  • 1. Data: 2006-06-22 08:55:56
    Temat: Ziobro - nowa interpretacja prawa.
    Od: "Rafał " <k...@N...gazeta.pl>

    Proszę o wytłumaczenie mi laikowi następującej kwestii.
    Pomimo braku zmian w prawie, zgodnie z informacją z wczorajszej prasy, od tej
    chwili pijani kierowcy będą traktowani surowiej niż dotychczas włącznie z
    zaborem samochodu. I tu nasuwa się mi pytanie - dlaczego??? Dlaczego pomimo
    braku zmian w prawie teraz pijani kierowcy będą traktowani surowej niż byli
    traktowani tak samo pijani kierowcy wcześniej? Czy to jest zgodne z zasadą
    równości obywateli wobec prawa?

    pzdr.
    Rafał

  • 2. Data: 2006-06-22 10:48:14
    Temat: Re: Ziobro - nowa interpretacja prawa.
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Rafał napisał(a):
> [...]
    > traktowani tak samo pijani kierowcy wcześniej? Czy to jest zgodne z zasadą

    sad moze zabrac narzedzie sluzace do poplenienia przestepstwa i dzis i
    wczoraj mogl i duzo wczesniej tez mogl to robic. Wynika to z art 44 ust
    2 KK.

    Podobnie zreszta jak policja mogla od dawien dawna zatrzymac osobe
    posiadajaca immunitet przy uzasadniony podejrzeniu popelnienia
    przestesptwa (jazda pod wplywem),
    manipuluja wami i tyle, otworz wkoncu oczy.

    P.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".

  • 3. Data: 2006-06-22 13:40:34
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Rafał wrote:
> [...]
    > traktowani tak samo pijani kierowcy wcześniej? Czy to jest zgodne z zasadą

    jeżeli za zabójstwo jest od x lat do dożywocia i do tej pory zwykle
    orzekano 10 - 25 lat, a od dzisiaj orzekają dożywocie, to jest do tego
    potrzebna jakakolwiek zmiana prawa?

  • 4. Data: 2006-06-22 13:54:28
    Od: stern <s...@0...pl>

    Rafał napisał(a):
    > Dlaczego pomimo
    > braku zmian w prawie teraz pijani kierowcy będą traktowani surowej niż byli
    > traktowani tak samo pijani kierowcy wcześniej?

    bo jest coraz więcej pijanych kierowców,

    > Czy to jest zgodne z zasadą
    > równości obywateli wobec prawa?

    przecież wszyscy będą traktowani surowiej, więc o co Ci chodzi

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 5. Data: 2006-06-22 14:01:12
    Od: "Rafał " <k...@g...pl>

    stern <s...@0...pl> napisał(a):

    > przecież wszyscy będą traktowani surowiej, więc o co Ci chodzi

    Chyba się nie zrozumieliśmy:
    Założenie: prawo się nie zmieniło
    Przykład 1: pijany kierowca w dniu 1/1/2006 za jazdę czarnym BMW z prędkością
    150km/h dostał zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 2 lat.
    Przykład 2: pijany kierowca w dniu 22/6/2006 za jazdę czarnym BMW z
    prędkością 150km/h dostał zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 2
    lat I zostało mu zabrane czarne BMW.

    Dlaczego pijak z przykładu 2 został potraktowany surowiej od pijaka z
    przykładu 1??

  • 6. Data: 2006-06-22 14:02:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Rafał [###k...@N...gazeta.pl.###] napisał:

    Na praktykę prawa składa się istniejacy stan prawny oraz linia
    orzecznictwa. Jak napisał Przemek, to zatrzymanie samochodu jako
    narzędzia służącego do popełnienia wykroczenia lub przestępstwa jest
    zgodne z obowiązującym prawem od dawna. Co najmniej od 1969 roku, bo
    było możliwe w poprzednim kodeksie karnym. Tyle, że do noweli sama
    jazda w stanie wskazującym na spożycie była wykroczeniem, a nie
    przestępstwem, ale przecież i do wykroczenia można to zrobić (vide
    art. 30 kw).

