  • 21. Data: 2004-08-05 11:31:26
    Temat: Re: bte a poreczenie wekslowe
    Od: "andrzej" <a...@i...pl>

    news:ceqqer$1qn$3@news.onet.pl...

    > Dziękuję, tyle to ja wiem :)
    > Chodziło mi o refleksję na temat kiedy bank był uprawniony do
    > wystawienia bte.
    >
    > KG
    > Bank jest uprawniony do wystawienia bte jeśli posiada wymagalne
    wierzytelności i zostały spełnione warunki formalne określone w w art. 95
    pr.bankowego.
    Andrzej

  • 22. Data: 2004-08-05 11:38:58
    Od: "andrzej" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
    > opatrzenia go
    >
    > Czy ja wiem...? Dyskutowałbym
    > Mi chodziło o ten przepis prawa wekslowego:
    >
    > Art. 34. Weksel za okazaniem jest płatny przy przedstawieniu. Weksel
    > powinien być przedstawiony do zapłaty w ciągu r o k u od dnia
    > wystawienia. Wystawca może oznaczyć krótszy lub dłuższy termin.
    > Indosanci mogą terminy te skrócić.
    >
    > Teraz pozostaje pytanie jaka jest data wystawienia w owym wekslu (i
    > czy w ogóle jest bo to przecież weksel in blanco)
    > Weksel in blanco staje się wekslem dopiero z chwilą uzupełnienia go
    wszystkimi elementami, w tym datą płatności. Wobec tego roszczenie z weksla
    staje się wymagalne z upływem terminu zapłaty, od tej chwili biegnie termin
    przedawnienia.
    Andrzej

  • 23. Data: 2004-08-05 15:31:50
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    andrzej wrote:

    > wierzytelności i zostały spełnione warunki formalne określone w w art. 95
    > pr.bankowego.

    A to jest wymagalna wierzytelność?

    KG

  • 24. Data: 2004-08-05 18:46:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    or.workplace.pl...
    > Przeglądam pl.soc.prawo

    > Co rozumiesz przez poręczenie samego kredytu?

    Rozumiem umieszczenie przez poręczycieli podpisów jako poręczyciele na
    umowie kredytowej (najczęściej) lub też zawarcie osobnej umowy poręczenia
    (sporadycznie). W odróżnieniu od zabezpieczenia kredytu poprzez weksel
    poręczony, gdzie podpisy poręczycieli ograniczają się do złożenia podpisów
    na samym wekslu.

    > W deklaracji wekslowej/porozumieniu wekslowym nie ma daty.

    Jeśli nie ma daty jej sporządzenia, to jest kłopot. No chyba, ze w umowie
    kredytowej jest napisane, że poręczenie stanowi weksel in blanco z
    deklaracją. Bo wówczas z kolei na tej podstawie można podnosić, że już
    wówczas ów weksel istniał.

    > Bank powiadomił poręczycieli poprzez wysłanie monitu oraz wypowiedzenia
    > umowy kredytowej.

    No w poście nic o tym nie było. skoro powiadomił ich, to ta droga oczywiście
    jest błędna. Pozostaje próba uznania weksla za przedawniony.

  • 25. Data: 2004-08-05 18:51:06
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > To jest drugorzędne dopóki nie wyjaśnimy w zakresie jakich roszczeń
    > osoby te poddały się egzekucji.
    > JAk słusznie napisał Robert T. - jeśli poddały się egzekucji tylko w
    > zakresie roszczeń z weksla a nie poręczały samej umowy to bez
    > wypełnienia weksla i jego przedstawienia do zapłaty zgodnie z prawem
    > wekslowym bank nie ma podstawy by dochodzić roszczeń z weksla
    > Na marginesie: ciekawe czy nie doszło do przedawnienia roszczeń z
    > weksla (jeśli weksel jest in blanco ale ma wpisaną datę wystawienia to
    > bank może go wypełnić jedynie w terminie roku od tej daty - potem
> [...]

    Jedynie weksel płatny za okazaniem przedawnia się po 4 latach od dnia
    wystawienia (rok na przedstawienie + 3lata przedawnienia).

    Jeśli jest to weksel in blanco, w którym bank ma prawo wpisać odpowiednią
    datę płatności, to dokument ten przedawni się dopiero w trzy lata od wpisanej
    daty płatności, czyli praktycznie nigdy. Oczywiście, podczas dochodzenia
    roszczeń z takiego weksla dłużnik mógłby podnosić zarzut, że pomimo tego, iż
    weksel nie jest przedawniony, to jednak należność, którą zabezpieczał, już
    jest, ale nie sądzę, aby bank dopuścił do przedawnienia kredytu.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 26. Data: 2004-08-05 19:09:11
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    odpowiednią
    > datę płatności, to dokument ten przedawni się dopiero w trzy lata od

    A czy wypełniając weksel in blanco koniecznie trzeba wpisać konkretną
    datę płatności?
    A jeśli bank (z różnych powodów - w grę może wchodzić tutaj wszystko
    łącznie z brakami w wiedzy pracowników banku) nie wypełni daty
    płatności czyniąc weksel skutecznym ale płatnym za okazaniem, a
    przy tym na wekslu będzie data wystawienia sprzed np. dwóch lat? To
    co wtedy? Czy nie mamy problemu podniesionego przez mnie?
    (przedstawienie do zapłaty weksla płatnego za okazaniem po upływie
    roku od daty wystawienia)

