  • 1. Data: 2003-01-22 10:39:16
    Temat: Zapis w umowie o stosowaniu przepisow KC
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

    Zastanawiam się jaka jest racja bytu paragrafów w umowach o treści: w
    sprawach nie uregulowanych umową stosuje się przepisy KC. Skoro art.56 KC
    stanowi, że czynność prawna wywołuje skutki nie tylko w niej wyrażone lecz
    także te, które wynikają z ustawy itd. to taki zapis umowny chyba jest
    zbędny? Normy ius cogens i ewentualnie ius dispositivum wiążą ex lege więc
    po co ten zapis? Czy ktoś wie?

    pozdrawiam
    T.

  • 2. Data: 2003-01-22 10:40:37
    Temat: Re: Zapis w umowie o stosowaniu przepisow KC
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

[...]

    mam teorię (żadnej pewności), że to po to, żeby wyglądało uczenie i mądrze,
    bo sensu faktycznie nie ma żadnego. :-)

  • 3. Data: 2003-01-22 10:41:58
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    Oczywiście, że jest zbędny...a stosuje się go raczej dla niedoinformowanych

    Pozdrawiam
    Lis

  • 4. Data: 2003-01-22 10:44:47
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 5. Data: 2003-01-22 10:49:20
    Od: "Bartosz Skorek" <b...@i...com.pl>

    > po co ten zapis? Czy ktoś wie?

    Taki zapis bierze się z tępoty ludzi redagujących umowy.

    I rodzi tylko kłopoty - n.p. przed 2001 r. statuty spółek miały analogiczny
    zapis o stosowaniu Kodeksu handlowego.
    Teraz jest Kodeks Spółek Handlowych, i nie wiadomo jak interpretować stare
    zapisy, które zostały w mocy - stosując wykładnię literalną, wypadałoby
    nadal stosować przepisy starego kh

  • 6. Data: 2003-01-22 10:52:55
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Bartosz Skorek napisał:

> [...]
    > Spółek Handlowych, i nie wiadomo jak interpretować stare zapisy,
    > które zostały w mocy - stosując wykładnię literalną, wypadałoby

    Ale tylko do kwestiach w których KSH dopuszcza swobodne uregulowanie
    danej sprawy w umowie.
    Bo w stosunku do przepisów KSH bezwzględnie obowiązujących ten zapis
    dot. stosowania KH jest chyba nieważny?

    Hmm... faktycznie niezła furtka.. chociaz tak z głowy trudno mi dac
    przykład zastosowania takiej furtki - tzn. konkretny przepis i komu by
    to służyło a komu nie.

    Przychodzi cos komuś do głowy?
    Bo w znajomej spółce wlasnie taki zapis istnieje...

    A tak a porpos to ostatnio pomagała zakładac jedna spółke z o.o i
    notariusz sam zaproponował dodatnie takie zapisu, z tym że o KSH
    oczywiście. Hmm...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-01-22 12:24:34
    Od: "Olgierd" <r...@p...uni.wroc.pl>

> [...]
    >
    > A tak a porpos to ostatnio pomagała zakładac jedna spółke z o.o i
    > notariusz sam zaproponował dodatnie takie zapisu, z tym że o KSH

    Przykładów, rzecz jasna, nie znam, ale tok rozumowania jest oczywiście
    prawidłowy.
    Jeśli przepis ksh obowiązuje bezwzględnie, to żadna klauzula umowna nie może
    tego zmieniać, to przecież oczywiste. Jeśli odnosi się do przepisu
    "luźniejszego" to rzeczą wspólników jest sprawę potraktować tak albo
    inaczej. W sytuacjach problemowych (rozbieżność regulacji kh-ksh) niezbędne
    może być posiłkowanie się wykładnią celowościową albo gramatyczną - albo
    tzw. "zdrowy rozsądek".

    Pozdrawiam

    Olgierd

  • 8. Data: 2003-01-22 12:58:45
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <033101c2c212$85b2e990$a740200a@zm>, Marcin Surowiec wrote:
> [...]
    >
    > mam teorię (żadnej pewności), że to po to, żeby wyglądało uczenie i mądrze,

    To jest jeden powód MZ, a drugi, że przeciętny obywatel nie jest świadomy
    że KC takie rzeczy reguluje i do czego w ogóle służy.
    Powyższe zdanie jest poronionym, mądrze brzmiącym skrótem myślowym, czegoś
    co sprowadza się do:

    - Dokumentem nadrzędnym dla tej umowy jest Kodeks Cywilny.
    - Punkty umowy sprzeczne z KC są nieważne.
    - Jesli czegoś w tej umowie brakuje, to należy sprawdzić w KC czy tego
    czasem tam nie ma.

    Taka adnotacja (w nieco bardziej zwięzłej niż powyższa formie) jest MZ
    potrzebna, właśnie ze względu na nieznajomość takich podstawowych rzeczy.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2003-01-22 13:04:50
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    :
    : Taka adnotacja (w nieco bardziej zwięzłej niż powyższa formie) jest MZ
    : potrzebna, właśnie ze względu na nieznajomość takich podstawowych rzeczy.

    w zasadzie masz rację, ale czy nie powinniśmy napisać jeszcze:
    w sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają:
    konstytucja rp, kodeks cywilny, ustawy podatkowe, ordynacja podatkowa, ew.
    kodeks rodzinny i opiekuńczy,
    itd. itd. :)

  • 10. Data: 2003-01-22 14:36:23
    Od: "Alfred Kowalski" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > także te, które wynikają z ustawy itd. to taki zapis umowny chyba jest
    > zbędny? Normy ius cogens i ewentualnie ius dispositivum wiążą ex lege więc

    Informacyjny

    MK