eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[crosspost]o skutecznym kar sposobie, czyli fotoradary na Pomorzu. › Re: [crosspost]o skutecznym kar sposobie, czyli fotoradary na Pomorzu.
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.misc.samochody
    Date: Tue, 22 Jul 2014 23:51:22 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: [crosspost]o skutecznym kar sposobie, czyli fotoradary na Pomorzu.
    <Pine.WNT.4.64.1407161900530.2428@quad>
    <53c72974$2$2146$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1407171025370.2880@quad>
    <53c9a7c1$0$2244$65785112@news.neostrada.pl>

    On Thu, 17 Jul 2014, NetiaAbonent wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    [...]
    > Wydawało mi się, że ze słupkiem opisuje, ale ok, może mi się tylko wydawało.

    Znak powieszony na wiadukcie stałby się bezprawny :)
    Rozporządzenie miało nowelizacje, ale meritum leży np. tu:
    http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-02-170-1393
    (przypomnę: PDFów używam w ostateczności :))
    Oprócz "słupka" w charakterze *nazwy* znaku, "słupek" występuje
    jako kryterium stosowania tylko dla znaków trakcyjnych (takich
    "tramwajowych", acz przyroda zna przypadki ich występowania również
    dla innych pojazdów komunikacji miejskiej).

    > Żartujesz :-)

    Tylko trochę.
    To wynika z załozenia o prawidłowości widocznego prawidłowego znaku.
    Przypadek rzadki, ale pewnie w całym kraju gdzieś by się taki znalazł:
    niewidoczny tylko dla niektórych z kierunków[1], choć intencją byłoby
    stosowanie "dla wszystkich" (np. zakaz wjazdu przy skrzyżowaniu,
    niewidoczny z jednego kierunku dla pewnych pojazdów, np. ciężarówek
    którym wolno "ciąć linie" przy skręcie albo np. jednośladów).

    [1] cenzura nie poprawiać, tak ma być (jednego *z* kierunków, kierunek
    jest przedmiotem opisu).

    Ale niżej wychodzi, że chyba inaczej rozumiemy ten sam tekst:

    [...]
    > A na starym znaku jak nie widać obramowania to jest ?

    Oczywiście, że nie!
    Tyle, że znak może być zupełnie nowy, a farba odpadła (albo została
    odrapana). No to nie może on skutkować dla kierującego.
    Nie wiem dlaczego (no dobra, wiem, ale udawanie greka zabronione
    nie jest) ciągle powołujesz się na "stary znak" :>
    Oczywiście, zawsze można się załapać na przypadek, kiedy to jakiś
    obowiązek lub ograniczenie *nie* wynika ze znaku, a znak jest de
    facto tylko "przypominaczem". Ale nie o tym mowa :)

    > Trzebaby najpierw stwierdzić kiedy jest ważny by było sens szukać kiedy
    > ewentualnie już nie jest.

    Dla kierującego jest prosto: z mocy art.7 ważne są znaki drogowe
    określone rozporządzeniem, z mocy art.5 uczestnik ruchu jest zobowiązany
    do ich stosowania "z mocą większą niż nakazy ustawy PoRD".
    Tym samym, uchylić działanie znaku drogowego zgodnego z rozporządzeniem
    może WYŁĄCZNIE:
    - niezgodność któregoś z ww. aktów prawnych z Konstytucją RP
    - zastosowanie "zasad prawnych", w szczególności mam na myśli "impossibilium
    nulla obligatio est", implikującą, że znak NIEWIDOCZNY z przyczyny
    leżącej po stronie stawiacza znaku nie może nakładać zobowiązania
    (co innego, jeśli niewidoczność wynika z "niestaranności" adekwatnej
    do warunków, np. przy jeździe we mgle kategorii "nie widać nosa", kiedy
    to kierujący WIE że nie widzi, a winy stawiacza znaku w tym nie ma)
    - uchylenia działania znaku innym przepisem, przy czym ze względu na
    art.5 PoRD musiałby to być przepis ustawowy.

    > Wydaje mi się, że jest, ale nie przesądzam. Wyobrazić można sobie np znak
    > odwrócony do nas plecami.

    "impossibilium"... kierujący ma pełne prawo oczekiwać, że jest to znak
    dla jadącyh ze strony przeciwnej (część znaków wolno tak stawiać,
    w szczególności odwołania zakazów, część może być tak "powtarzana").
    Skoro go NIE WIDZI i to NIE ON jest przyczyną "niewidzenia" lub obowiązku
    świadomości że nie widzi (ciężarówka na prawym pasie), to znaku "prawnie
    nie ma".
    I to jest właśnie kryterium :), AFAIK - jedyne znane. Jedyne mi znane :D

    pzdr, Gotfryd