  • 1. Data: 2002-10-25 15:14:03
    Temat: co robic w sytuacji przywlaszczenia sobie przez kogos moich zdjec?
    Od: "Dominik J. Janas" <d...@p...onet.pl>

    Szanowni grupowicze!

    Wychodze do Was z zapytaniem z nadzieja, ze znajdzie sie Ktos kto doradzi
    mi co mam zrobic w sytuacji, w ktorej sie znalazlem.
    Pewna osoba, bedaca kadydatem do Rady Miasta w ktorym mieszkam, "sciagnela"
    sobie z sieci bez pytania, zeskanowane moje zdjecia, opatrzone nota
    bene napisem "fot. Dominik Janas" i umiescila je w opracowanej przez siebie
    prezentacji fotograficznej mojej dzielnicy miasta, rozprowadzajac ją wsrod
    znajomych na plycie CD. Z moich dwoch zdjec usunieto ("obcieto") wspomniany
    przezemnie napis, ktorymi byly opatrzone. Oprocz tego na plycie CD (ktorej
    kopii posiadaczem stalem sie zupelnie przypadkowo!) zamieszczony zostal
    plik tekstowy o nazwie "copyrights.txt" z informacja, ze wszystkie zdjecia
    z prezentacji sa wlasnoscia tego Pana.
    Musze przyznac, ze jestem na swierzo po dowiedzeniu sie o tym, jestem
    zbulwersowany, troche zdenerwowany ta sytuacja i na prawde nie wiem
    co zrobic?
    Próbowalem do niego zadzwonic, ale aktualnie trwa przedwyborcza kampania
    i rozkleja gdzies na miescie plakaty, moze bedzie po 19:00, no ale czy to
    dobry pomysl?
    Czego w ogole moge od niego rzadac w zadoscuczynieniu jesli przyzna sie do
    "kradziezy" (bo to chyba zlodziejsto jest?)? Jakie kwoty wchodza w gre?
    Czy w ogole jest sens walczyc?

    Prosze o porade.

    Pozdrawiam wszystkich serdecznie!

    Dominik J. Janas

  • 2. Data: 2002-10-25 15:39:07
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    "Dominik J. Janas" wrote:
    > Wychodze do Was z zapytaniem z nadzieja, ze znajdzie sie Ktos
    > kto doradzi
    >[..]

    Oczywiście, że jest to przestępstwo z art. 115. Ustawy o prawie
    autoskim i prawach pokrewnych.

    Powinieneś skontaktować się z tą osobą i zapytać ją czy chce
    dobrowolnie naprawić skutki czyny, który popełniła.
    Jeśli tak to zarządać wprowadzenia wprawidłowego wpisu co
    do autorstwa zdjęć oraz wypłacenie odpowiedniej kwoty tutułem
    zadośćuczynienia oraz odpowiedniej tytułem odszkodowania za
    wykorzystane zdjęcia.

    Jeśli ta osoba będzie szła w zaparte to musisz zgłosić to przestępstwo
    w prokuraturze.

    pozdrawiam
    Arek

  • 3. Data: 2002-10-25 16:03:25
    Od: "Dominik J. Janas" <d...@p...onet.pl>

    > Jeśli tak to zarządać wprowadzenia wprawidłowego wpisu co
    > do autorstwa zdjęć oraz wypłacenie odpowiedniej kwoty tutułem
    > zadośćuczynienia oraz odpowiedniej tytułem odszkodowania za
    > wykorzystane zdjęcia.

    czy orientujesz sie jakie to moga byc kwoty ktorych powinienem rzadac?
    czy to ma byc 100, 200 czy 2000 zl?
    (przyp. ze to byly 2 zdjecia)

    > Jeśli ta osoba będzie szła w zaparte to musisz zgłosić to przestępstwo
    > w prokuraturze.

    a do prokuratury z czym sie zglosic?
    z ta plyta CD na ktorej znalazlem ta prezentacje?
    z wydrukiem mojej strony www na ktorej umiescilem zdjecia?

    DJ

  • 4. Data: 2002-10-25 16:23:41
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    "Dominik J. Janas" wrote:
    > czy orientujesz sie jakie to moga byc kwoty ktorych
    > powinienem rzadac? czy to ma byc 100, 200 czy 2000 zl?

    Proponowałbym Ci wziąć z tytułu zadośćuczynienia kwotę 3000 zł,
    a z tytułu zadośćuczynienia za bezprawne wykorzystanie zdjęć
    kwotę 2000 złotych.

    > a do prokuratury z czym sie zglosic?
    > z ta plyta CD na ktorej znalazlem ta prezentacje?
    > z wydrukiem mojej strony www na ktorej umiescilem zdjecia?

    Z kopią płytki, z wydrukiem strony, jeśli masz klisze to zrób kopię
    slajdową plus odbitki i też dołącz. Pomyśl kto może świadczyć
    o tym, że są to Twoje zdjęcia, zapytaj tej osoby, czy złoży
    zeznania i jeśli tak podaj jej dane w zgłoszeniu.

    Myślę jednak, że jeśli jest to osoba startująca w wyborach to
    nie zechce robić cyrku i widzieć artykuły w prasie pt.
    "Złodziej kandyduje do rady".

    pozdrawiam
    Arek

  • 5. Data: 2002-10-25 16:46:05
    Od: c...@p...onet.pl

    > Musze przyznac, ze jestem na swierzo po dowiedzeniu sie o tym, jestem
    > zbulwersowany, troche zdenerwowany ta sytuacja i na prawde nie wiem
    > co zrobic?

