  • 1. Data: 2002-11-25 16:42:15
    Temat: ZACHOWEK - zawile :(
    Od: "TrX" <p...@N...pl>

    Witam,
    W na poczatku maja 1991 roku otrzymalem od rodzicow w darowiznie
    gospodarstwo wraz z domem (rodzice odchodzimi na emeryture).
    Potem w pod koniec maja 2000 zmarl moj ojciec.
    Gdy matka z corka (moja siostra) otrzasnely sie po stracie meza i ojca
    wystapily do sadu o zachowek.

    Tu pojawia sie moje pytanie, czy i jesli tak to ile sie im nalezy?
    Ile mamie (ktora u mnie w tym domu mieszka)
    Ile siostrze mieszkajacej w innej miejscowosci z mezem ?

    Jak widac targanie po sadach rodziny stlao sie czyms na porzadku dziennym :(

    PS. Jakie sa koszta wyceny domu i ziemi ?

    --
    Pozdrowienia,
    Tomasz

    Najbardziej zalujemy rzeczy,
    ktorych nie zrobilismy ...

  • 2. Data: 2002-11-25 22:08:46
    Temat: Re: ZACHOWEK - zawile :(
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TrX" <p...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Potem w pod koniec maja 2000 zmarl moj ojciec.
    > Gdy matka z corka (moja siostra) otrzasnely sie po stracie meza i ojca

    Nie jestem prawnikiem ale nie rozumiem: matka z ojcem przekazali ci
    gospodarstwo? Było ono Twoją własnością w momencie śmierci ojca a tera matka
    z siostrą domagają się zachowka? Od czego? Miał ojciec jakiś inny majątek?

    Zaciekawiona

    Wiewióra

  • 3. Data: 2002-11-26 08:50:28
    Od: "TrX" <p...@N...pl>

    Użytkownik "Wiewióra" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    matka
    > z siostrą domagają się zachowka? Od czego? Miał ojciec jakiś inny majątek?

    W chwili smierci nie mial nic ...

  • 4. Data: 2002-11-26 10:37:52
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    TrX napisa_(a):
    > Tu pojawia sie moje pytanie, czy i jesli tak to ile sie im nalezy?
    > Ile mamie (ktora u mnie w tym domu mieszka)
    > Ile siostrze mieszkajacej w innej miejscowosci z mezem ?

    Był jakiś testament?
    Kto jest spadkobiercą?

    KG

  • 5. Data: 2002-11-26 22:25:59
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > TrX napisa_(a):
    >
    > Był jakiś testament?
    > Kto jest spadkobiercą?

    Czego spadkobiercą skoro ojciec w chwili śmierci nie miał nic?

    Wiewióra

  • 6. Data: 2002-11-26 22:29:39
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Wiewióra" napisa_(a):
    > Czego spadkobiercą skoro ojciec w chwili śmierci nie miał nic?

    Nic też można odziedziczyć. A nawet mniej niż nic.

    KG

  • 7. Data: 2002-11-26 23:31:51
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    > "Wiewióra" napisa_(a):
    >
    > Nic też można odziedziczyć. A nawet mniej niż nic.

    Rozumiem.....
    Ale skoro ojciec darował przed śmiercią i potem już nic niemiał ani też
    mniej niż nic to od czego zachowek?
    Czy to ma coś wspólnego z jakąś wartością i X latami, jak kilka wątków
    powyżej o darowiźnie? Nic z tego nie rozumiem.

    Zainteresowana tym tematem

    Wiewióra

  • 8. Data: 2002-11-27 00:10:45
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Wiewióra" napisa_(a):
> [...]
    > Czy to ma coś wspólnego z jakąś wartością i X latami, jak kilka wątków
    > powyżej o darowiźnie? Nic z tego nie rozumiem.

    Zachowek należy spadkobiercom ustawowym jeśli w testamencie lub w formie
    darowizny nie dostali części (1/2 lub 2/3) przysługującego im udziału w
    spadku, który należałby się im gdyby dziedziczenie było z ustawy a nie
    testamentu. Do podstawy obliczania wartości tego udziału wlicza się w
    zasadzie wszystkie darowizny, nieważne na czyją rzecz. Z wyjątkami:
    m.in. nie wlicza się drobnych, zwyczajowo przyjętych darowizn lub
    dokonanych przed 10 laty na rzecz osób _nie będących_ spadkobiercami lub
    uprawnionymi do zachowku. (inne i szczegóły art.993-995 kc)
    Natomiast jeśli następuje dziedziczenie ustawowe to przy dziale spadku
    między zstępnych i małżonka zalicza się każdemu na jego część darowizny
    otrzymane od spadkodawcy (chyba że "z oświadczenia spadkodawcy lub
    okoliczności" wynika, że nie; odwrotnie spadkodawca może też nałożyć
    obowiązek zaliczenia na innych spadkobierców (nie zstępnych i
    małżonka)). Tu też nie liczy się drobnych darowizn.
    Jeśli darowizna na rzecz spadkobiercy przekracza jego udział w spadku
    nie ma on obowiązku zwrotu nadwyżki, w takim wypadku w ogóle nie bierze
    się go pod uwagę przy dziale spadku. (szczegóły zaliczeń
    art.1039-1043kc)

    A konkretnie - jeśli był testament to przy obliczaniu zachowku dla matki
    i córki należy uwzględnić podarowane gospodarstwo. (chyba, że przy
    dziedziczeniu gospodarstwa to wszystko liczy się jakoś inaczej - no
    właśnie - czy do obliczania zachowku powinno doliczyć się gospodarstwo
    rolne jeśli uprawniony do zachowku nie dziedziczyłby w 2000 roku takiego
    gospodarstwa? co oznacza art.1082kc?).
    A jeśli nie było to wszyscy dziedziczą z ustawy po 1/3, syna nie
    uzględnia się w dziale spadku i "nic" dzieli się między matkę i córkę -
    nie ma mowy o zachowku.

    KG

  • 9. Data: 2002-11-27 00:19:46
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    > Zachowek należy spadkobiercom ustawowym

    nie wszystkim - tylko zstępnym, małżonkowi i rodzicom

    KG