  • 1. Data: 2004-08-03 11:04:30
    Temat: bte a poreczenie wekslowe
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    W pewnej sprawie prowadzonej przez znajomego jest wystawiony
    BTE na dłużnika głównego oraz na poręczycieli wekslowych.
    Sąd nadał mu bez problemu klauzlę wykonalności.
    Wynika z tego, iż zarówno dłużnik jak i poręczyciele wekslowi
    podpisali stosowne oświadczenia o poddaniu się egzekucji.

    Jednak teraz prawnik jednego z poręczycieli zaczyna straszyć, że
    skoro :
    - do poręczycieli wekslowych nie wysłano zawiadomienia o wypełnieniu
    weksla;
    - nie wypełniono weksla;
    to można uchylić klauzulę wykonalności w stosunku do poręczycieli.

    Nie spotkałem się wcześniej z takim przypadkiem. Wydaje mi się,
    że ewentualne zarzuty ze strony poręczycieli byłyby bezzasadne.
    A Wy jak sądzicie? Czy stwierdzenia tego radcy prawnego są prawdziwe?

    Pozdrowienia.

  • 2. Data: 2004-08-03 11:25:01
    Temat: Odp: bte a poreczenie wekslowe
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    W pewnej sprawie prowadzonej przez znajomego jest wystawiony BTE na dłużnika
    głównego oraz na poręczycieli wekslowych.
    A Wy jak sądzicie?

    Sądzimy, że bank powinno stać na zatrudnienie prawnika znającego się na
    prawie wekslowym.

    Moim skromnym zdaniem to żenada, kiedy na tej liście pytania zadają
    pracownicy urzędów, wymiaru sprawiedliwości czy dużych spółek. Takie
    instytucje mają obowiązek zatrudniać specjalistów w swojej branży.
    Niedługo zaczną pisać sędziowie, jaki wyrok powinni wydac, bo nie wiedzą
    :/

    brett

  • 3. Data: 2004-08-03 11:48:56
    Temat: [OT] Re: Odp: bte a poreczenie wekslowe
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik brett pisze:

    > Sądzimy, że bank powinno stać na zatrudnienie prawnika znającego się na
    > prawie wekslowym.
    W czyim imieniu się wypowiadasz?

    > Moim skromnym zdaniem to żenada, kiedy na tej liście pytania zadają
    > pracownicy urzędów, wymiaru sprawiedliwości czy dużych spółek.
    [...]
    IMHO po to jest ta grupa dyskusyjna aby na niej dyskutować.
    Nie widzialem w archiwum podobnego tematu.

    Natomiast sądzę, że to żenada:
    1) odpowiadać nie na temat, mogłeś choć wstawić "[OT]";
    2) odpowiadać nie skonfigurowanym czytnikiem;
    3) źle cytować moją wypowiedź;

    Skoro się kogoś czepiasz, to sam bądź w porządku.

  • 4. Data: 2004-08-03 12:06:57
    Temat: Odp: [OT] Re: Odp: bte a poreczenie wekslowe
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    W czyim imieniu się wypowiadasz?

    w swoim

    IMHO po to jest ta grupa dyskusyjna aby na niej dyskutować.

    IMHO po to banki pobierają prowizje, odsetki itp. by stać ich było na
    dobrych prawników. Takich, którzy wiedzą jak uzyskać klauzulę wykonalności
    na bte, żeby dłużnik jej nie obalił.
    IMHO lista niniejsza jest dla wszystkich, ale jeżeli bankowy prawnik nie zna
    się na rutynowych czynnościach ( a takimi są bte w przypadku banków ) to
    wystawia sobie i swemu bankowi bardzo złe świadectwo i aż się prosi o
    krytykę.

    brett

  • 5. Data: 2004-08-03 12:26:42
    Temat: Re: Odp: [OT] Re: Odp: bte a poreczenie wekslowe
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo

    > w swoim
    W liczbie mnogiej? Hmm...

    > IMHO po to banki pobierają prowizje, odsetki itp. by stać ich było na
    > dobrych prawników. Takich, którzy wiedzą jak uzyskać klauzulę wykonalności
    > na bte, żeby dłużnik jej nie obalił.
    Czyli wg Ciebie, idąc dalej, osoby, które stać na prawników nie mogą
    pisać zapytań na grupy dyskusyjne. Śmieszne byłoby to stwierdzenie.

