  • 1. Data: 2003-06-27 09:21:46
    Temat: Jak udowodnic, ze sie jest autorem dziela?
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@a...pl>

    Sytuacja taka;
    Pisze artykul do gazety, ale nie mam pewnosci, czy mi zaplaca i
    opublikuja pod moim nazwiskiem. Oczywiscie moge dochodzic moich praw w
    sadzie, ale problem jest z udowodnieniem, ze ja ten artykul napisalem.
    Slyszalem o takich sposobach, czy dobrych?:
    1. Wysylam do redakcji list polecony, ale bez koperty. Po prostu
    skladam kartke, na ktrym jest artykul, naklejam znaczek, pisze adres.
    2. Identycznie wysylam do siebie taka przesylke listem poleconym. W ten
    sosob mam na kartce papieru, na ktorej jest wydrukowany artykul stempel
    pocztowy z data.

    Oczywiscie mailem wysylam im wersje elektroniczna.

    Czy taki dowod wystarczy, by przed sadem udowdnic, iz sie jest autorem
    teogo artykulu?

    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603

  • 2. Data: 2003-06-27 10:26:54
    Temat: Re: Jak udowodnic, ze sie jest autorem dziela?
    Od: KLoSS <N...@a...com.pl>

    pią, 27 cze 2003 o 11:21 GMT Przyjazny Andrzej napisał(a):

> [...]
    > 1. Wysylam do redakcji list polecony, ale bez koperty. Po prostu
    > skladam kartke, na ktrym jest artykul, naklejam znaczek, pisze adres.

    W redakcji taki list zawsze może zaginąć.

    > 2. Identycznie wysylam do siebie taka przesylke listem poleconym. W ten
    > sosob mam na kartce papieru, na ktorej jest wydrukowany artykul stempel
    > pocztowy z data.

    A jak udowodnisz, że nie wysłałeś do siebie pustej kartki papieru
    którą zadrukowałeś dużo później?

    > Oczywiscie mailem wysylam im wersje elektroniczna.

    Może coś da podpisanie elektronicznie takiego maila przez trzecią
    zaufaną stronę?

    Nie znam się na tym ale
    USTAWA
    z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
    w ustawie wyrażenia oznaczają:
    Art.3.
    16) znakowanie czasem - usługę polegającą na dołączaniu do danych w
    postaci elektronicznej logicznie powiązanych z danymi opatrzonymi
    podpisem lub poświadczeniem elektronicznym,
    oznaczenia czasu w chwili wykonania tej usługi oraz poświadczenia
    elektronicznego tak powstałych danych przez podmiot świadczący tę usługę,
    Art. 7.
    1. Podpis elektroniczny może być znakowany czasem.
    2. Znakowanie czasem przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi
    certyfikacyjne wywołuje w
    szczególności skutki prawne daty pewnej w rozumieniu przepisów Kodeksu
    cywilnego.
    3. Uważa się, że podpis elektroniczny znakowany czasem przez
    kwalifikowany podmiot świadczący
    usługi certyfikacyjne został złożony nie później niż w chwili
    dokonywania tej usługi.
    Domniemanie to istnieje do dnia utraty ważności zaświadczenia
    certyfikacyjnego
    wykorzystywanego do weryfikacji tego znakowania. Przedłużenie
    istnienia domniemania wymaga
    kolejnego znakowania czasem podpisu elektronicznego wraz z danymi
    służącymi do poprzedniej
    weryfikacji przez kwalifikowany podmiot świadczący tę usługę.

    Więc w sądzie nie powinno być teoretycznie problemu z udowodnieniem.

    > Czy taki dowod wystarczy, by przed sadem udowdnic, iz sie jest autorem
    > teogo artykulu?

    Pozdrawiam
    KLoSS
    --
    [ KLoSS - Andrzej Koszarek - Poznań - 30 ]
    "Odwrotnością paranoi jest błędne, niczym nie uzasadnione

  • 3. Data: 2003-06-27 10:30:12
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Przyjazny Andrzej napisał:
    > Czy taki dowod wystarczy, by przed sadem udowdnic, iz sie jest autorem
    > teogo artykulu?

