  • 1. Data: 2003-06-27 09:52:20
    Temat: czy takie pismo z banku wystarczy?
    Od: m...@p...onet.pl

    otrzymałam własnie z banku X takie pismo:

    "W zwiazku z dokonanymi na Pani rachunek nr..... w dniach 10 luty 200 i 06
    marca 2000 wpłatami na łączną kwotę 985,98 zł uprzejmie prosimy o
    bezzwłoczne uregulowanie powyższych należności wobec banku. Kwota ta była
    należna innej osobie, a została przekazana na Pani rachunek wskutek błędu
    popełnionego przez bank dokonujący przelewu środków pieniężnych. Zasadnym
    jest przyjęcie, iż powyższa należność stanowi dla Pani świadczenie
    nienależne, wobec braku wpłaty zmuszeni będziemy zatem podjąć odpowiednie
    czynności zmierzające do odzyskania tej kwoty."

    No super - konta nie mam tam od dwóch lat. Żadnego "podejrzanego" napływu
    nienależnych mi pieniędzy nie zauważyłam. Pismo (świstek?) pieczęcie
    urzędowe ma, ale jakoś mnie zaskoczyło - żadnych dowodów, że pieniądze są
    nie moje. Jak to sprawdzić? Jakich dowodów zazadac od banku? Bo chyba
    jakichs trzeba?

    Pozdrawiam Grupe,
    Ewa
    PS (skad mam wziasc teraz 1000 zl? - jako nauczycielka dostaje na reke
    znacznie mniej niz 1000...) - rozloza mi na raty?

  • 2. Data: 2003-06-27 10:05:10
    Temat: Re: czy takie pismo z banku wystarczy?
    Od: "Aleksander" <k...@g...pl>

    zacznę od tego że nie znam się na tym
    ale kiedyś na grupie pl.biznes był podobny przypadek
    człowiek niechcący przelał na czyjeś konto pieniądze za fakturę no i
    domagałe się zwrotu
    a tamci powiedzieli mu aby się wypchał, z calej dyskucji na grupie wynikało
    że człowiek nie ma prawnych możliwości
    aby odzyskać pieniądze
    prawdopodobnie tak jest w Twoim przypadku ale zaznaczam że nie mam podstaw
    aby twierdzć to na pewno

    Opisz może jeszcze swój przypadek na grupie pl.biznes.banki może oni coś Ci
    doradzą

    pozdr

  • 3. Data: 2003-06-27 10:29:48
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    > No super - konta nie mam tam od dwóch lat. Żadnego
    > "podejrzanego" napływu nienależnych mi pieniędzy nie
    > zauważyłam. Pismo (świstek?) pieczęcie

    Jak nie masz konta (zwłaszcza od tak dawna), to dlaczego jeszcze mieli Twoje
    dane osobowe? Czy nie powinni się ich pozbyć?

    Oj, to chyba jakaś próba wyłudzenia. Albo kompletny b*.*del w tym "banku".
    Co to w ogóle za "bank"?

  • 4. Data: 2003-06-27 11:19:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale przecież to się przedawniło. Roszczenia związane z działalnością
    gospodarczą przedawniają się po trzech latach. Przeszukałem prawo i nie
    znalazłem przepisu szczególnego dla tego typu przypadku. Jest tylko w
    przeciwną stronę, że klient ma 15 dni na sprzeciw do otrzymanego wyciągu.
    Tak więc to się przedawniło moim zdaniem w marcu 2003 roku i tak im odpisz.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 5. Data: 2003-06-27 12:00:14
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał w wiadomości

    > Jak nie masz konta (zwłaszcza od tak dawna), to dlaczego jeszcze mieli
    Twoje
    > dane osobowe? Czy nie powinni się ich pozbyć?

    Bank musi przechowywać dane osobowe - wynika to min. z ustawy o
    rachunkowości.

    pozdrawiam
    Robert

  • 6. Data: 2003-06-27 12:18:13
    Temat: Odp: czy takie pismo z banku wystarczy?
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

    . Kwota ta była
    > należna innej osobie, a została przekazana na Pani rachunek wskutek błędu
    > popełnionego przez bank dokonujący przelewu środków pieniężnych.

    Nic nie zwracaj- wyraźnie piszą że przelew nienależny wpłynął na twój
    rachunek na skutek błędu popełnionego przez bank- więc to ich sprawa
    odnośnie zwrotu osobie pokrzywdzonej. Zresztą to już chyba nawet
    przedawnione. Piszą do ciebie-bo liczą że a nuż zwrócisz te pieniądze
    dobrowolnie. Moim zdaniem nie mają prawnych możliwości wyegzekwować tego.
    pozdrawiam Renata:)

  • 7. Data: 2003-06-27 12:30:35
    Od: "Tom" <...@f...pl>

> [...]
    > popełnionego przez bank dokonujący przelewu środków pieniężnych. Zasadnym
    > jest przyjęcie, iż powyższa należność stanowi dla Pani świadczenie
    no właśnie - stosuje się tutaj przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu
    Generalnie osoba która otrzymała nienależne świadczenie powinna je zwrócić z
    pewnym jednak wyjątkiem, o którym mowa w art 409 KC

    Art. 409. Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli
    ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest
    już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien
    był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

    Musisz więc wykazać bankowi, że pieniądze już wydałaś, a nie liczyłaś się
    zobowiązkiem zwrotu gdyż np. spodziewałaś się takiej wpłaty

    burenezo

  • 8. Data: 2003-06-27 12:33:59
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Tom" <...@f...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Musisz więc wykazać bankowi, że pieniądze już wydałaś, a nie liczyłaś się
    > zobowiązkiem zwrotu gdyż np. spodziewałaś się takiej wpłaty

    Dokładnie.

  • 9. Data: 2003-06-27 13:20:28
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    > była
    > błędu
    > Zasadnym

    > jeżeli

    > Dokładnie.

    Przedawnienie roszczeń również znajduje zastosowanie przy bezpodstawnym
    wzbogaceniu - napisać tylko, że nawet jeżli zdarzenia takie (błędne przelewy)
    miały miejsce, to żądanie ich zwrotu jest przedawnione, a Ty nie potwierdzasz
    w żadnym wypadku, że przelewy takie istotnie miały miejsce. I tylko tyle -
    niechaj bank zwraca pieniądze, a nie Ty, nie zaczynaj zabawy w udowadnianie,
    że przepiłaś, przepaliłąś, przepuściłaś na ... :-),

    pzdr

    marek radwański

  • 10. Data: 2003-06-27 13:37:29
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bdhbl0$a6u$1@news.onet.pl...

    > Bank musi przechowywać dane osobowe - wynika to min. z
    > ustawy o rachunkowości.

    To w takim razie tak nieco na marginesie pytanie: na jakiej więc postawie
    ktoś wygrał sprawę, gdy mu jego (były) bank przysłał jakież życzenia
    urodzinowe czy coś takiego?

    Chyba, że to była plotka mająca rozreklamować GIODO ;)