  • 1. Data: 2003-08-17 16:04:09
    Temat: czy policjant ma prawo wejsc do lokalu i.....
    Od: "Marta" <m...@o...pl>

    legitymowac siedzace przy stolikach osoby, czy maja ukonczone 18 lat?bylam
    swiadkiem takiego zdarzenia na mazurach - i personel lokalu bardzo sie rzucal,
    ze policjanci przekraczaja prawo. jak jest naprawde?
    serdecznosci
    marta

  • 2. Data: 2003-08-17 16:10:05
    Temat: Re: czy policjant ma prawo wejsc do lokalu i.....
    Od: "Marta" <m...@o...pl>

> [...]
    rzucal,
    > ze policjanci przekraczaja prawo. jak jest naprawde?

    nie napisalam, wiec uzupelnienie:legitymowanie dotyczylo tylko osob, ktore
    spozywaly alkohol.
    milego
    M.

  • 3. Data: 2003-08-17 16:20:36
    Od: "Marta" <m...@o...pl>

    > funkcjonowania z ustawą (zaka podawania wódy nieletnim)

    wydaje mi sie, ze tyczyla tylko wlasnie ustalenia, czy nieletni spozywaja
    alkohol. tak przynajmniej policjanci argumentowali, nie legitymowali bowiem
    wszytskich, tylko wlasnie osoby, ktore "na oko" mogly nie miec 18 lat. fakt,
    faktem, ze personel bardzo byl tym zbulwersowany, ze mu klientow "odstraszaja"
    odgrazal sie skarga na policjantow, ze im nie wolno tego robic.
    M.

  • 4. Data: 2003-08-17 16:22:39
    Od: "Iza z DANIELA" <i...@n...gazeta.pl>

    Wyalienowana jednostka przedstawiająca się jako
    * Marta *<m...@o...pl>

    pozdrawiam

    --
    Iza z Daniela w Ustroniu
    www.hoteldaniel.com.pl

  • 5. Data: 2003-08-17 16:33:11
    Od: "Iza z DANIELA" <i...@n...gazeta.pl>

    napisała:

> [...]
    > tym zbulwersowany, ze mu klientow "odstraszaja" odgrazal sie
    > skarga na policjantow, ze im nie wolno tego robic.

    Wiadomo może stracić koncesję + jakieś inne konsekwencje
    Każdy by się odgrażał by chronić własne 4 litery

  • 6. Data: 2003-08-17 16:48:31
    Od: januszek <kezsunaj@[ktory_nie_lubi_spamu_wiec_prosze_to_wyciac].irc.pl>

    [ciach]

    IMHO Policja ma prawo wylegitymowac kazdego. Natomiast mnie zastania
    na jakiej prawnej podstawie np barman w pubie ma prawo legitymowac
    klienta, o ktorym sadzi, ze ten moze nie byc pelnoletni :)

    januszek

  • 7. Data: 2003-08-17 17:14:14
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-08-17 18:48, januszek napisał(a):

> [...]
    >na jakiej prawnej podstawie np barman w pubie ma prawo legitymowac
    >klienta, o ktorym sadzi, ze ten moze nie byc pelnoletni :)

    Wydaje mi się, że może postawić warunek: "pokazujesz dowód albo do
    widzenia". Oczywiście "klient" ma takie samo prawo odmówić pokazania
    dowodu jak barman nie sprzedania mu piwa czy innego alkoholu.
    w.

    --
    www.wielkawojna.prv.pl

    1914-1918

  • 8. Data: 2003-08-17 18:02:24
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Uzytkownik "januszek"
    <kezsunaj@[ktory_nie_lubi_spamu_wiec_prosze_to_wycia
    c].irc.pl> napisal w
    wiadomosci news:vbcvjv0a3lgnbrkcvnkh4u2ekssm4enrij@4ax.com...

    > IMHO Policja ma prawo wylegitymowac kazdego. Natomiast
    > mnie zastania na jakiej prawnej podstawie np barman w pubie
    > ma prawo legitymowac klienta, o ktorym sadzi, ze ten moze
    > nie byc pelnoletni :)

    Na podstawie wlasciwej ustawy. Bylo tu niedawno cytowane.

  • 9. Data: 2003-08-17 20:34:31
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "Marta" <m...@o...pl> wrote in message
    > legitymowac siedzace przy stolikach osoby, czy maja ukonczone 18 lat?bylam
    > swiadkiem takiego zdarzenia na mazurach - i personel lokalu bardzo sie
    rzucal,

    bez wnikania w szczegóły, zgodnie z ustawą o policji wylegitymować policja
    może każdego

    ponadto:
    Art. 208 kodeksu karnego . Kto rozpija małoletniego, dostarczając mu napoju
    alkoholowego, ułatwiając jego spożycie lub nakłaniając go do spożycia
    takiego napoju,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    na miejscu personelu tak bym się nie rzucał ;)

    burenezo

  • 10. Data: 2003-08-17 21:13:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | bez wnikania w szczegóły, zgodnie z ustawą o policji wylegitymować policja
    | może każdego

    Sprzeciw - Policjant ma prawo legitymować tylko w wypadku wykonywania
    czynności o których mowa w art. 14 ustawy o Policji. To dość szeroki
    wachlarz czynności i PRAWIE zawsze da się to pod coś podciągnąć. Ale nie
    zawsze.

> [...]
    | takiego napoju,
    | podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do

    Artykuł dla omawianego przypadku nie za bardzo szczęśliwy. Nawet gdyby się
    okazało się, że alkohol spożywa faktycznie nieletni. W orzecznictwie
    przyjęło się, że rozpijanie nie może polegać na jednorazowym dostarczeniu
    alkoholu, a ciągłość czynu raczej byłoby trudno dowieść. Za to w wypadku
    ujawnienia sprzedaży alkoholu nieletniemu bezsprzecznie może mieć
    zastosowanie art. 43 Ust. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
    alkoholizmowi, albowiem art. 15 tej że ustawy zabrania sprzedaży alkoholu
    osobom do lat. 18.

    O ile w wypadku sklepu zastosowanie powyższego przepisu wydaje się jasne, to
    w wypadku baru mogą zachodzić pewne komplikacje. Jeśli przy stoliku będzie
    co najmniej jedna osoba pełnoletnia, to kelner / barman zawsze będzie mógł
    się uchylić od odpowiedzialności podnosząc, że on sprzedał / podał alkohol
    pełnoletniemu i nie jest jego sprawą badać, co ten zrobi z alkoholem. W
    szczególności, czy sam wypije te trzy piwa, czy też poczęstuje swoich
    kolegów niepełnoletnich.

    | na miejscu personelu tak bym się nie rzucał ;)

    Na marginesie właśnie art. 15.2 w/w ustawy upoważnia do żądania okazania
    dokumentu tożsamości przez sprzedającego w razie wątpliwości co do
    pełnoletniości.