  • 21. Data: 2014-07-17 17:19:54
    Temat: Re: [crosspost]o skutecznym kar sposobie, czyli fotoradary na Pomorzu.
    Od: "NetiaAbonent" <n...@a...invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > A co ma być?
    > Rozporządzenie dość ściśle opisuje znaki, przypisując im kształty
    > okrągłe, trójkątne i prostokątne (w tym kwadratowe), za to nijak
    > nie uzależnia cechy "znak" od cechy "słupek" (co nie wyklucza
    > zdefiniowania wymogu umieszczenia znaku na odpowiedniej wysokości!)
    > Po prostu, słupkowi nic do "znaku".
    > Co najwyżej będzie to nielegalnie stojący słupek (bo legalnie on
    > tam stał w celu powieszenia na nim znaku).

    Wydawało mi się, że ze słupkiem opisuje, ale ok, może mi się tylko wydawało.

    > Tylko dla tych, którzy go nie widzą.

    Żartujesz :-)

    > Jak fizycznie zniknął to go NIE MA.
    > Nie ma opisanej w rozporządzeniu "trójkątnej tabliczki koloru żółtego
    > z czerwonym obramowaniem". Nie ma i już.
    > Poruszający się nie ma więc czego przestrzegać.

    A na starym znaku jak nie widać obramowania to jest ?

    > Można się zgodzić.

    > Podaj przepis, który skutkuje tak, że "przeterminowany znak" przestaje
    > być znakiem drogowym.

    Trzebaby najpierw stwierdzić kiedy jest ważny by było sens szukać kiedy
    ewentualnie już nie jest.

    > No i to jest meritum sprawy.
    > Dla celów ruchu drogowego jego ważność, czyli zobowiązanie do
    > przestrzegania, wynika z ustawy (PoRD) która odsyła do rozporządzeń,
    > a tam jest lista cech o których było wyżej (ksztatł, kolory, rozmiar,
    > zasięg działania).
    > I tam *nie ma* uzależnienia od prawidłowości jego postawienia.
    > No dobra, może źle widzę i nie doczytałem ;)

    Wydaje mi się, że jest, ale nie przesądzam. Wyobrazić można sobie np znak
    odwrócony do nas plecami.

  • 22. Data: 2014-07-18 09:17:39
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 17.07.2014 09:01, Łobuz pisze:
    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1407161900530.2428@quad...

    > No to w druga stronę. Nie wiem na ile jest to prawdziwa opowiastka.
    > Kilka już ładnych lat temu ją słyszałem. Policjant zatrzymał kierowcę na
    > ograniczeniu, czy na zakazie skrętu, w każdym bądź razie w tym sęk, że
    > żadnego znaku ograniczenia nie było. Zniknął. Czy ktoś go ściął czy
    > zajumał, znaku nie było. Policjant w zaparte szedł że według jakiejś tam
    > dokumentacji w tym miejscu obowiązuje ustalony przepis i mandat się należy.

    Może tam było tak czy inaczej ograniczenie bo teren zabudowany? Albo tak
    czy inaczej nie wolno było skręcić bo droga w którą się skręcało miała
    zakaz wjazdu/ruchu?

    p. m.

  • 23. Data: 2014-07-18 09:45:03
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Thu, 17 Jul 2014 09:01:42 +0200 osobnik zwany Łobuz napisał:

> [...]
    > należy. Trochę mi to śmierdzi aby to tak było ale coż, w naszym kraju
    > wszyscy wiemy że absurd goni za absurdem.

    rozumiem, że kierowca odmówił przyjęcia mandatu?

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 24. Data: 2014-07-18 18:15:44
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-07-18 09:45, masti wrote:

    > rozumiem, że kierowca odmówił przyjęcia mandatu?

    Podejrzewam, że prawda jest po środku - znaczy znaku pewnie rzeczywiście
    nie było, ale i tak nie wolno było tak jechać - np skręt w
    jednokierunkową - jak ktoś zakosi zakaz skrętu to jest jeszcze zakaz
    wjazdu itp.

    BTW - dziś sobie jadę Broniewskiego w DC - na lewym pasie biała strzałka
    na wprost i doklejona zółta w prawo - na końcu nie ma fizycznej
    możliwości jazdy na wprost;)

    Shrek.