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

    Art. 78. 1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym
    działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego naruszenia
    może także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności
    potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności aby złożyła publiczne
    oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli naruszenie było zawinione,
    sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia za
    doznaną krzywdę albo - na żądanie twórcy - zobowiązać sprawcę, aby uiścił
    odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez twórcę cel społeczny.
    2. Jeżeli twórca nie wyraził innej woli, po jego śmierci z powództwem o ochronę
    autorskich praw osobistych zmarłego może wystąpić małżonek, a w jego braku
    kolejno: zstępni, rodzice, rodzeństwo, zstępni rodzeństwa.
    3. Jeżeli twórca nie wyraził innej woli, osoby wymienione w ust. 2 są uprawnione
    w tej samej kolejności do wykonywania autorskich praw osobistych zmarłego twórcy.
    4. Jeżeli twórca nie wyraził innej woli, z powództwem, o którym mowa w ust. 2,
    może również wystąpić stowarzyszenie twórców właściwe ze względu na rodzaj
    twórczości lub organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami
    pokrewnymi, która zarządzała prawami autorskimi zmarłego twórcy.

    Art. 79. 1. Twórca może żądać od osoby, która naruszyła jego autorskie prawa
    majątkowe, zaniechania naruszenia, wydania uzyskanych korzyści albo zapłacenia w
    podwójnej, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione, potrójnej wysokości
    stosownego wynagrodzenia z chwili jego dochodzenia; twórca może również żądać
    naprawienia wyrządzonej szkody, jeżeli działanie naruszającego było zawinione.
    2. Niezależnie od roszczeń wymienionych w ust. 1, uprawniony może się domagać,
    ażeby sprawca naruszenia dokonanego w ramach działalności gospodarczej
    podejmowanej w cudzym albo we własnym imieniu, choćby na cudzy rachunek, uiścił
    odpowiednią sumę pieniężną z przeznaczeniem na Fundusz, o którym mowa w art.
    111. Suma ta nie może być niższa niż dwukrotna wysokość uprawdopodobnionych
    korzyści odniesionych przez sprawcę z dokonanego naruszenia.
    3. Przepis ust. 1 stosuje się w odniesieniu do usuwania lub obchodzenia
    zabezpieczeń technicznych przed udostępnianiem, zwielokrotnianiem lub
    rozpowszechnianiem utworu, jeżeli działania te mają na celu bezprawne
    korzystanie z utworu.
    4. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku usuwania lub zmiany
    bez upoważnienia jakichkolwiek informacji identyfikujących dzieło, autora,
    podmiot praw autorskich do dzieła lub informacji o warunkach eksploatacji
    dzieła, o ile zostały one dołączone do egzemplarza dzieła lub są przekazywane w
    związku z rozpowszechnianiem dzieła, a także zawinionego rozpowszechniania dzieł
    z bezprawnie usuniętymi lub zmodyfikowanymi takimi informacjami.

    Dochodzi do tego wszystkiego jeszcze art. 115, który wprowadza odpowiedzialność
    karną naruszającego prawa autorskie.

    > Próbowalem do niego zadzwonic, ale aktualnie trwa przedwyborcza kampania
    > i rozkleja gdzies na miescie plakaty, moze bedzie po 19:00, no ale czy to
    > dobry pomysl?

    Zanim zaczniesz dochodzic czegokolwiek w sądach spróbuj się dogadać z gościem,
    postrasz, wystosuj odpowiednie pisemko i wyślij poleconym itp.

    > Czego w ogole moge od niego rzadac w zadoscuczynieniu jesli przyzna sie do
    > "kradziezy" (bo to chyba zlodziejsto jest?)? Jakie kwoty wchodza w gre?
    > Czy w ogole jest sens walczyc?

    Sens jest zawsze, zwłaszcza jeżeli można z tego mieć pieniądze, nie wspominając
    oczywiście o urażonej dumie :)

    > Pozdrawiam wszystkich serdecznie!
    >
    > Dominik J. Janas

    Pozdrawiam również
    Ciacho

  • 6. Data: 2002-10-25 21:45:28
    Od: "bolo" <b...@i...pl>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości
    > Proponowałbym Ci wziąć z tytułu zadośćuczynienia kwotę 3000 zł,
    > a z tytułu zadośćuczynienia za bezprawne wykorzystanie zdjęć
    > kwotę 2000 złotych.

    nie zapominajmy o nawiazce np na PCK w wysokosco 100x zadanej kwoty (a mysle
    ze powyzsza jest sensowna) czyli 500 000zl, nawet jesli sad to zredukuje
    20x...acha, rzadanie nawiazki nie wymaga wplaty oplaty sadowej jesli dobrze
    pamietam.
    poza tym Panstwowa Komisja Wyborcza moze na niego nalozyc kare w wysokosci
    50 000zl jesli zlamal przepisy o referendum
    a te dla przykladu mowia ze kandydat nie moze wydac wiecej niz 3000zl na
    kampanie (2000 zl poprzez komitet wyborczy, i 1000zl "wlasnorecznie")
    wiekszosc kandydatow wydala kilka razy wiecej, ale zwykle na lewo czyli bez
    faktur, i PKW bez donosu nie moze za bardzo nic zrobic.
    a tak bedzie dowod w sprawie.

    pozdrowka
    bolo

  • 7. Data: 2002-10-25 22:22:38
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Elita.pl/Astec SA/Arnold B. wrote:

    >Jeśli tak to zarządać wprowadzenia /.../

    Nie żebym się czepiała ortografii Arnoldzie, ale jeśli pisemnie
    to lepiej jednak 'zażądać', bo ten kandydat do samorządu może
    pomyśleć że jakieś dziecko sobie żarty robi i równie poważnie
    potraktować to Twoje 'rządanie'.

    Kończę, bo już chyba cisza wyborcza... :)
    (a propos, czy i tym razem kandydujesz w wyborach?)

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl