  • 11. Data: 2004-08-04 08:27:36
    Temat: Re: bte a poreczenie wekslowe
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
    news:ceoult$1rm$1@fargo.cgs.pl...

    > To jest drugorzędne dopóki nie wyjaśnimy w zakresie jakich roszczeń
    > osoby te poddały się egzekucji.
    > JAk słusznie napisał Robert T. - jeśli poddały się egzekucji tylko
    > zakresie roszczeń z weksla a nie poręczały samej umowy to bez
    > wypełnienia weksla i jego przedstawienia do zapłaty zgodnie z
    prawem
    > wekslowym bank nie ma podstawy by dochodzić roszczeń z weksla

    nie sądzę aby poddanie się egzekucji dotyczyło jedynie weksla,
    zwyczajowo bank podsunął pewnie deklarację wekslową, która
    w swej treści podaje informację o zabezpieczeniu kredytu.

    baaaaaardzo ciekawy problem więc trochę zbadałem temat,
    bo ja jestem troll na weksle :-)

    jako pierwszorzędny problem w całej sprawie widzę,
    czy poręczenie wekslowe jest czynnością bankową
    w myśl ustawy prawo bankowe czy nie?
    poczytajmy art 5 i możymy dojśc do wniosku, że
    gdy bank wystawi, poręczy, indosuje weksel
    to jest czynność bankowa, ale gdy ktoś poręczy
    weksel inblanco gdzie bank nie jest stroną to
    raczej niej est i BTE sie nie należy.

    Z drugiej strony na podstawie art 10 pr wekslowego
    (bo pewnie weksel był niezupełny) jeżeli była deklaracja
    lub inny dokument wiążący weksel z bankiem
    to można uznać, że został uzupełniony zgodnie z porozumieniem
    więc stanowił zabezpieczenie kredytu,
    a przyjęcie zabezpieczenia już jest czynnością bankową
    tzn BTE OK.

    Temat do rozważań czy czytać literalnie art 5 pr bankowego
    czy uznać że weksel był uzupełniony zgodnie z przeznaczeniem
    na długie lata

    Z praktycznego punktu widzenia: SN uznał wesję nr 2
    czyli poręczenie wekslowe jest czynnością bankową,
    niestety numeru nie pamiętam, dostępu do baz brak
    natomiast wyrok ten miał 5 glos
    2 aprobujące
    1 częściowo aprobującą
    2 krytyczne
    :-)))))))))))))))))))))

    Odpowiadając na główną myśl wątku:
    poreczyciele sie nie wykręcą

    obawiam się że 3 lat

    pozdr
    Traaq

  • 12. Data: 2004-08-04 08:41:59
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Traaq pisze:

    > nie sądzę aby poddanie się egzekucji dotyczyło jedynie weksla,
    > zwyczajowo bank podsunął pewnie deklarację wekslową, która
    > w swej treści podaje informację o zabezpieczeniu kredytu.
    Jest deklaracja o stosownej treści.

    > baaaaaardzo ciekawy problem więc trochę zbadałem temat,
    > bo ja jestem troll na weksle :-)
    Też uważam, że problem jest istotny.

    > jako pierwszorzędny problem w całej sprawie widzę,
    > czy poręczenie wekslowe jest czynnością bankową
    > w myśl ustawy prawo bankowe czy nie?
    Jest.

> [...]
    > czyli poręczenie wekslowe jest czynnością bankową,
    > niestety numeru nie pamiętam, dostępu do baz brak
    Brawo :-)

    Poczytałem wczoraj po treningu conieco i znalazłem, że nabycie
    przez bank wierzytelności stanowi czynność bankową (Art. 5 Prawa
    Bankowego), a więc bank ma prawo wystawić bankowy tytuł egzekucyjny
    przeciwko cedentowi tej wierzytelności (vide: Prawo Bankowe . Tomasz
    Narożny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 1998 r., strona
    154).

    Weksel nie ma daty wystawienia.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2004-08-04 08:56:09
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

> [...]
    > przeciwko cedentowi tej wierzytelności (vide: Prawo Bankowe . Tomasz
    > Narożny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 1998 r., strona
    Cholera! Pomyliłem sprawy! Cały powyższy tekst nie dotyczy tu omawianej,
    tylko wykupu wierzytelności.
    :-)

    Wczoraj znalazłem opracowania na temat poręczenia wekslowego
    i BTE, ale zostawiłem je w domu.

  • 14. Data: 2004-08-04 13:43:13
    Od: "andrzej" <a...@i...pl>

    Bte nie jest samoistną podstawą roszczenia lecz sposobem jego dochodzenia.
    Podstawą roszczenia są zapisy w księgach bankowych, które stwierdzają
    wysokość zobowiązania wobec banku, a dokumenty wystawione na ich podstawie
    mają moc dokumentu uurzędowego Jest to przywilej banku przysługujący na
    podstawie przepisów art. 93 i następnych ustawy Prawo bankowe.

> [...]
    Wypełnienie

  • 15. Data: 2004-08-04 13:48:36
    Od: "andrzej" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Traaq" <T...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gdy bank wystawi, poręczy, indosuje weksel
    > to jest czynność bankowa, ale gdy ktoś poręczy
    > weksel inblanco gdzie bank nie jest stroną to

    Zabezpieczenie wierzytelności banku jest czynnością bankową. Wynika to z
    art. 93.1 prawa bankowego.

    datą płatności.
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 16. Data: 2004-08-04 14:03:43
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    andrzej wrote:

> [...]
    > mają moc dokumentu uurzędowego Jest to przywilej banku przysługujący na
    > podstawie przepisów art. 93 i następnych ustawy Prawo bankowe.