> [...]
    > się na rutynowych czynnościach ( a takimi są bte w przypadku banków ) to
    > wystawia sobie i swemu bankowi bardzo złe świadectwo i aż się prosi o
    A co ma do tego bankowy prawnik? Problem usłyszałem rozmawiając
    na gruncie prywatnym. Pytam z ciekawości. Nie występuję jako
    osoba prawna, tylko fizyczna.

  • 6. Data: 2004-08-03 12:30:11
    Temat: Re: bte a poreczenie wekslowe
    Od: "andrzej" <a...@i...pl>

    Moim zdaniem prawnik dłużnika nie ma racji. Wystawienie weksla (i jego
    poręczenie) w celu zabezpieczenia spłaty kredytu jest czynnością bankową
    dokonaną bezpośrednio z bankiem. Wobec tego, jeśli poręczyciele złożyli
    oświadczenie o poddaniu się egzkucji w trybie przepisów prawa bankowego, bte
    może być wystawiony również przeciwko poręczycielom wekslowym. Wypełnienie
    weksla i wezwanie do jego wykupienia byłoby konieczne w przypadku, gdyby
    bank dochodził swojego roszczenia na podstawie weksla. W tym przypadku bank
    dochodzi swoich roszczeń na podstawie bte.
    pozdrawiam Andrzej
    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    or.workplace.pl...

  • 7. Data: 2004-08-03 14:56:20
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    andrzej wrote:

> [...]
    > bank dochodził swojego roszczenia na podstawie weksla. W tym przypadku bank
    > dochodzi swoich roszczeń na podstawie bte.

    A bte jest samoistną podstawą roszczenia?

    KG

  • 8. Data: 2004-08-03 18:38:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    or.workplace.pl...

    No i moim zdaniem tamten prawnik ma wiele racji. Bank ma prawo dochodzić
    należności albo bezpośrednio z tytułu nie spłacenia umowy kredytowej, albo z
    tytułu weksla. No i jeśli poręczyciele nie poręczyli umowy, tylko weksel, to
    niestety moim zdaniem ścigać ich z umowy kredytowej nie można. Bank mógł
    oczywiście dochodzić roszczeń z tytułu weksla, no ale powinien dopełnić
    procedury (wypełnienie, poinformowanie itd.)

    Sprawa jest o tyle nerwowa, że osoba wystawiająca BTE poświadczyła w nim
    nieprawdę w takim razie. Wpisała w BTE osoby, które dłużnikami nie były. To
    już zaczyna podchodzić pod kodeks karny.

  • 9. Data: 2004-08-03 20:51:07
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Robert pisze:

    [...]
> [...]

    > Sprawa jest o tyle nerwowa, że osoba wystawiająca BTE poświadczyła w nim
    > nieprawdę w takim razie. Wpisała w BTE osoby, które dłużnikami nie były.
    A jeżeli te osoby podpisały oświadczenia o poddaniu się egzekucji,
    co umożliwia dochodzenie należności w trybie uproszczonym?

  • 10. Data: 2004-08-03 21:05:01
    Od: Dredd<...@...pl>

    > A jeżeli te osoby podpisały oświadczenia o poddaniu się egzekucji,
    > co umożliwia dochodzenie należności w trybie uproszczonym?

    To jest drugorzędne dopóki nie wyjaśnimy w zakresie jakich roszczeń
    osoby te poddały się egzekucji.
    JAk słusznie napisał Robert T. - jeśli poddały się egzekucji tylko w
    zakresie roszczeń z weksla a nie poręczały samej umowy to bez
    wypełnienia weksla i jego przedstawienia do zapłaty zgodnie z prawem
    wekslowym bank nie ma podstawy by dochodzić roszczeń z weksla
    Na marginesie: ciekawe czy nie doszło do przedawnienia roszczeń z
    weksla (jeśli weksel jest in blanco ale ma wpisaną datę wystawienia to
    bank może go wypełnić jedynie w terminie roku od tej daty - potem
    można podnosić zarzut przedawnienia)

    -> http://usenet.pomocprawna.info