    Do chwili obecnej linia orzecznictwa była taka, że samochodów się nie
    zabierało. No bo ustawa mówi o tym, że "przepadku nie orzeka się,
    jeżeli byłoby to niewspółmierne do wagi popełnionego wykroczenia,
    chyba że chodzi o przedmiot pochodzący bezpośrednio z wykroczenia.".
    Ale to jest pojęcie dość względne. I można uznać, że jednak wartość
    samochodu jest współmierna. W wypadku przestępstw w art. 44 kk mowa
    jest o tym, że sąd może orzec przepadek narzędzi. Przy czym i tu mowa
    o wpółmiernościw wartości, co jest pojęciem dość cennym.

    Reasumując, to akurat postulat zabierania samochodów jest całkiem
    możliwy do realizacji w praktyce. Jak widać niewiele pomogło uznanie
    jazdy po pijaku za przestępstwo (było wykroczeniem). Może groźba
    utraty pojazdu wszcząśnie co poniektórymi.

    Z tym, że sprawa jest dość kontrowersyjna akurat z powodu
    praktycznego. Zauważcie, że przepadek rzeczy można orzec w odniesieniu
    do rzeczy stanowiącej własność sprawcy. A zatem będzie nierówność
    wobec prawa, bo samochody będące w leasingu, samochody firmowe czy
    zarejestrowane na kilka osób w rodzinie, albo zgoła samochody cudze
    przepadkowi nie będą podlegały. Z tego powodu uważam, że to nie
    najlepszy pomysł.

  • 7. Data: 2006-06-22 14:07:40
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 22 Jun 2006 08:55:56 +0000 (UTC), Rafał napisał(a):

    > Pomimo braku zmian w prawie, zgodnie z informacją z wczorajszej prasy, od tej
    > chwili pijani kierowcy będą traktowani surowiej niż dotychczas włącznie z
    > zaborem samochodu. I tu nasuwa się mi pytanie - dlaczego???

    Bo prokuratorzy dostali nowe wytyczne. Nowe paragrafy nie są potrzebne, bo
    te które da sie zastosować są w kodeksach zapisane od dawna. Cała wina w
    tej sytuacji to wina prokuratorów i sędziów - tych pierwszych bo nie
    potrafią korzystać z dostępnych narzędzi, tych drugich bo lekceważą takie
    sprawy i zasądzają jedynie śmieszne grzywny.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 8. Data: 2006-06-22 14:07:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > bo jest coraz więcej pijanych kierowców,

    To jest przyczynek do zastanowienia się nad prawdziwością teorii
    prezentowanych namiętnie przez pana Z. i nie tylko: "Im wyższa kara tym
    mniej przestępców".
    Przypominam że jazda po pijanemu kiedyś nie była przestępstwem tylko
    wykroczeniem.
    Tych wykroczeń było mniej niż obecnie jest tych przestępstw. Zwiększenie
    kary nie spowodowało więc zmniejszenia ilości tych czynów, lecz wręcz
    przeciwnie (oczywiście nie twierdze że wyższa kara=więcej przestępców).
    Tak więc teoria im wyższa kara tym mniej przestępstw trochę się chybocze.
    I obecne rozumowanie pana Z. do niczego nie doprowadzi.

    > przecież wszyscy będą traktowani surowiej, więc o co Ci chodzi

    To że pan Z. powie że prokuratorze bedą występować z większymi wnioskami
    nie oznacza że sądy te wnioski będą uwzględniać.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 9. Data: 2006-06-22 14:09:35
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > zarejestrowane na kilka osób w rodzinie, albo zgoła samochody cudze
    > przepadkowi nie będą podlegały. Z tego powodu uważam, że to nie

    Dla nie właścicieli samochodów ma być - w przyszłości - obowiązek zwrot
    równowartości w pieniądzach.
    Ale ja też uważam że to bardzo, bardzo głupi pomysł.

  • 10. Data: 2006-06-22 14:14:00
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Rafał napisał(a):

> [...]
    > lat I zostało mu zabrane czarne BMW.
    >
    > Dlaczego pijak z przykładu 2 został potraktowany surowiej od pijaka z

    Ty nie zrozumiales, to nei ziobro ustala kary, on ustala wytyczne dla
    swoich podwladnych i oni beda sie domagac takich kar, a jaki wyrok
    dostanie kierowca i czy samocod przepadnie to zalezy od SADu.

    P.