  • 25. Data: 2014-07-18 20:36:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-07-18 18:15, Shrek wrote:

> [...]
    > wjazdu itp.
    >
    > BTW - dziś sobie jadę Broniewskiego w DC - na lewym pasie biała strzałka

    Tfu w drugie prawo, znaczy w lewo

    Shrek

  • 26. Data: 2014-07-22 23:51:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jul 2014, NetiaAbonent wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    [...]
    > Wydawało mi się, że ze słupkiem opisuje, ale ok, może mi się tylko wydawało.

    Znak powieszony na wiadukcie stałby się bezprawny :)
    Rozporządzenie miało nowelizacje, ale meritum leży np. tu:
    http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-02-170-1393
    (przypomnę: PDFów używam w ostateczności :))
    Oprócz "słupka" w charakterze *nazwy* znaku, "słupek" występuje
    jako kryterium stosowania tylko dla znaków trakcyjnych (takich
    "tramwajowych", acz przyroda zna przypadki ich występowania również
    dla innych pojazdów komunikacji miejskiej).

    > Żartujesz :-)

    Tylko trochę.
    To wynika z załozenia o prawidłowości widocznego prawidłowego znaku.
    Przypadek rzadki, ale pewnie w całym kraju gdzieś by się taki znalazł:
    niewidoczny tylko dla niektórych z kierunków[1], choć intencją byłoby
    stosowanie "dla wszystkich" (np. zakaz wjazdu przy skrzyżowaniu,
    niewidoczny z jednego kierunku dla pewnych pojazdów, np. ciężarówek
    którym wolno "ciąć linie" przy skręcie albo np. jednośladów).

    [1] cenzura nie poprawiać, tak ma być (jednego *z* kierunków, kierunek
    jest przedmiotem opisu).

    Ale niżej wychodzi, że chyba inaczej rozumiemy ten sam tekst:

    [...]
    > A na starym znaku jak nie widać obramowania to jest ?

    Oczywiście, że nie!
    Tyle, że znak może być zupełnie nowy, a farba odpadła (albo została
    odrapana). No to nie może on skutkować dla kierującego.
    Nie wiem dlaczego (no dobra, wiem, ale udawanie greka zabronione
    nie jest) ciągle powołujesz się na "stary znak" :>
    Oczywiście, zawsze można się załapać na przypadek, kiedy to jakiś
    obowiązek lub ograniczenie *nie* wynika ze znaku, a znak jest de
    facto tylko "przypominaczem". Ale nie o tym mowa :)

    > Trzebaby najpierw stwierdzić kiedy jest ważny by było sens szukać kiedy
    > ewentualnie już nie jest.

    Dla kierującego jest prosto: z mocy art.7 ważne są znaki drogowe
    określone rozporządzeniem, z mocy art.5 uczestnik ruchu jest zobowiązany
    do ich stosowania "z mocą większą niż nakazy ustawy PoRD".
    Tym samym, uchylić działanie znaku drogowego zgodnego z rozporządzeniem
    może WYŁĄCZNIE:
    - niezgodność któregoś z ww. aktów prawnych z Konstytucją RP
    - zastosowanie "zasad prawnych", w szczególności mam na myśli "impossibilium
    nulla obligatio est", implikującą, że znak NIEWIDOCZNY z przyczyny
    leżącej po stronie stawiacza znaku nie może nakładać zobowiązania
    (co innego, jeśli niewidoczność wynika z "niestaranności" adekwatnej
    do warunków, np. przy jeździe we mgle kategorii "nie widać nosa", kiedy
    to kierujący WIE że nie widzi, a winy stawiacza znaku w tym nie ma)
    - uchylenia działania znaku innym przepisem, przy czym ze względu na
    art.5 PoRD musiałby to być przepis ustawowy.

    > Wydaje mi się, że jest, ale nie przesądzam. Wyobrazić można sobie np znak
    > odwrócony do nas plecami.

    "impossibilium"... kierujący ma pełne prawo oczekiwać, że jest to znak
    dla jadącyh ze strony przeciwnej (część znaków wolno tak stawiać,
    w szczególności odwołania zakazów, część może być tak "powtarzana").
    Skoro go NIE WIDZI i to NIE ON jest przyczyną "niewidzenia" lub obowiązku
    świadomości że nie widzi (ciężarówka na prawym pasie), to znaku "prawnie
    nie ma".
    I to jest właśnie kryterium :), AFAIK - jedyne znane. Jedyne mi znane :D

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2014-07-23 15:51:17
    Od: "NetiaAbonent" <n...@a...invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > [...]
    >
    > Znak powieszony na wiadukcie stałby się bezprawny :)

    A ja mówię, że tylko na słupkach ? Może jest opisany na słupkach i w inny
    sposób, ale nie jak bądź co Ty twierdzisz.

