  • 1. Data: 2006-06-22 10:11:43
    Temat: molestowanie seksualne
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przejrzałem szybko kodeks karny, wykroczeń i pracy. Wyraźnie tylko w tym
    ostatnim (art. 183a § 6.) zostały sformułowane granice molestowania
    seksualnego, zaliczono do nich również werbalne elementy odnoszące się
    do sfery płciowości, których celem ma być naruszenie godności lub
    poniżenie pracownika.

    A co z podobnymi praktykami stosowanymi poza zakładem pracy, w innych
    sferach życia społecznego?

    Definicje z art. 140, 141 i 142 kodeksu wykroczeń i art. 197 - 199 oraz
    art. 202 i 203 nie są już tak dokładne. To znaczy istnieje prawna
    definicja "innej czynności seksualnej"?

  • 2. Data: 2006-06-22 10:50:11
    Temat: Re: molestowanie seksualne
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Atlantis napisał(a):
> [...]
    >
    > Definicje z art. 140, 141 i 142 kodeksu wykroczeń i art. 197 - 199 oraz
    > art. 202 i 203 nie są już tak dokładne. To znaczy istnieje prawna

    np zlapanie za tylek,szcypanie, macanie, itp dosc jasne chyba.

    P.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".

  • 3. Data: 2006-06-22 11:17:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przemek R. napisał(a):

    > np zlapanie za tylek,szcypanie, macanie, itp dosc jasne chyba.

    To jest akurat jasne i nie podlega dyskusji. Ale mi chodziło bardziej o
    te czynności "werbalne". W kodeksie pracy jest to jasno określone jako
    molestowanie seksualne. Ale jak w świetle kodeksu karnego i wykroczeń
    wygląda np. komentowanie urody dziewczyny, nierzadko wulgarne, z
    wyraźnymi podtekstami seksualnymi?

    # /George Orwell - Rok 1984/

  • 4. Data: 2006-06-22 12:08:10
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Atlantis napisał(a):

> [...]
    > molestowanie seksualne. Ale jak w świetle kodeksu karnego i wykroczeń
    > wygląda np. komentowanie urody dziewczyny, nierzadko wulgarne, z

    na pewno nie jest to inna czynnoscia seksualna conajwyzej moze byc w
    niektorych sytuacjach zniewazeniem.

    P.

  • 5. Data: 2006-06-22 12:53:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przemek R. napisał(a):

    > na pewno nie jest to inna czynnoscia seksualna conajwyzej moze byc w
    > niektorych sytuacjach zniewazeniem.

    Nie rozumiem, a wedle kodeksu pracy są juz molestowaniem, zgadza się? A
    więc np. pracownicę w prywatnej czy państwowej firmie obowiązuje inne
    prawo odnośnie molestowania niż np. uczennicę w szkole albo studentkę?
    Szkoda, ze polskie prawo nie uściśla tego bardziej...

    # /George Orwell - Rok 1984/

  • 6. Data: 2006-06-22 14:11:28
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Atlantis napisał(a):

> [...]
    > prawo odnośnie molestowania niż np. uczennicę w szkole albo studentkę?
    > Szkoda, ze polskie prawo nie uściśla tego bardziej...

    to co cytowales dotyczy dyskrymnacji pracownika a nie jest definicja
    przestepstwa, jezlei chodzi o molestowanie seksulane w pelnym tego slwoa
    znaczeniu czyli 'inna czynnosc seksualna' to kazdy rozumny czlowiek wie
    czym to jest i nie trzeba tworzyc dodatkowych definicji, co nie znaczy
    ze taka nie istnieje.
    Uchwała SN z 19.5.1999 r I KZP 17/99, OSNKW 1999, Nr 7-8, poz 36
    "inna czynność seksualna" to takie zachowanie się, niemieszczące się w
    pojęciu "obcowania pŁciowego" ktore zwiazane jest z szeroko rozumianym
    życiem płciowym człowieka, polegające na kontakcie cielesnym sprawcy z
    pokrzywdzonym lub przynajmniej na cielesnym i mającym charakter
    seksualny zaangazowaniu ofiary.

    P.

  • 7. Data: 2006-06-22 15:20:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przemek R. napisał(a):

> [...]
    > znaczeniu czyli 'inna czynnosc seksualna' to kazdy rozumny czlowiek wie
    > czym to jest i nie trzeba tworzyc dodatkowych definicji, co nie znaczy

    Widzisz, ale w Polsce wymiar sprawiedliwości posługuje się nie prawem
    zwyczajowym ("każdy wie czym to jest i nie trzeba tworzyc dodatkowych
    definicji") tylko zapisami prawnymi.

    > życiem płciowym człowieka, polegające na kontakcie cielesnym sprawcy z
    > pokrzywdzonym lub przynajmniej na cielesnym i mającym charakter
    > seksualny zaangazowaniu ofiary.