    Co do wpisywania daty wystawienia przez wystawcę weksla in blanco w
    momencie przekazania takiego weksla bankowi to niektóre banki się
    przy tym strasznie upierają - widziałem na własne oczy, słyszałem na
    własne uszy (weksel ma zabezpieczać spłatę kredytu zacuiągniętego
    na 30 lat a bank z uporem godnym lepszej sprawy żąda od wystawcy
    weksla in blanco by oprócz podpisu wstawił od razu też aktualną datę
    jako datę wystawienia weksla.
    Wtedy wystarczy by np za pięć lat ktoś w banku zrobił z tego weksla in
    blanco po wypełnieniu weksel płatny za okazaniem i moim zdaniem
    bank jest ugotowany - oczywiście to odbiega zupełnie od realiów
    sprawy opisanej na wstępie tego wątku bo tam nie ma daty
    wystawienia w wekslu in blanco)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 27. Data: 2004-08-07 06:04:55
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > A czy wypełniając weksel in blanco koniecznie trzeba wpisać konkretną
    > datę płatności?

    Nie trzeba wpisywać daty, ale nie można twierdzić że weksel in blanco
    przedawnia się po iluś-tam latach, bo jest wekslem płatnym za okazaniem. Nie
    musi być.

> [...]
    > co wtedy? Czy nie mamy problemu podniesionego przez mnie?
    > (przedstawienie do zapłaty weksla płatnego za okazaniem po upływie

    Weksel przedawnia się po trzech latach od dnia płatności, nawet jak nie
    zostanie przedstawiony do zapłaty. Tak więc przedawnienie weksla płatnego za
    okazaniem wobec wystawcy następuje po 4 latach od dnia wystawienia (chyba że
    wystawca skróci lub przedłuży okres na przedstawienie weksla).

> [...]
    > na 30 lat a bank z uporem godnym lepszej sprawy żąda od wystawcy
    > weksla in blanco by oprócz podpisu wstawił od razu też aktualną datę

    I to jest poprawna praktyka. Weksel in blanco powinien mieć wpisaną datę
    wystawienia już w momencie podpisywania. Bo to wtedy należy badać, czy
    wystawca w tej dacie miał zdolność do zaciągania zobowiązań wekslowych, był w
    związku małżeńskim itp.

    Poza tym jeśli weksel podpisze np. prezes firmy (pod pieczątką), a bank
    wstawiłby datę wystawienia po kilku latach, kiedy prezes już by nie był
    prezesem, to odpowiadałby on (były prezes) z weksla prywatnie (art.8 pw.): nie
    miałby przecież możliwości podpisywania weksli za spółkę w czasie który został
    oznaczony na wekslu. Oczywiście to dałoby się jakoś odkręcić, ale dowody na to
    musiałby dostarczyć wystawca. O wiele prościej wpisywać datę wystawienia od
    razu. W przypadku weksla płatnego za okazaniem wystawca może wydłużyć termin
    przedstawienia do zapłaty (choćby do 100 lat, art. 34 pw.). A najprościej przy
    wypełnianiu weksla in blanco wpisywać datę płatności.

> [...]
    > bank jest ugotowany - oczywiście to odbiega zupełnie od realiów
    > sprawy opisanej na wstępie tego wątku bo tam nie ma daty

    Największym grzechem banków jest chyba w ogóle nie przedstawianie weksla do
    zapłaty. Wysyłają wezwania do zapłaty, do przyjścia w celu przedstawienia
    weksla. Jeśli dłużnik nie przyjdzie (jeśli nie ma domicyliata, nie musi,
    powinien być mu weksel przedstawiony w miejscu zamieszkania) a bank skieruje
    sprawę do postępowania nakazowego, to dłużnikowi jak najbardziej przysługuje
    zarzut nieprzedstawienia weksla do zapłaty.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 28. Data: 2004-08-07 10:16:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Aug 2004, Liwiusz wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    >+ weksel nie jest przedawniony, to jednak należność, którą zabezpieczał, już
    >+ jest, ale nie sądzę, aby bank dopuścił do przedawnienia kredytu.

    ...no i wg ostatnich wyroków SN - to nie jest zarzut istotny;
    Nawet sam weksel może być wypełniony po przedawnieniu zobowiązania:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/29.html?numer=1253
    &dok=1253.29.3.22.18.4.0.1.htm

    +++
    Jeœli w deklaracji wekslowej strony uzgodniły, że podpisany przez dłużnika
    weksel in blanco może być wypełniony w każdym czasie, to oznacza, że
    dłużnik œwiadomie się na to zgodził. Wobec tego nie może skutecznie
    twierdzić, że roszczenie się przedawniło.
    [...]
    Samo wypełnienie weksla rzeczywiœcie miało miejsce w momencie, gdy
    roszczenie było już przedawnione, ale to nie spowodowało, że wierzytelnoœć
    stała się nieistniejšca.
    ---

    :) (no, dla wystawcy będzie: :[ ale to inna sprawa !)

    pozdrowienia, Gotfryd