    > Rozporządzenie miało nowelizacje, ale meritum leży np. tu:
    > http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-02-170-1393
    > (przypomnę: PDFów używam w ostateczności :))

    Wolisz oglądać reklamy ?

> [...]
    > "tramwajowych", acz przyroda zna przypadki ich występowania również
    > dla innych pojazdów komunikacji miejskiej).

    No ale co to ma do wiatraka ?

> [...]
    > jest przedmiotem opisu).
    >
    > Ale niżej wychodzi, że chyba inaczej rozumiemy ten sam tekst:

    Nie całkiem wiem jaką kwestię teraz rozwijasz, ale skrzyżowanie jest akurat
    świetnym przykładem na to, że widoczność znaku nie przesądza a właśnie kąt
    jego ustawienia, np stojący na rogu zakaz wjazdu który widzisz ale nie w tym
    kierunku jedziesz.

    > [...]
    >
    > Oczywiście, że nie!

    No przecież znak jest to go trzeba przestrzegać :-) a że obramowanie liche
    ... ja nie widzę, ale może ktoś widzi, może ja trochę gorzej kolory widzę...
    to może 50% ludzi ma przestrzegać znaku a drugie 50 nie przestrzegać ? :-)

> [...]
    > dla jadącyh ze strony przeciwnej (część znaków wolno tak stawiać,
    > w szczególności odwołania zakazów, część może być tak "powtarzana").

    Rety, to było skrajne, ale znak może się odchylić np o 90 stopni "w lewo"
    tak, że będzie widoczny tylko spoza drogi, albo widoczny tylko z jednego
    pasa.

> [...]
    > nie ma".
    > I to jest właśnie kryterium :), AFAIK - jedyne znane. Jedyne mi znane :D

    Ok, ja rozumiem. Jednak gdzieś spotkałem bardzo konkretnie opisane
    oznakowanie jak jest stawiane, te słupki, farby, kąty. Zdroworozsądkowo tak
    to musi być wykonywane by zobowiązywało.

    No to poszukałem

    Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181
    (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU200322
    02181) "Rozporządzenie w
    sprawie szczegółowych warunków technicznych ..." gdzie stoi:
    "Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych ... określa
    załącznik ... "

    czyli Art 7 pkt 3 PoRD

    Tylko nie wiem gdzie szukać tych załączników i czy jest tam to o czym myślę,
    ale ... warunki techniczne wydają się pasować.

  • 28. Data: 2014-07-24 12:51:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jul 2014, NetiaAbonent wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > A ja mówię, że tylko na słupkach ? Może jest opisany na słupkach i w inny
    > sposób, ale nie jak bądź co Ty twierdzisz.

    Cały czas twierdzę, że mamy dwie ODRĘBNE sprawy.
    Pierwsze, to kwestię jak WOLNO powiesić znak.
    Być może masz rację co do istnienia rozporządzenia które to określa.
    Ale drugą sprawą jest, kiedy znak OBOWIĄZUJE.
    Wbrew pozorom, fakt łamania prawa przez stronę zdarzenia, w tym przypadku
    przez zarządcę drogi, nie musi skutkować "nieważnością" skutków jego
    działań.
    Rozporządzenie do którego się odwołałem zawiera taki tekst:
    "§ 1.1.Rozporzšdzenie okreœla znaki i sygnały obowišzujšce w ruchu
    drogowym, ich znaczenie i zakres obowišzywania."

    Wszystko, bo numery art. z PoRD już podałem.
    Znak może być powieszony niezgodnie z innymi przepisami, ale JEŚLI
    spełnia wymogi tego rozporządzenia, obowiązuje.
    Znak może być powieszony zgodnie z innymi przepisami na słupku
    o prawidłowej średnicy ;) (jeśli tam tak napisali), ale jak będzie
    niezgodny z tym rozporządzeniem (lub każdym innym, które je
    uzupełnia co do meritum) to *nie* obowiązuje.
    To mniej więcej tak, jak z zakazem przekraczania linii ciągłej:
    no nie wolno przekraczać, ale jak ktoś przekroczy a przypadkiem
    jedzie "z pierwszeństwem" to winnym wypadku będzie ten kto nie
    ustąpił pierwszeństwa. Nieprawidłowość jazdy tego "poliniowego"
    nie zdejmuje odpowiedzialności z zobowiązanego do ustąpienia,
    tak samo ze znakiem.

