  • 1. Data: 2006-05-25 10:31:15
    Temat: Zachowek - czy spadkobierca musi sam spłacić bez rozszczenia sądowego?
    Od: "ms" <E...@t...pl>

    Witam

    Najpierw może naświetlę sytuację:

    Pan A przed śmiercią sporządził testament, w którym przepisał swoją część
    mieszkania na jedno z dzieci (był
    współwłaścicielem mieszkania razem z żoną). Pan A umarł, został testament.
    Została więc: żona Pana A, syn Pana A (
    spadkobierca), córka Pana A, oraz wdowa po drugim synu Pana A.
    Córce i wdowie( dzieciom wdowy, wnukom Pana A) przysługuje chyba tzw
    zachowek.
    I teraz pytanie:
    Czy w momencie uznania testamentu przyjdzie powiadomienie do wdowy o
    zaistaniłej sytuacji? Czy wdowa i jej dzieci
    muszą zrzec się zachowku aby testament zaczął prawnie obowiązywać?

  • 2. Data: 2006-05-25 17:22:37
    Od: "angel" <a...@t...pl>

    Użytkownik "ms" <E...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zachowek.
    > I teraz pytanie:
    > Czy w momencie uznania testamentu przyjdzie powiadomienie do wdowy o

    czyli postanowieniu o stw. nabycia spadku?

    > zaistaniłej sytuacji? Czy wdowa i jej dzieci
    > muszą zrzec się zachowku aby testament zaczął prawnie obowiązywać?

    a co ma zachowek do ważności testamentu?

  • 3. Data: 2006-05-25 17:35:33
    Temat: Re: Zachowek - czy spadkobierca musi sam spłacić b
    Od: Kaśka<a...@w...pl>

    Ważność bądz nieważność testamentu nie ma nic wspólnego z zachowkiem, tak samo
    prawo do zachowku (jesli nie było skutecznego wydziedziczenia w testamencie)
    jest niezależne od postanowień testamentowych. Dziedziczenie testamentowe
    wyłącza dziedziczenie ustawowe (gdyby Pan A testamentu nie sporządził, spadek
    nie przypadłby wyłacznie synowi Pana A). Natomiast zachowek jest niezależny od
    kwestii tego kto i jaką drogą został powołany do dziedziczenia (testamentem czy
    z mocy ustawy) i zostanie on uwzględniony na rzecz uprawnionych osób w
    postępowaniu sądowym o nabycie i dział spadku, co nie pozbawi syna Pana A
    mieszkania, a jedynie syn Pana A jako spadkobierca bedzie musiał zapłacić
    zachowek uprawnionym (do wysokości nadwyżki przekraczającej jego własny zachowek).

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2006-05-25 19:47:53
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kaśka napisał(a):
> [...]
    > zachowek uprawnionym (do wysokości nadwyżki przekraczającej jego własny zachowek).

    W jaki sposób roszczenie o zachowek miałoby być rozstrzygane w
    postępowaniu o stwierdzenie albo dział spadku?

    KG

  • 5. Data: 2006-05-25 19:50:12
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    ms napisał(a):
    > Czy w momencie uznania testamentu przyjdzie powiadomienie do wdowy o
    > zaistaniłej sytuacji?

    Żona i dzieci, ew. wnuki zmarłego powinny być uczestnikami postępowania
    o stwierdzenie nabycia spadku.

    > Czy wdowa i jej dzieci
    > muszą zrzec się zachowku aby testament zaczął prawnie obowiązywać?

    Nie ma związku.

    KG

  • 6. Data: 2006-05-25 19:52:50
    Temat: Re: Zachowek - czy spadkobierca musi sam spłaci
    Od: Kaśka<a...@w...pl>

    troche skrótem poszłam... chodziło mi o to ze dopiero po postępowaniu spadkowym,
    po otwarciu testamentu będzie wiadomo kto jest spadkobiercą i komu przypadł
    spadek, a więc do kogo można kierowac stosowne roszczenie o zachowek...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2006-05-26 04:42:39
    Od: "angel" <a...@t...pl>

    Użytkownik "Kaśka" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > troche skrótem poszłam...

    ... ale na pytanie w temacie i tak ... nie odpowiedziałam

  • 8. Data: 2006-05-26 05:49:15
    Od: "ms" <E...@t...pl>

> [...]
    > mieszkania, a jedynie syn Pana A jako spadkobierca bedzie musiał zapłacić
    > zachowek uprawnionym (do wysokości nadwyżki przekraczającej jego własny

    dziekuje za odpowiedź:)
    Małe doprecyzowanie sprawy: testament był sporządzony u notariusza. Jakie
    więc jest postępowanie w takim przypadku? Czy otwarcie testamentu odbywa się
    drogą sądową? Dokładnie interesuje mnie czy wdowa po zmarłym synu Pana A
    zostanie w jakiś sposób zawiadomiona drogą formalną o sprawach związanych z
    testamentem bądź faktem nabycia spadku przez żyjącego syna Pana A a swojego
    zmarłego męża?

    Jestem laikiem w kwestiach prawa i z góry przepraszam za prymitywny
    charaktre pytań :)