi w takiej sytuacji wyjątku.

    > Ale nie zobowiązuje mnie do "wiedzenia", kto nim kierował.
    Po co mieszasz kolejny temat ? Nikt nie ma co do tego watpliwości.

    >Na którego? :)
    A kogo poproszono o odpowiedź ? A komu postawiona zarzut niewywiązania
    sie z obowiązku wskazania ? (jednemu czy trzem na raz ?). Takie trudne
    widzieć o czym piszemy, trzeba pytać ?

    >komu powierzyli samochód (nikomu)?
    Zabawa ja w piaskownicy, nie powierzyli, a ON sam pojechał i popełnił
    wykrocznie, prawie jak "to be or not to be" ;-)
    Dzięki, ja wypadam mnie to już nie bawi - szkoda mojego czasu.

    --
    Artur Golański

  • 68. Data: 2006-06-27 12:52:50
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Nie uważam i tego nie napisałem. Właściciel ma wiedzieć, nawet, gdy
    > używą wspólwłaściciel, bo prawo nie robi w takiej sytuacji wyjątku.

    Ma wiedzieć, komu powierza. Wskaż inny przepis mówiący, że ma
    wiedzieć, kto jeździł.

> [...]
    > widzieć o czym piszemy, trzeba pytać ?

    > Zabawa ja w piaskownicy, nie powierzyli, a ON sam pojechał i popełnił
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    Właśnie. Nie powierzyli. Sam to potwierdziłeś. Więc skoro nie ma
    powierzenia, to przepis o powierzeniu nie obowiązuje. Zgadza się?
    Bo ten przepis zobowiązuje _tylko_ do wskazania, komu się
    _powierzyło_.
    A to, czy pojechał i _który_ z właścicieli pojechał, to już sobie
    Policja musi ustalić. Bo tego już właściciele nie muszą pamiętać.
    Nie ma przepisu, który by ich do tego zobowiązywał.

    > Dzięki, ja wypadam mnie to już nie bawi - szkoda mojego czasu.

    Mnie też. Ciągle twierdzisz, że właściciele mają odpowiadać
    za nie wskazanie, komu powierzyli, chociaż sam przyznajesz,
    że nikomu nie powierzyli. Czyli powiedzmy powinieneś odpowiadać
    za kradzież, chociaż np. pożyczyłeś coś od znajomego. Dziwna
    logika.
    Nie przekonujesz mnie.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 69. Data: 2006-06-27 15:04:35
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> napisał:

    >Ma wiedzieć, komu powierza.
    TAK.

    >Wskaż inny przepis mówiący, że ma wiedzieć, kto jeździł.
    NIE WSKAŻE, bo takiego NIE MA.
    Nigdy nie twierdziłem, że ma wiedzieć KTO jezdził.

    >Właśnie. Nie powierzyli. Sam to potwierdziłeś.
    Czytaj ze zrozumieniem to co ja piszę !
    Rozwinąłem (dokończyłem) twoje zdanie "właściciel nie powierzył
    nikomu, nikt nie używał bez jego zdogy/wiedzy" ale fakt jest taki, że
    ktoś nim jechał ! Wniosek (za ciebie): właściciel kłamie, skoro
    trzeciej możliwości nie ma.

    > to przepis o powierzeniu nie obowiązuje.
    Obowiązuje, jest uchwalony i do jego zmiany będzie obowiązywał,
    choćbyś 1000 razy temu zaprzeczył.

    >A to, czy pojechał i _który_ z właścicieli pojechał, to już sobie
    Jasne, jechała moja d..., mój tyłek, a moja głowa nic o tym nie
    wiedziała, bo przecież nie siedziała na siedzeniu :-)
    Popatrz realnie, kto w Polsce posiada samochód jako współwłasność
    i nie wie, kto pojazd używa. Dalej, jeśli nawet nie pamięta daty, to
    spojrzawszy na zdjęcie z fotoradaru mówi, że nie zna tego gościa,
    wiedząc, że jest to współwłaściciel (zazwyczaj mąż,żona).

    > chociaż sam przyznajesz, że nikomu nie powierzyli.
    Nigdy tego nie przyznałem!

    > odpowiadać za kradzież, chociaż np. pożyczyłeś coś od znajomego.
    Tak, jeśli pożyczyłeś, a znajomy o tym nic nie wie.

    >Nie przekonujesz mnie.
    Nie muszę. Może życie cię przekona.

    --
    Artur Golański

  • 70. Data: 2006-06-27 15:56:16
    Temat: Re: czy właściciel samochodu odpowiada za
    Od: "VoyteG" <V...@h...com>

    Witam!
    Sledze te dyskusje z uwaga i jesli mozna dwa slowa o wskazanej tu
    kwestii powierzenia.
    Przykladowo wlasciciel oswiadcza, ze powierzyl pojazd myjni
    samochodowej lub warsztatowi, ktory mial wyregulowac swiatla itp.,
    gdzie wykwalifikowani pracownicy mieli wykonac odpowiednie czynnosci.
    Oczywiscie nikt nie ewidencjonuje tego typu czynnosci, zwlaszcza gdy
    pojazd jest wlasnoscia prywatna.
    Czyli formalnie osoba fizyczna powierza pojazd osobie prawnej.
    Wlasciciel nie moze jednoznacznie wskazac komu, bo jest to niemozliwe.
    Nie mozna zatem stwierdzic, ze wlasciciel nie okreslil komu powierzyl
    pojazd.

    Owszem, mozna tu domniemywac nieuczciwosc zeznan. Ale tez sytuacja taka
    moze byc realna - sam gdy oddaje pojazd do warsztatu, to zawsze kilka
    kilometrow na liczniku przybywa.

    VoyteG