eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 18

  • 1. Data: 2006-01-13 13:29:01
    Temat: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    Jest taka sytuacja:
    Firma X świadczy firmie A comiesięczne usługi i wystawia z tego tutułu
    faktury.
    Czy firma A jest w jakiś sposób zobowiązana do pamiętania o tym fakcie i w
    momencie, gdy faktury z jakichś przyczyn nie otrzyma, to w jej obowiązku
    leży zgłoszenie tego do firmy X? Nie mówię tu oczywiście o dobrej woli, bo
    zazwyczaj takie rzeczy się zgłasza, jeśli ma się świadomość, że faktura nie
    doszła, ale zdarzają się przypadki, gdy osoba pracująca w firmie A i
    odpowiedzialna za obieg faktur i płatności po prostu przeoczy/nie zauważy,
    że takiej faktury nie ma. Czy firma X ma prawo do zrzucenia
    odpowiedzialności za tę sytuację na firmę A?
    Taki zapis ma w swoim regulaminie Telekomunikacja Polska (to klient ma
    zgłaszać, że nie dostał faktury, a jeśli nie zgłosi, to on płaci gapowe, a
    nie TP), ale czy jest on oparty na jakimś bardziej ogólnym przepisie prawnym
    czy też TP wymyśliła go sobie na własne potrzeby.
    A wracając do pierwszej sytuacji. Dziwnym trafem złożyło się, że firma
    wystawiająca nam osobne faktury za m.in. wynajem pomieszczeń, usługi
    telefoniczne, usługi internetowe, usługi logistyczne, wypożyczanie
    samochodów i od czasu do czasu za inne drobne rzeczy, w połowie roku
    zaprzestała wystawiać faktury za jedną z tych usług. Nie zostało to przez
    nas zauważone (po prostu faktur jest taka ilość, że trudno pamiętać, czy
    ktoś czasem nie zapomniał o wystawieniu którejś z nich) przez cały ten czas
    i dopiero kilka dni temu tamta firma odkryła swoje niedopatrzenie.
    Momentalnie zwaliła całą winę na nas, tłumacząc się, ze wg prawa, to w
    naszym obowiązku jest przypomnieć usługodawcy, ze nie otrzymaliśmy faktury.
    Zgadzam się, że jest to naszym obowiązkiem w momencie, jeśli się to zauważy,
    ale czy ten obowiązek jest zawsze i defaultowo? Pytam się o to, ponieważ
    firma chce nas obciążyć dodatkowymi kosztami z tytułu całej tej sytuacji.

    --
    PozdrawiaM


  • 2. Data: 2006-01-13 13:36:03
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <n...@f...peel> napisal(a):
    > A wracając do pierwszej sytuacji. Dziwnym trafem złożyło się, że firma
    > wystawiająca nam osobne faktury za m.in. wynajem pomieszczeń, usługi
    > telefoniczne, usługi internetowe, usługi logistyczne, wypożyczanie
    > samochodów i od czasu do czasu za inne drobne rzeczy, w połowie roku
    > zaprzestała wystawiać faktury za jedną z tych usług. Nie zostało to przez
    > nas zauważone (po prostu faktur jest taka ilość, że trudno pamiętać, czy
    > ktoś czasem nie zapomniał o wystawieniu którejś z nich) przez cały ten czas
    > i dopiero kilka dni temu tamta firma odkryła swoje niedopatrzenie.
    > Momentalnie zwaliła całą winę na nas, tłumacząc się, ze wg prawa, to w
    > naszym obowiązku jest przypomnieć usługodawcy, ze nie otrzymaliśmy faktury.
    > Zgadzam się, że jest to naszym obowiązkiem w momencie, jeśli się to zauważy,
    > ale czy ten obowiązek jest zawsze i defaultowo? Pytam się o to, ponieważ
    > firma chce nas obciążyć dodatkowymi kosztami z tytułu całej tej sytuacji.

    To nie jest tak.

    Płacić masz według umowy. Jeśli się umawialiście na comiesięczne
    płatności, to Twoim obowiązkiem jest płacić. Jeśli nie wystawiali
    faktury, to nie jest to Twoja wina, nie musisz im przypominać (chyba ze
    we własnym interesie). Natomiast powinni tak czy siak wystawić na to
    fakturę albo (lepiej) skorygować poprzednie. Muszą to zrobić we własnym
    interesie, gdyż Twoje płatności to był ich przychód i jego niewykazanie
    jest przestępstwem skarbowym.

    Nie widzę żadnych podstaw do obciążania Was jakimikolwiek kosztami z
    tego tytułu (nawet nie przychodzi mi do głowy jakimi), no chyba że się
    tak umówiliście, w co wątpię :)
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl


  • 3. Data: 2006-01-13 13:55:19
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dq8ac3$ju1$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> pisze:

    > Płacić masz według umowy. Jeśli się umawialiście na comiesięczne
    > płatności, to Twoim obowiązkiem jest płacić.