    > Wolisz oglądać reklamy ?

    Tak. Niestety, ale tak. Akurat w abc mają na deser "wąski tekst",
    ale trudno, lepszego na chybcika nie znalazłem (zresztą to jest
    niekoniecznie aktualna treść, co zaznaczyłem, ale meritum zachowuje).

    > No ale co to ma do wiatraka ?

    Ano tyle, że nawet jeśli istnieje rozporządzenie, że znaki mają
    być wieszane na słupkach fi 30 z tolerancją 2 mm, to o ile tamto
    rozporządzenie nie zawiera słów jak w cytacie wyżej (o "zakresie
    obowiązywania"), to na zakres obowiązywania źle powieszonego
    znaku NIE BĘDZIE WPŁYWAŁO.

> [...]
    > jego ustawienia, np stojący na rogu zakaz wjazdu który widzisz ale nie w tym

    O czym nie przesądza?
    Ten znak mnie obowiązuje, ale nie dotyczy ;)
    (skoro jadę w inną stronę)
    No dobra, tu jest sprawa słownikowa - ustalenia co znaczy "dotyczy"
    i "obowiązuje". Bo obowiązuje nas formalnie całe prawo, włącznie
    z obowiązkiem oznakowania oświetleniem statku powietrznego, ale
    dopóki nie mamy swojego samolotu, to nie ma miejsca na jego zastosowanie.

    > No przecież znak jest to go trzeba przestrzegać :-) a że obramowanie liche

    Jeszcze raz:
    to nie ma NIC WSPÓLNEGO ze "starością" lub "nowością" znaku, ani z tym
    czy jest on "przeterminowany" - wynika WYŁĄCZNIE z faktu, że taki znak
    nie jest zgodny ze wzorem z rozporządzenia!
    I znak może być "nówka fabryczna" postawiona wg aktualnej decyzji
    zarządcy. Jak farba zlazła to trudno.
    Ale to jest bez związku z "przeterminowaniem" znaku.

    [...]
    > Rety, to było skrajne,

    No wiem :)
    Ale czasami właśnie ad absurdum pokazuje granicę (lub jej brak).

    > ale znak może się odchylić np o 90 stopni "w lewo"
    > tak, że będzie widoczny tylko spoza drogi, albo widoczny tylko z jednego
    > pasa.

    No to ci z pasa, z którego znak widać, nie wytłumaczą się przed sądem.
    A ci z pasa, z którego nie widać, owszem, wytłumaczą (najlepiej, jak
    mają nagranie :> na którym widać że nie widać).

    [...]
> [...]
    > sprawie szczegółowych warunków technicznych ..." gdzie stoi:
    > "Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych ... określa

    O, thx. Znakomicie ułatwia szukanie dalej.
    A z reklamami może być? ;)
    http://www.abc.com.pl/wyszukany-akt/-/akt/dz-u-2003-
    220-2181

    I teraz hint numeru: tam (w abc) są również wspomniane załączniki :D
    W ... .PDF :O
    I do tego doskonale pokazującym *JEDNĄ* z cech, dla których nie cierpię
    dokumentów w PDFach :P
    (jak zajrzysz do środka to zajarzysz, ale właśnie takie niespodzianki
    spotkałem już na stronach sejmowych, pierwszy raz to usiłowałem dziurę
    wycisnąć klawiszami CTL-F, a tu nic)

    > czyli Art 7 pkt 3 PoRD
    >
    > Tylko nie wiem gdzie szukać tych załączników i czy jest tam to o czym myślę,
    > ale ... warunki techniczne wydają się pasować.

    Sprawdź w treści, na co wpływa owo rozporządzenie.
    Czy tam jest o "zakresie obowiązywania", czy tylko o zasadach stawiania
    obowiązujących znaków :)
    W szczególności, do myślenia powinien dać tekst:
    "2.1.Dopuszcza się umieszczanie na drogach znaków drogowych pionowych
    wyprodukowanych przed dniem wejœcia w życie niniejszego rozporzšdzenia,
    które nie spełniajš okreœlonych w nim warunków[...]"

