    From: "Olgierd" <r...@p...uni.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zapis w umowie o stosowaniu przepisow KC
    Date: Wed, 22 Jan 2003 13:24:34 +0100

    > Ale tylko do kwestiach w których KSH dopuszcza swobodne uregulowanie
    > danej sprawy w umowie.
    > Bo w stosunku do przepisów KSH bezwzględnie obowiązujących ten zapis
    > dot. stosowania KH jest chyba nieważny?
    >
    > Hmm... faktycznie niezła furtka.. chociaz tak z głowy trudno mi dac
    > przykład zastosowania takiej furtki - tzn. konkretny przepis i komu by
    > to służyło a komu nie.
    >
    > Przychodzi cos komuś do głowy?
    > Bo w znajomej spółce wlasnie taki zapis istnieje...
    >
    > A tak a porpos to ostatnio pomagała zakładac jedna spółke z o.o i
> [...]

    Przykładów, rzecz jasna, nie znam, ale tok rozumowania jest oczywiście
    prawidłowy.
    Jeśli przepis ksh obowiązuje bezwzględnie, to żadna klauzula umowna nie może
    tego zmieniać, to przecież oczywiste. Jeśli odnosi się do przepisu
    "luźniejszego" to rzeczą wspólników jest sprawę potraktować tak albo
    inaczej. W sytuacjach problemowych (rozbieżność regulacji kh-ksh) niezbędne
    może być posiłkowanie się wykładnią celowościową albo gramatyczną - albo
    tzw. "zdrowy rozsądek".

    Pozdrawiam

    Olgierd