eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[crosspost]o skutecznym kar sposobie, czyli fotoradary na Pomorzu. › Re: [crosspost]o skutecznym kar sposobie, czyli fotoradary na Pomorzu.
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.misc.samochody
    Date: Thu, 24 Jul 2014 12:51:29 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: [crosspost]o skutecznym kar sposobie, czyli fotoradary na Pomorzu.
    <Pine.WNT.4.64.1407161900530.2428@quad>
    <53c72974$2$2146$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1407171025370.2880@quad>
    <53c9a7c1$0$2244$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1407222317570.4356@quad>
    <53cfe36b$0$2354$65785112@news.neostrada.pl>

    On Wed, 23 Jul 2014, NetiaAbonent wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > A ja mówię, że tylko na słupkach ? Może jest opisany na słupkach i w inny
    > sposób, ale nie jak bądź co Ty twierdzisz.

    Cały czas twierdzę, że mamy dwie ODRĘBNE sprawy.
    Pierwsze, to kwestię jak WOLNO powiesić znak.
    Być może masz rację co do istnienia rozporządzenia które to określa.
    Ale drugą sprawą jest, kiedy znak OBOWIĄZUJE.
    Wbrew pozorom, fakt łamania prawa przez stronę zdarzenia, w tym przypadku
    przez zarządcę drogi, nie musi skutkować "nieważnością" skutków jego
    działań.
    Rozporządzenie do którego się odwołałem zawiera taki tekst:
    "§ 1.1.Rozporzšdzenie okreœla znaki i sygnały obowišzujšce w ruchu
    drogowym, ich znaczenie i zakres obowišzywania."

    Wszystko, bo numery art. z PoRD już podałem.
    Znak może być powieszony niezgodnie z innymi przepisami, ale JEŚLI
    spełnia wymogi tego rozporządzenia, obowiązuje.
    Znak może być powieszony zgodnie z innymi przepisami na słupku
    o prawidłowej średnicy ;) (jeśli tam tak napisali), ale jak będzie
    niezgodny z tym rozporządzeniem (lub każdym innym, które je
    uzupełnia co do meritum) to *nie* obowiązuje.
    To mniej więcej tak, jak z zakazem przekraczania linii ciągłej:
    no nie wolno przekraczać, ale jak ktoś przekroczy a przypadkiem
    jedzie "z pierwszeństwem" to winnym wypadku będzie ten kto nie
    ustąpił pierwszeństwa. Nieprawidłowość jazdy tego "poliniowego"
    nie zdejmuje odpowiedzialności z zobowiązanego do ustąpienia,
    tak samo ze znakiem.

    > Wolisz oglądać reklamy ?

    Tak. Niestety, ale tak. Akurat w abc mają na deser "wąski tekst",
    ale trudno, lepszego na chybcika nie znalazłem (zresztą to jest
    niekoniecznie aktualna treść, co zaznaczyłem, ale meritum zachowuje).

    > No ale co to ma do wiatraka ?

    Ano tyle, że nawet jeśli istnieje rozporządzenie, że znaki mają
    być wieszane na słupkach fi 30 z tolerancją 2 mm, to o ile tamto
    rozporządzenie nie zawiera słów jak w cytacie wyżej (o "zakresie
    obowiązywania"), to na zakres obowiązywania źle powieszonego
    znaku NIE BĘDZIE WPŁYWAŁO.

    > Nie całkiem wiem jaką kwestię teraz rozwijasz, ale skrzyżowanie jest akurat
    > świetnym przykładem na to, że widoczność znaku nie przesądza a właśnie kąt
    > jego ustawienia, np stojący na rogu zakaz wjazdu który widzisz ale nie w tym
    > kierunku jedziesz.

    O czym nie przesądza?
    Ten znak mnie obowiązuje, ale nie dotyczy ;)
    (skoro jadę w inną stronę)
    No dobra, tu jest sprawa słownikowa - ustalenia co znaczy "dotyczy"
    i "obowiązuje". Bo obowiązuje nas formalnie całe prawo, włącznie
    z obowiązkiem oznakowania oświetleniem statku powietrznego, ale
    dopóki nie mamy swojego samolotu, to nie ma miejsca na jego zastosowanie.

