  • 1. Data: 2004-08-03 09:19:41
    Temat: Granica działki a stary dom?
    Od: "ms" <m...@w...pl>

    Witam
    Wkrótce geodeta będzie wyznaczał granice mojej działki. Trochę sporne jest
    położenie mojego 70-cio letniego domu, gdzie on wypadnie - na mojej, czy
    sąsiada działce. Jakie kosekwencje i
    rozwiązania mogą być w tym drugim przypadku?
    Czy granica może przebiegać np. po ścianie domu z oknami?
    Oczekuję opinii, pozdrawiam.
    Maarek

  • 2. Data: 2004-08-03 11:22:36
    Temat: Re: Granica działki a stary dom?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ms" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    Biorąc pod uwagę, że stan ów trwa 70 lat, to z powodzeniem teren pod domem
    został zasiedziany. Natomiast nie umiem powiedzieć, czy wynikające z
    przepisów 3-4 metry odległości od ściany do granicy w tym wypadku również
    traktować jako zasiedziane, czy nie.

  • 3. Data: 2004-08-03 17:45:23
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 03/08/2004 11:19, ms wrote :
> [...]
    > sąsiada działce. Jakie kosekwencje i
    > rozwiązania mogą być w tym drugim przypadku?
    > Czy granica może przebiegać np. po ścianie domu z oknami?

    Z Kodeksu Cywilnego:

    Art. 151. Jeżeli przy wznoszeniu budynku lub innego urządzenia
    przekroczono bez winy umyślnej granice sąsiedniego gruntu, właściciel
    tego gruntu nie może żądać przywrócenia stanu poprzedniego, chyba że bez
    nie uzasadnionej zwłoki sprzeciwił się przekroczeniu granicy albo że
    grozi mu niewspółmiernie wielka szkoda. Może on żądać albo stosownego
    wynagrodzenia w zamian za ustanowienie odpowiedniej służebności
    gruntowej, albo wykupienia zajętej części gruntu, jak również tej
    części, która na skutek budowy straciła dla niego znaczenie gospodarcze.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 4. Data: 2004-08-04 08:32:30
    Od: "ms" <m...@w...pl>

    Dzięki, pokrzepiłeś mnie, bo gdy jestem na działce ciągle słyszę uwagi o
    przesunięciu go. W tym świetle również odległość od ściany staje się dla
    mnie jasna. 60 lat temu postawiono płot biegnący do ściany, ściana - jako
    płot i dalej płot. Ziemia zasiedziała się więc niestety u sąsiada... Przez
    60 lat było OK, zawsze był swobodny dostęp od tamtej strony, dom z bali
    wymaga konserwacji. W tym roku zaspawano furtkę w płocie, a stolarza który
    wszedł bramą zobaczyć stan ściany - pogoniono...
    Mniejsza o ziemię, chodzi mi o swobodny dostęp do tamtej ściany.
    A jak traktować 60 cm opaskę, która z jednej strony należy do domu, a z
    drugiej - znajduje się na zasiedzianej działce sąsiada?

    Pozdrawiam
    Maarek

  • 5. Data: 2004-08-04 09:09:34
    Od: "ms" <m...@w...pl>

    Dzięki za pomoc.
    Czy w przypadku gdy granicą okaże się ściana domu, istnieje możliwość
    zagwarantowania sobie swobodnego dostępu do ściany, dachu od strony sąsiada?
    (służebność gruntowa?)

  • 6. Data: 2004-08-04 20:50:57
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 04/08/2004 11:09, ms wrote :
> [...]
    > wymaga konserwacji. W tym roku zaspawano furtkę w płocie, a stolarza który
    > wszedł bramą zobaczyć stan ściany - pogoniono...

    Wydaje mi się, że tak. O ile nie ma przepisu szczególnego, to
    uniemożliwianie konserwacji domu jest sprzeczne z zasadami współżycia
    społecznego.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)