    Nie tylko literalnie ale również merytorycznie autor aktu pisze jawnym
    tekstem, że z definicji niezgodność znaku z warunkami tego rozporządzenia
    *NIE* wpływa na ich ważność.
    Wyraźnie zaznaczam - to NIE wynika z faktu, że cytat stanowi dowód
    a contrario, lecz z braku stwierdzenia, że rozporządzenie określa
    *kiedy* znaki są "obowiązujące" (co robi rozporządzenie przywołane
    wcześniej - jeśli więc są niezgodne z tym przywołanym wyżej, to
    NIE SĄ obowiązujące), niemniej taki dowód powinien być przekonujący :)

    Żeby nie było: np. w razie zagrożenia mandatem, argumentowanie
    przytoczonym rozporządzeniem (tym drugim) uznaję za usprawiedliwione ;),
    ale raczej lepiej, żeby ze świadomością, że jest różnica między jednym
    i drugim (rozporządzeniem) i prawnie to drugie nie usprawiedliwia uczestnika
    ruchu.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2014-07-24 18:19:51
    Od: "NetiaAbonent" <n...@a...invalid>

> [...]

    > drogowym, ich znaczenie i zakres obowišzywania."
    >
    > Wszystko, bo numery art. z PoRD już podałem.

    "
    Art. 7.
    1. Znaki i sygnały drogowe wyrażają ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub
    informacje.
    2. Minister właściwy do spraw transportu i minister właściwy do spraw
    wewnętrznych, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, uwzględniając w
    szczególności konieczność dostosowania sygnałów drogowych do postanowień
    umów międzynarodowych, określi, w drodze rozporządzenia, znaki i sygnały
    obowiązujące w ruchu drogowym, ich znaczenie i zakres obowiązywania.
    3. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
    właściwym do spraw wewnętrznych, uwzględniając konieczność zapewnienia
    czytelności i zrozumiałości znaków i sygnałów drogowych dla uczestników
    ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
    techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa
    ruchu drogowego, a także warunki ich umieszczania na drogach.
    "

    > Znak może być powieszony niezgodnie z innymi przepisami, ale JEŚLI
    > spełnia wymogi tego rozporządzenia, obowiązuje.

    Zupełnie nie znajduję uzasadnienia dla takiego stanowiska. "Szczegółowe
    warunki techniczne" są ścisłym wymogiem przywołanego w ustawie
    rozporządzenia, które znak musi spełniać by był znakiem w myśl tej ustawy.

> [...]
    > rozporządzenie nie zawiera słów jak w cytacie wyżej (o "zakresie
    > obowiązywania"), to na zakres obowiązywania źle powieszonego

    MZ nonsens. Znak musi spełniać określone WARUNKI by był znakiem, na to
    nakłada się ZAKRES i mamy jakąś część wspólną w której kogoś OBOWIĄZUJE.

    I te warunki są właśnie takie o jakich pisałem: kąty, odblaski, trwałość ...

    http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/2003/289071/zal
    1_1.pdf

    > O czym nie przesądza?
    > Ten znak mnie obowiązuje, ale nie dotyczy ;)
    > (skoro jadę w inną stronę)

    Nie jedziesz w inną stronę tylko znak jest ustawiony w inną stronę. To jest
    właśnie ten wymóg właściwego kąta, który zawiera rozporządzenie z pkt 3.

> [...]
    > zarządcy. Jak farba zlazła to trudno.
    > Ale to jest bez związku z "przeterminowaniem" znaku.

    Ale NIE zlazła tylko jest GORZEJ widoczna i je jej NIE widzę a ktoś inny być
    może WIDZI ale jeśli JEST przeterminowany nie spełniając WARUNKU
    rozporządzenia to obojętne czy JA czy KTOŚ inny go widzimy czy nie widzimy
    znak NIE obowiązuje bo jest FORMALNIE nieczytelny. I jeśli ktoś go zobaczy
    ale nie zastosuje się to nie można go winić za niezastosowanie się do znaku
    choć być może można użyć czegoś ogólniejszego.

> [...]
    > wyprodukowanych przed dniem wejœcia w życie niniejszego rozporzšdzenia,
    > które nie spełniajš okreœlonych w nim warunków[...]"

    a dalej "...nie dłużej jednak niż do ..."

    > Nie tylko literalnie ale również merytorycznie autor aktu pisze jawnym
    > tekstem, że z definicji niezgodność znaku z warunkami tego rozporządzenia
    > *NIE* wpływa na ich ważność.

    Gdzie niby tak pisze ? 2.1 nie odnosi się w ogóle do ważności ani tak ani
    siak.

    Poprzedzający punkt
    "
    § 1.Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz
    urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na
    drogach dla:
    1)znaków drogowych pionowych - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
    "

    Czyli
    a. warunki techniczne i
    b. warunki umieszczania

    Mówimy o warunkach technicznych, tak ?

