  • 51. Data: 2006-06-24 18:37:03
    Temat: Re: czy właściciel samochodu odpowiada za wykroczenie innej osoby?
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Nie ma każde pytanie jest odpowiedź, a do tego jednoznaczna :-)

    Niestety :)

    > Postawiłbym na odpowiedzialność solidarną, podobnie jak z długami s.c.

    Za "nie wskazanie"? Każdy z nich mówi, że nikomu nie powierzał
    i wskazuje, że kierować mógł każdy ze współwłaścicieli.

    > Dziwne rozumowanie. Zakładając, że pojazd nie został użyty wbrew woli
    > właściciela, to jednak ktoś go używał.

    Ktoś używał, ale czy właściciele komuś go powierzyli? Czy jak
    w domu bierzesz sobie nóż czy długopis (coś należącego do
    całej rodziny), to ktoś Ci go powierza? Moim zdaniem nie.
    Dla przypomnienia definicja słownikowa:
    powierzyć - polecić coś czyjejś opiece, dać coś komuś
    w zaufaniu do dyspozycji, na przechowanie.

    > Dowolnego, za brak spełnienia obowiazku wskazania (współwłaściciel to
    > także właściciel, a w PoRD obowiązku nie ograniczono ilości
    > właścicieli/użytkowników).

    Myślisz, że to by się utrzymało? Skoro nikt nikomu samochodu
    nie powierzał, to nikt nikogo nie może wskazać. Są natomiast trzy
    osoby, które dowolnie korzystają z samochodu (współwłaściciele
    i współposiadacze).

    Pozdrawiam,
    Gerard

    PS. Żeby sobie nikt nie myślał - nie pytam o to, żeby uniknąć
    odpowiedzialności za jakiś występek ;) Po prostu zaciekawiło
    mnie, jak to wygląda w takiej (całkiem częstej) sytuacji.

  • 52. Data: 2006-06-25 16:16:38
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Artur Golanski napisał:
    > Postawiłbym na odpowiedzialność solidarną, podobnie jak z długami s.c.

    Zbiorowa odpowiedzialność karna? Ciekawa koncepcja.

    > Dowolnego, za brak spełnienia obowiazku wskazania (współwłaściciel to
    > także właściciel, a w PoRD obowiązku nie ograniczono ilości
    > właścicieli/użytkowników).

    Dla ustalenia uwagi przyjmijmy, że na żądanie wskazania, komu użyczono
    pojazdu padła wyczerpująca odpowiedź:

    "Nikomu nie użyczałem samochodu. Kluczyki zostawiłem, jak zawsze, na
    szafce w mieszkaniu. Dostęp do niej mają osoby: A.X., B.X., C.Y, ja i
    D.X będący współwłaścicielem. Wszyscy wiedzą, że mogą brać kluczyki bez
    pytania właścicieli o zgodę. Nie wiem czy ktoś je danego dnia wziął, a
    jeśli tak to kto."

    Czy w tej sytuacji chciałbyś właścicielowi postawić zarzut odmowy
    wskazania?

    -------------------+
    -------------------+

  • 53. Data: 2006-06-25 17:53:20
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> napisał:

    >Zbiorowa odpowiedzialność karna?
    Odróżniasz słowo zbiorowa od solidarna ?

    Nie trzeba być prawnikiem, aby wiedzieć, że istnieje odpowiedzialność
    solidarna.
    Reszta {ciach} powielanie tych pytań, na które już odpowiedziano.

    --
    Artur Golański

  • 54. Data: 2006-06-25 18:17:09
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Odróżniasz słowo zbiorowa od solidarna ?

    Odróżniam, ale jeśli nie chodziło Ci o zbiorową, to nie wiem za co
    współwłaściciele tutaj mieliby solidarnie odpowiadać.

    -------------------+
    -------------------+

  • 55. Data: 2006-06-25 20:08:56
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> napisał:

    >współwłaściciele tutaj mieliby solidarnie odpowiadać.
    Hint: współwłaścicel=właściciel (wobec prawa).

    --
    Artur Golański

  • 56. Data: 2006-06-25 20:20:22
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Hint: współwłaścicel=właściciel (wobec prawa).

    _Za_ _co_.

    -------------------+
    -------------------+

  • 57. Data: 2006-06-26 06:23:07
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Nie trzeba być prawnikiem, aby wiedzieć, że istnieje odpowiedzialność
    > solidarna.

    karna?

    KG

  • 58. Data: 2006-06-26 13:39:34
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> napisał:

    >_Za_ _co_.
    Za "niewskazanie" (współwłaścicel=właściciel).

    --
    Artur Golański

  • 59. Data: 2006-06-26 18:21:35
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Za "niewskazanie" (współwłaścicel=właściciel).

    Jeśli nie ma kogo wskazać, to jak ma wskazać?
    Przepis mówi, że właściciel lub posiadacz ma obowiązek
    wskazać, komu powierzył pojazd do kierowania. Prawda?
    Ale jeśli nikomu nie powierzał, to jak ma wskazać?
    Przepis nie mówi, że właściciel ma wskazać, kto kierował.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 60. Data: 2006-06-26 18:38:45
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Za "niewskazanie" (współwłaścicel=właściciel).

    To teraz zapraszam do wskazania przepisu, z którego sprawca może
    odpowiadać z nie-sprawcą solidarnie za czyn zabroniony (dla ułatwienia
    dowolny: wykroczenie czy przestępstwo).