  • 1. Data: 2003-09-09 10:34:56
    Temat: akt darowizny
    Od: "Dominik Warembier" <d...@w...pl>

    Witam Szanownych Państwa

    Jestem raczej niebardzo obeznany w tych sprawach i zwracam się do Was z
    takim oto problemem:

    Mam przygotować Akt darowizny części samochodu dokładniej to Darczyńce chce
    przekazać "połowę" samochodu swej córce i zięciowi.
    I w związku z tym zapytuję się czy akt ten może byc sporzadzony w podobnej
    postaci jakby Obdarowanym była jedna osoba traktując małżeństwo jako stronę
    Obdarowaną.

    I jak w związku z tym wyglądają sprawy podatkowe w Urzędzie Skarbowym i
    związane z przerejestrowaniem samochodu jako współwłasność tych trzech osób.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam

    Dominik Warembier

  • 2. Data: 2003-09-09 17:53:20
    Temat: Re: akt darowizny
    Od: "Mor" <m...@m...neostrada.pl>

    Podarować można obojgu, bądź jednemu, a w umowie zawrzeć postanowienie, iż
    przedmiot darowizny wejdzie w skład majątku dorobkowego małżonków czyli do
    wspólności majątkowej. Stroną umowy musi być jednak konkretna osoba/osoby.
    Małżeństwo to nie jest osoba, tylko forma prawna związku między ludźmi.
    Stroną umowy mogą być małżonkowie, np: Piotr i Bożena małżonkowie X.
    Pamiętać należy, iż jeśli umowę sporządzi się z tylko jednym z małżonków, a
    darczyńca chce aby przedmiot darowizny wszedł do wspólności majątkowej
    małżeńskiej, powinien takie oświadczenie wyraźnie zawrzeć w umowie, gdyż
    inaczej nie wejdzie on do majątku wspólnego - tak stanowi kodeks rodzinny i
    opiekuńczy. Poza tym generalnie darowizna wymaga formy aktu notarialnego, co
    jest jednak konwalidowane jeśli jej przedmiot zostanie obdarowanym wydany.
    Nie może to uchybiać oczywiście przepisom dotyczącym np. przeniesienia
    własności nieruchomości, ale w tym wypadku chodzi o samochód. Zatem do
    ważności umowy konieczne jest jego wydanie. Przy darowiźnie na rzecz córki i
    zięcia wolne od podatku będzie po około 9.900 złotych na każdego z nich,
    dokładną kwotę trzeba by sprawdzić w ustawie, a nie mam w tej chwili pod
    ręką. No chyba, że już coś dostali od tej samej osoby przed upływem 5 lat.