    Hmm... Nie wiem czemu, ale mam wrażenie, że ta definicja jest nieco
    dziurawa. Ogranicza się jedynie do aspektów cielesnych, a przecież
    molestowanie seksualne może mieć też charakter werbalny.
    Poza tym definicja pozostawia ogromne pole do dyskusji czy dany kontakt
    cielesny miał charakter seksualny czy nie. Na przykład położenie ręki na
    kolanie lub udzie z cała pewnością dla mnie jest molestowaniem
    seksualnym, jeśli ofiara sobie tego nie życzy a do tego sprawca jest
    postawiony nad nią w takiej czy innej hierarchii... Tyle tylko, że takie
    zachowanie może nie do końca pasować do przedstawionej definicji... :(

  • 8. Data: 2006-06-22 16:42:54
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Atlantis napisał(a):

    > Widzisz, ale w Polsce wymiar sprawiedliwości posługuje się nie prawem
    > zwyczajowym ("każdy wie czym to jest i nie trzeba tworzyc dodatkowych
    > definicji") tylko zapisami prawnymi.

    ale te zapisy czesto wynikaja z prawa zwyczajowego,

    > Hmm... Nie wiem czemu, ale mam wrażenie, że ta definicja jest nieco
    > dziurawa. Ogranicza się jedynie do aspektów cielesnych, a przecież
    > molestowanie seksualne może mieć też charakter werbalny.

    np, twoim zdaniem powinienem popelnic przestepstwo wysylajac "calusa"
    kobiecie ktora mi sie podoba czy mowiac ze ma ladny tylek, oczy, usa,
    dlonie, nogi?
    Nie za daleko idziesz? Toz to dopiero bylo by chore

> [...]
    > seksualnym, jeśli ofiara sobie tego nie życzy a do tego sprawca jest
    > postawiony nad nią w takiej czy innej hierarchii...

    zalezy od okolicznosci i sposobu.

    Tyle tylko, że takie
    > zachowanie może nie do końca pasować do przedstawionej definicji... :(

    a to niby dlaczego? Jezlei ma charakter seksulany to jaknajbardziej
    pasuje. Czego Ty nie rozumiesz?

  • 9. Data: 2006-06-22 17:31:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przemek R. napisał(a):

    > ale te zapisy czesto wynikaja z prawa zwyczajowego,

    Jednak w sądzie odwołujemy się nie do zwyczajów w danej mazurskiej wsi,
    tylko do praw spisanych. :P

> [...]
    > dlonie, nogi?
    > Nie za daleko idziesz? Toz to dopiero bylo by chore

    No fakt, ale nie o taką sytuację mi chodziło. Z drugiej strony nie
    jestem pewien, ale nie zdziwiłbym się, gdyby w USA zdarzyły się już
    przypadki podobnych wyroków. :)

    > zalezy od okolicznosci i sposobu.

    Ok, załóżmy taką sytuację, może w dużej mierze to urban legend, ale
    wierzę, że jest w tym choć trochę prawdy. Słyszę takie historie na
    okrągło co roku w okresie sesji egzaminacyjnej na uczelniach wyższych...
    Profesor komentuje urodę młodej studentki podczas egzaminu, sugerując że
    powinna bardziej eksponować biust i przychodzić w krótszej spódniczce,
    na dodatek kładzie rękę na jej kolanie np.
    Dla mnie tego nijak inaczej niż molestowanie nazwać się nie da,
    zwłaszcza, że wykorzystuje swoją przewagę wynikającą z pełnionej funkcji
    i sytuacji...

    > a to niby dlaczego? Jezlei ma charakter seksulany to jaknajbardziej
    > pasuje. Czego Ty nie rozumiesz?

    A jak na podstawie przedstawionych zapisów masz zamiar udowodnić w
    sądzie, że miało charakter seksualny, a nie jakikolwiek inny? Właśnie to
    mnie najbardziej zastanawia...

  • 10. Data: 2006-06-22 18:55:58
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > No fakt, ale nie o taką sytuację mi chodziło. Z drugiej strony nie
    > jestem pewien, ale nie zdziwiłbym się, gdyby w USA zdarzyły się już
    > przypadki podobnych wyroków. :)

    usa to usa, do takiego szalenstwa u nas na pewno nie dojdzie

> [...]
    > Dla mnie tego nijak inaczej niż molestowanie nazwać się nie da,
    > zwłaszcza, że wykorzystuje swoją przewagę wynikającą z pełnionej funkcji

    zalezy jak wyglada ta rozmowa.

    > A jak na podstawie przedstawionych zapisów masz zamiar udowodnić w
    > sądzie, że miało charakter seksualny, a nie jakikolwiek inny? Właśnie to
    > mnie najbardziej zastanawia...

    nagrac zajscie przesdtawic jako dowod i ocenic.

    P.