    Zgadza się, ale IMHO zasada jest taka, że (w większości przypadków) płaci
    się w momencie otrzymania faktury. Jeśli faktury nie otrzymaliśmy, nie
    została ona ujęta ani w rejestrze faktur ani w ksiegowości, pracownik tego
    nie zauważył, to siłą rzeczy nie pojawiła się ona również na tzw.
    preliminarzu płatności (u nas tak to się nazywa), na podstawie którego
    wykonuje się w określonych dniach przelewy. Nie ma innej możliwości, by o
    tych płatnościach pamiętać, bo jest ich po prostu za dużo. Inna jest
    sytuacja, gdy ktoś zadzwoni i poprosi o dokonanie przelewu, choć faktura do
    nas jeszcze nie dotarła itp. Wtedy jest to notowane i praktycznie taki
    przelew przygotowywany jest od razu, żeby gdzieś to po drodze nie umknęło.
    Natomiast w opisywanej sytuacji - oni w ogóle nie dopominali się o
    płatności, my siłą rzeczy nie mieliśmy świadomości, że te przelewy nie są
    realizowane - trudno było dopilnować, czy spośród co najmniej 100 przelewów
    tygodniowo, któryś, z tytułu dziesiątek umówi, nie został zrealizowany. Po
    to są właśnie faktury z określonym nań takim, a takim terminem płatności.

    > Muszą to zrobić we
    > własnym interesie, gdyż Twoje płatności to był ich przychód i jego
    > niewykazanie jest przestępstwem skarbowym.

    A więc uściślam - nie mieli przychodów w tym czasie z tytułu owej umowy.

    > Nie widzę żadnych podstaw do obciążania Was jakimikolwiek kosztami z
    > tego tytułu (nawet nie przychodzi mi do głowy jakimi), no chyba że się
    > tak umówiliście, w co wątpię :)

    Nie, nie. Na nic się w tych kwestiach nie uwawialiśmy. Jesteśmy pełni dobrej
    woli, by za te faktury jak najszybciej zapłacić i padła propozycja, by
    wystawili nam jedną fakturę zbiorczą za te bodaj 5 miesięcy. Ale im to nie
    wystarcza, bo rzekomo przez to, że nie mieli w tym czasie przychodu (czyli
    naszych przelewów), to mieli zachwianą płynność finansową, a z tego tytułu
    sami "wisieli" kontrahentom, co wiąże się z odsetkami itp. Niby trochę racji
    w tym jest, ale dlaczego u licha, to my mamy teraz płacić za ich gapowe
    czyli za to, że dopiero teraz zorientowali się, że im nie płaciliśmy? A nie
    płaciliśmy nie ze złej woli, lecz z braku świadomości.

    --
    PozdrawiaM


  • 4. Data: 2006-01-13 16:26:07
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: " JaMyszka" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Nixe napisał:
    > [...]
    > Zgadzam się, że jest to naszym obowiązkiem w momencie, jeśli się to zauważy,
    > ale czy ten obowiązek jest zawsze i defaultowo? Pytam się o to, ponieważ
    > firma chce nas obciążyć dodatkowymi kosztami z tytułu całej tej sytuacji.

    Z mojego doświadczenia (GK)nie wynika, by ich żądania miały uzasadnienie.
    Wszak zaniedbanie jest po ich stronie - nawet Wasza umowa nie przewiduje
    takiej sytuacji. Poza tym, to nie w Waszej Firmie zatrudniony jest człowiek,
    którego złe wykonywanie zakresu obowiązków, przynosi straty firmie.
    A wracając do pracowników...
    Zapytałabym się księgowej, jak przeprowadza analizę kont (kosztów), skoro nie
    zauważyła obciążenia kosztów stałych przez 5 m-cy.
    BTW Nie udało mi się wygooglać znaczenia słowa "defaultowo" :(
    --
    Pozdrawiam:)
    JM

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/


  • 5. Data: 2006-01-13 17:20:29
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > BTW Nie udało mi się wygooglać znaczenia słowa "defaultowo" :(

    Domyślnie, standardowo i rutynowo... something like this.

    Pozdrawiam,

    Tiger



  • 6. Data: 2006-01-13 17:39:56
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: " JaMyszka" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Tiger uprzejmie napisał:

    > > BTW Nie udało mi się wygooglać znaczenia słowa "defaultowo" :(
    >
    > Domyślnie, standardowo i rutynowo... something like this.