    Dziękuję, tyle to ja wiem :)
    Chodziło mi o refleksję na temat kiedy bank był uprawniony do
    wystawienia bte.

    KG

  • 17. Data: 2004-08-04 14:37:50
    Od: Dredd<...@...pl>

    > datą płatności.

    Czy ja wiem...? Dyskutowałbym
    Mi chodziło o ten przepis prawa wekslowego:

    Art. 34. Weksel za okazaniem jest płatny przy przedstawieniu. Weksel
    powinien być przedstawiony do zapłaty w ciągu r o k u od dnia
    wystawienia. Wystawca może oznaczyć krótszy lub dłuższy termin.
    Indosanci mogą terminy te skrócić.

    Teraz pozostaje pytanie jaka jest data wystawienia w owym wekslu (i
    czy w ogóle jest bo to przecież weksel in blanco)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 18. Data: 2004-08-04 15:06:44
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "andrzej" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Zabezpieczenie wierzytelności banku jest czynnością bankową. Wynika
    to z
    > art. 93.1 prawa bankowego.

    przepraszam ale nic takiego z art 93 nie wynika,
    tam jest o zabezpieczaniu czynności bankowych,
    co jest czynnością bankową wynika z art 5 (słabo)
    i z wykładni (jeszcze słabiej)
    patrz glosy 2 za, 2 przeciw, 1 okrakiem :-)))))

    może ktoś znaleźć ten wyrok ???

    > Termin przedawnienia biegnie od daty wypełnienia weksla i
    opatrzenia go
    > datą płatności.
    termin przedawnienia biegnie od daty płatności wskazanej na wekslu

    w sytuacji podanej przez Dredd'a
    (jeśli weksel jest in blanco ale ma wpisaną datę wystawienia to
    bank może go wypełnić jedynie w terminie roku od tej daty - potem
    można podnosić zarzut przedawnienia)
    przedawnienie wynosi 3 lata, a nie 1 rok

    pozdr
    Traaq

  • 19. Data: 2004-08-04 22:00:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Traaq" <T...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    To co piszesz, to święta racja. Ale ja widzę inny problem. Jeśli na skutek
    nieznanych mi przyczyn bank pobrał poręczenie jedynie na wekslu, a nie ma
    poręczenia samego kredytu, to moim zdanie dochodzenie zapłaty od
    poręczycieli weksla jest możliwe tylko i wyłącznie na drodze przewidzianej w
    prawie wekslowym. A więc przede wszystkim ów weksel musi zostać wypełniony.

    W mojej ocenie niedopuszczalne jest przyjęcie, iż osoby poręczające weksel
    in blanco - choćby inne fakty w jakiś tam sposób stwierdzały, że weksel ów
    był zabezpieczeniem przedmiotowego kredytu - uznanie, ze osoby te zatem
    poręczały kredyt. Po pierwsze dla tego, że "oświadczenie poręczyciela
    powinno być pod rygorem nieważności złożone na piśmie." (art. 876§2 kc), a w
    mojej ocenie deklaracja wekslowa odnosząca się do weksla surogatem takiej
    umowy być nie może. Po drugie z tej przyczyny, że przepisów prawa wekslowego
    wprost do innych zobowiązań, niż wekslowe stosować nie wolno.

    Deklaracja wekslowa ma o tyle znaczenie, że choć w wekslu nie wpisano daty
    wystawienia, to wiadomo, że musiał on powstać wcześnie lub równocześnie z
    deklaracją. Bo przecież w deklaracji jest mowa właśnie o tym wekslu. I tutaj
    Dreed bardzo słusznie to zauważył. Jeśli od wystawienia weksla upłynął rok,
    a pytający poręczył jedynie weksel, a nie kredyt, to bank ma kłopot - tzn.
    nie ma poręczycieli.

    Po za tym z postu inicjującego wynika, że bank nie powiadomił poręczycieli i
    nie poprosił ich o uregulowanie należności w zastępstwie dłużnika. To
    narusza art. 880 kc i moim zdaniem przed wystawieniem BTE należało owego
    obowiązku dopełnić.

  • 20. Data: 2004-08-05 04:26:51
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Robert pisze:

    > To co piszesz, to święta racja. Ale ja widzę inny problem. Jeśli na skutek
    > nieznanych mi przyczyn bank pobrał poręczenie jedynie na wekslu, a nie ma
    > poręczenia samego kredytu,
    Co rozumiesz przez poręczenie samego kredytu?

    > Deklaracja wekslowa ma o tyle znaczenie, że choć w wekslu nie wpisano daty
    > wystawienia, to wiadomo, że musiał on powstać wcześnie lub równocześnie z
    > deklaracją. Bo przecież w deklaracji jest mowa właśnie o tym wekslu.
    W deklaracji wekslowej/porozumieniu wekslowym nie ma daty.

> [...]
    > nie poprosił ich o uregulowanie należności w zastępstwie dłużnika. To
    > narusza art. 880 kc i moim zdaniem przed wystawieniem BTE należało owego
    Bank powiadomił poręczycieli poprzez wysłanie monitu oraz wypowiedzenia
    umowy kredytowej.