> [...]
    > ale raczej lepiej, żeby ze świadomością, że jest różnica między jednym
    > i drugim (rozporządzeniem) i prawnie to drugie nie usprawiedliwia

    Po mojemu te dwa rozporządzenia są wymagane łącznie w stosunku do znaków by
    były tymi znakami o jakich mowa w ustawie.

  • 30. Data: 2014-07-25 22:15:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2014, NetiaAbonent wrote:

> [...]
    > szczególności konieczność dostosowania sygnałów drogowych do postanowień umów
    <BACZNOŚĆ>
    > określi, w drodze rozporządzenia, znaki i sygnały obowiązujące w ruchu drogowym,
    <SPOCZNIJ>

    No i to właśnie piszę.
    Chodzi o rozporządzenie określające *obowiązujące* znaki.
    Te drugie (z rozporządzeń) nie odnosi się do "obowiązywania" i już.

> [...]
    > określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki techniczne dla znaków

    No właśnie.
    A jak (te warunki) nie zostaną dochowane, to o ewentualnej winie za
    skutki sąd nie będzie rozstrzygał na podstawie "czy obowiązują" (bo
    o obowiązywaniu przesądza pierwsze rozporządzenie), lecz czy zobowiązany
    "mógł wiedzieć jeśliby zachował nakazaną przepisami staranność".

    > Zupełnie nie znajduję uzasadnienia dla takiego stanowiska. "Szczegółowe
    > warunki techniczne" są ścisłym wymogiem przywołanego w ustawie
    > rozporządzenia, które znak musi spełniać by był znakiem w myśl tej ustawy.

    Nie, one *nie* określają *obowiązywania*.
    Określają, że w razie czego stawiacz znaków ponosi odpowiedzialność
    za nieprawidłowe postawienie, ale kierujący "jest zobowiązany" i jest
    zwolniony z odpowiedzialności tylko kiedy "nie mógł", z mocy
    zasad prawnych, a nie z mocy przepisu.

    Pas :)
    Podpisuję protokół rozbieżności, nie zmieniam zdania lecz poddaję
    wyciąganie już wyciągniętych argumentów, to dobre dla polityków ;)

    > MZ nonsens. Znak musi spełniać określone WARUNKI by był znakiem, na to
    > nakłada się ZAKRES i mamy jakąś część wspólną w której kogoś OBOWIĄZUJE.

    W literze przepisów jest co innego.
    Nie mam pod ręką, ale kiedyś odszukiwałem i w archiwach powinny leżeć
    orzeczenia SN w stylu "oczywistym jest pierwszeństwo literalnej
    interpretacji przepisu" (nad pozostałymi, co nie uchyla "zasad prawnych").
    Po prawdzie, później zdarzyły się wyroki w których "na korzyść"
    oskarżonego onże SN potrafił uznać priorytet "celowości", niemniej
    jest to dość ryzykowne założenie.

    > I te warunki są właśnie takie o jakich pisałem: kąty, odblaski, trwałość ...
    >
    > http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/2003/289071/zal
    1_1.pdf

    ....i nie określają "obowiązywania".

    > Ale NIE zlazła tylko jest GORZEJ widoczna i je jej NIE widzę a ktoś inny być
    > może WIDZI

    Sąd nie będzie oceniał "ostrości widzenia oskarżonego", bo onże ma
    dostosować właściwości swojej jazdy do onych warunków (w tym mieć
    świadomość jak w danych warunkach widzi), ale czy "można oczekiwać"
    że taki znak jest widoczny, czy przeciwnie.

    > ale jeśli JEST przeterminowany

    To NIE MA ZNACZENIA.

    Tak samo, jak przy rozjechaniu rowerzysty nie liczy się, czy on był
    oświetlony, lecz czy był widoczny (jak jechał akurat pod lampą, to
    oświetlenie nic by nie pomogło, podobnie jak przeterminowanie
    widocznego znaku i nieprzeterminowanie niewidocznego znaku nie
    wpływa na jego widocznosć).

> [...]
    > dla:
    > 1)znaków drogowych pionowych - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;

    Tak.
    I ani słowa o wpływaniu owych warunków na "obowiązywanie".
    Czyli dla "obowiązywania" nie jest to istotne.

    > Po mojemu te dwa rozporządzenia są wymagane łącznie

    Po mojemu *dla obowiązywania kierującego* nie.
    Oczywiscie, dla innych celów jak najbardziej (np. do tego, aby złożyć
    skargę na nieprzepisowy znak).

    pzdr, Gotfryd