    Niezbadane są wyroki polskich sądów... ;(

    A tak bardziej serio - wydrukuj swój tekst, idź do notariusza i złóż na nim
    potwierdzony przez niego swój podpis.
    I wsio.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/hipnoza

  • 4. Data: 2003-06-27 10:36:40
    Od: KLoSS <N...@a...com.pl>

    pią, 27 cze 2003 o 12:26 GMT KLoSS napisał(a):

    > 16) znakowanie czasem - usługę polegającą na dołączaniu do ...

    i jeszcze ze strony http://www.signet.pl/produkty/tsa1.html

    Znakowanie czasem
    jest bezpłatną usługą znakowania wiarygodnym czasem dowolnych plików.
    Znacznik czasu zapewnia, że dane istniały przed ich oznaczeniem oraz
    stanowi dowód, iż od tego czasu dane te nie były modyfikowane.

    Pozdrawiam
    KLoSS

  • 5. Data: 2003-06-27 10:45:12
    Od: "katalyzator" <k...@o...pl>

    > A jak udowodnisz, że nie wysłałeś do siebie pustej kartki papieru
    > którą zadrukowałeś dużo później?

    A nie daloby sie wyslac listem poleconym w kopercie do siebie, poprosic
    pania na poczcie, aby podstemplowala miejsca klejenia koperty (zreszta sa
    chyba specjalne naklejki na poczcie), pozniej odebrac i nieotwierac?

  • 6. Data: 2003-06-27 11:23:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A może podpis elektroniczny z sygnaturą daty. jest coś takiego. Jak im to
    wyślesz, to będzie dowód dokładnie kiedy to miało miejsce. No i treści też
    już później nie zmienisz. Dla własnego bezpieczeństwa drukujesz wtórnik
    listu wraz z podpisem elektronicznym na kartce.

  • 7. Data: 2003-06-27 12:12:03
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > Znacznik czasu zapewnia, że dane istniały przed ich oznaczeniem oraz
    > stanowi dowód, iż od tego czasu dane te nie były modyfikowane.

    A ktoś sie może orientuje jak wyglada umocowanie
    prawne tego wynalazku, czyli inaczej mówiąc ile to jest
    warte przed sądem?

    pozd.Pix

  • 8. Data: 2003-06-27 12:23:30
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@a...pl>

    w <news:bdh6b2$p48$1@news.onet.pl>
    Arek napisał(a):

    > Niezbadane są wyroki polskich sądów... ;(
    >
    > A tak bardziej serio - wydrukuj swój tekst, idź do notariusza i
    > złóż na nim potwierdzony przez niego swój podpis.
    > I wsio.

    No tak, ale z kazdym artykulem bede tak biegal? Ile notariusz wezmie za
    takie cos? Wyceni mi artykul? Moze ktos wie, jak to jest?

    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603

  • 9. Data: 2003-06-27 12:26:43
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@a...pl>

    w <news:slrn.pl.bfo6up.qk.NoSpam.Klossik@alchemy.no-ip
    .org>
    KLoSS napisał(a):

    > W redakcji taki list zawsze może zaginąć.

    Jesli zginie - ich problem.

    > A jak udowodnisz, że nie wysłałeś do siebie pustej kartki papieru
    > którą zadrukowałeś dużo później?

    Zatem stempel powinien byc po stronie, na ktorej jest tekst artykulu?
    Ostatecznie mozna zlozyc tak kartke

> [...]
    > weryfikacji przez kwalifikowany podmiot świadczący tę usługę.
    >

    > Więc w sądzie nie powinno być teoretycznie problemu z

    Jasne, ale kto ma podpis elektroniczny?

    Problem nie jest teoretyczny, ale bardzo realny, wiec prosze o rade.

    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603

  • 10. Data: 2003-06-27 12:29:26
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@a...pl>

    w <news:bdh771$181$1@atlantis.news.tpi.pl>
    katalyzator napisał(a):

> [...]
    > poprosic pania na poczcie, aby podstemplowala miejsca klejenia
    > koperty (zreszta sa chyba specjalne naklejki na poczcie), pozniej

    Tak, myslalem o tym i to jest sposob. Rzeczywiscie trzeba pania w
    okienku grzecznie poprosic. Tyle ze ktos moze powiedziec, ze nad para
    rozkleilem koperte, umiescilem artykul i znow zakleilem... :(

    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603