    Thx:)
    Człowiek uczy się aż do śmierci;p
    A tak długo jak się uczy - młodym jest:D

    --
    Pozdrawiam :)
    JM


    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/


  • 7. Data: 2006-01-13 19:45:29
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Pozwole sobie "podpiac sie" pod watek, gdyz mam podobna, w pewnym
    sensie, sytuacje. otoz mam podpisana na czas okreslony umowe z
    uslugodawca, za ktore to uslugi mam do 15 kazdego miesiaca placic. w
    regulaminie stoi tez napisane, ze gdy nie otrzymam rachunku lub fv, mam
    ich o tym powiadomic. zaplacilem, powiadomilem ich mailowo i nic... boje
    sie ze ktoregos miesiaca umknie mi, ze mam im zaplacic i bedzie
    nieprzyjemnie. jak to jest ze strony prawnej? czy oni maja obowiazek mi
    przesylac co miesiac fakturki, czy to ja mam o tym pamietac i sam do
    nich biegac co miesiac po fakturki? dodam, ze to drugie wyjscie nie
    wchodzi w gre, gdyz nie mam na to czasu i tam sa zawsze dluuuugie kolejki.

    z gory dzieki za pomoc, pozdrawiam


  • 8. Data: 2006-01-13 20:46:52
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <o`rety@pl.pl> napisal(a):
    > Pozwole sobie "podpiac sie" pod watek, gdyz mam podobna, w pewnym
    > sensie, sytuacje. otoz mam podpisana na czas okreslony umowe z
    > uslugodawca, za ktore to uslugi mam do 15 kazdego miesiaca placic. w
    > regulaminie stoi tez napisane, ze gdy nie otrzymam rachunku lub fv, mam
    > ich o tym powiadomic. zaplacilem, powiadomilem ich mailowo i nic... boje
    > sie ze ktoregos miesiaca umknie mi, ze mam im zaplacic i bedzie
    > nieprzyjemnie.

    Dlaczego nieprzyjemnie. Pokażesz dowód wpłaty i tyle. Uważasz, że gdybyś
    miał fakturę a nie miał dowodu wpłaty, to byłbyś w lepszej sytuacji? :)

    > jak to jest ze strony prawnej? czy oni maja obowiazek mi
    > przesylac co miesiac fakturki, czy to ja mam o tym pamietac i sam do
    > nich biegac co miesiac po fakturki? dodam, ze to drugie wyjscie nie
    > wchodzi w gre, gdyz nie mam na to czasu i tam sa zawsze dluuuugie kolejki.

    Nie mają obowiązku niczego Ci wysyłać. Jak chcesz fakturki a oni nie chcą
    ich udostępnić w inny sposób - biegaj do ich siedziby.
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl


  • 9. Data: 2006-01-13 20:47:07
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Nixe napisał(a):

    > Taki zapis ma w swoim regulaminie Telekomunikacja Polska (to klient ma
    > zgłaszać, że nie dostał faktury, a jeśli nie zgłosi, to on płaci gapowe, a
    > nie TP), ale czy jest on oparty na jakimś bardziej ogólnym przepisie
    > prawnym

    Oparty jest na regulaminie tepsy. Podpisując umowę zgadzasz się na
    warunki, m.in. regulaminu, cennika i umowy.
    Co do słuszności takiego zapisu - w przypadku masowych płatnosci i
    wysylania faktur listem zwykłym, z rachunku prawdopodobieństwa wynika,
    że jakiś zauważalny procent przesyłek nie dojdzie. Stąd taki zapis.
    Mozna iść dalej, rozważając, czy i od kiedy można w takim przypadku np.
    liczyc odsetki


    > Momentalnie zwaliła całą winę na nas, tłumacząc się, ze wg prawa, to w
    > naszym obowiązku jest przypomnieć usługodawcy, ze nie otrzymaliśmy faktury.

    Nie ma takiego prawa, chyba że mieliście taki zapis w umowie.

    M.


  • 10. Data: 2006-01-13 20:50:07
    Temat: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@t...waw.pl> napisal(a):
    > Nixe napisał(a):
    >
    >> Taki zapis ma w swoim regulaminie Telekomunikacja Polska (to klient ma
    >> zgłaszać, że nie dostał faktury, a jeśli nie zgłosi, to on płaci gapowe, a
    >> nie TP), ale czy jest on oparty na jakimś bardziej ogólnym przepisie
    >> prawnym
    >
    > Oparty jest na regulaminie tepsy. Podpisując umowę zgadzasz się na
    > warunki, m.in. regulaminu, cennika i umowy.
    > Co do słuszności takiego zapisu - w przypadku masowych płatnosci i
    > wysylania faktur listem zwykłym, z rachunku prawdopodobieństwa wynika,
    > że jakiś zauważalny procent przesyłek nie dojdzie. Stąd taki zapis.
    > Mozna iść dalej, rozważając, czy i od kiedy można w takim przypadku np.
    > liczyc odsetki

    Od abonamentu na pewno ma prawo. Kwota abonamentu wynika z umowy i jest
    bezsporna.
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1