    > No przecież znak jest to go trzeba przestrzegać :-) a że obramowanie liche

    Jeszcze raz:
    to nie ma NIC WSPÓLNEGO ze "starością" lub "nowością" znaku, ani z tym
    czy jest on "przeterminowany" - wynika WYŁĄCZNIE z faktu, że taki znak
    nie jest zgodny ze wzorem z rozporządzenia!
    I znak może być "nówka fabryczna" postawiona wg aktualnej decyzji
    zarządcy. Jak farba zlazła to trudno.
    Ale to jest bez związku z "przeterminowaniem" znaku.

    [...]
    > Rety, to było skrajne,

    No wiem :)
    Ale czasami właśnie ad absurdum pokazuje granicę (lub jej brak).

    > ale znak może się odchylić np o 90 stopni "w lewo"
    > tak, że będzie widoczny tylko spoza drogi, albo widoczny tylko z jednego
    > pasa.

    No to ci z pasa, z którego znak widać, nie wytłumaczą się przed sądem.
    A ci z pasa, z którego nie widać, owszem, wytłumaczą (najlepiej, jak
    mają nagranie :> na którym widać że nie widać).

    [...]
    > Ok, ja rozumiem. Jednak gdzieś spotkałem bardzo konkretnie opisane
    > oznakowanie jak jest stawiane, te słupki, farby, kąty. Zdroworozsądkowo tak
    > to musi być wykonywane by zobowiązywało.
    >
    > No to poszukałem
    >
    > Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181
    > (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU200322
    02181) "Rozporządzenie w
    > sprawie szczegółowych warunków technicznych ..." gdzie stoi:
    > "Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych ... określa
    > załącznik ... "

    O, thx. Znakomicie ułatwia szukanie dalej.
    A z reklamami może być? ;)
    http://www.abc.com.pl/wyszukany-akt/-/akt/dz-u-2003-
    220-2181

    I teraz hint numeru: tam (w abc) są również wspomniane załączniki :D
    W ... .PDF :O
    I do tego doskonale pokazującym *JEDNĄ* z cech, dla których nie cierpię
    dokumentów w PDFach :P
    (jak zajrzysz do środka to zajarzysz, ale właśnie takie niespodzianki
    spotkałem już na stronach sejmowych, pierwszy raz to usiłowałem dziurę
    wycisnąć klawiszami CTL-F, a tu nic)

    > czyli Art 7 pkt 3 PoRD
    >
    > Tylko nie wiem gdzie szukać tych załączników i czy jest tam to o czym myślę,
    > ale ... warunki techniczne wydają się pasować.

    Sprawdź w treści, na co wpływa owo rozporządzenie.
    Czy tam jest o "zakresie obowiązywania", czy tylko o zasadach stawiania
    obowiązujących znaków :)
    W szczególności, do myślenia powinien dać tekst:
    "2.1.Dopuszcza się umieszczanie na drogach znaków drogowych pionowych
    wyprodukowanych przed dniem wejœcia w życie niniejszego rozporzšdzenia,
    które nie spełniajš okreœlonych w nim warunków[...]"

    Nie tylko literalnie ale również merytorycznie autor aktu pisze jawnym
    tekstem, że z definicji niezgodność znaku z warunkami tego rozporządzenia
    *NIE* wpływa na ich ważność.
    Wyraźnie zaznaczam - to NIE wynika z faktu, że cytat stanowi dowód
    a contrario, lecz z braku stwierdzenia, że rozporządzenie określa
    *kiedy* znaki są "obowiązujące" (co robi rozporządzenie przywołane
    wcześniej - jeśli więc są niezgodne z tym przywołanym wyżej, to
    NIE SĄ obowiązujące), niemniej taki dowód powinien być przekonujący :)

    Żeby nie było: np. w razie zagrożenia mandatem, argumentowanie
    przytoczonym rozporządzeniem (tym drugim) uznaję za usprawiedliwione ;),
    ale raczej lepiej, żeby ze świadomością, że jest różnica między jednym
    i drugim (rozporządzeniem) i prawnie to drugie nie usprawiedliwia uczestnika
    ruchu.

    pzdr, Gotfryd