  • 1. Data: 2007-08-06 18:38:21
    Temat: Wypowiedzenie zmieniające złożone przez pracownika?
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Sytuacja jest następująca:
    Umowa o pracę z aktualnym pracodawcą była podpisana bardzo dawno temu (20 lat).
    W umowie są raptem 3 zdania w rodzaju: miejsce wykonywaia pracy:
    <siedziba_firmy>, zakres obowiązków <bardzo ogólnie> itd. Nie precyzuje ona
    niczego, ponieważ dawniej po prostu nie pisało się umów w taki sposób, jak to
    się robi teraz. Nie było takiej potrzeby.

    A teraz czasy się zmieniły, warunki pracy są płynne i zmienne, w zalezności od
    humoru pracodawcy - pracownik chciałby podpisać nową umowę o pracę dokładnie
    precyzującą takie elementy, jak: zakres obowiązków, miejsce wykonywanie pracy,
    wynagrodzenie, zakaz konkurencji itd.

    Zauważyłem, że Kodeks Pracy nie przewiduje złożenia przez pracownika tzw.
    "Wypowiedzenia zmianiającego warunki pracy i płacy". Czy ktoś się może
    orientuje, jak można to zrobić? Czy zaproponować pracodawcy do podpisania nowy
    tekst umowy równocześnie wypowiadając poprzedni, czy może zwrócić się do
    pracodawcy z prośbą o przedstawienie jego propozycji umowy? Nie ukrywam, że
    pierwsze rozwiązanie jest lepsze. Jak się za to zabrać?

    Dziękuję,
    Lukasz

  • 2. Data: 2007-08-06 18:48:38
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    LukaszS pisze:

    > Zauważyłem, że Kodeks Pracy nie przewiduje złożenia przez pracownika
    > tzw. "Wypowiedzenia zmianiającego warunki pracy i płacy". Czy ktoś się
    > może orientuje, jak można to zrobić?

    Teoretycznie niby nie. Art. 42 kp dotyczy tylko pracodawcy.
    Ale nie widzę powodu do odmowy złożenia wypowiedzenia przez pracownika
    pod warunkiem.

    Najlepiej dogadać się z pracownikiem.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 3. Data: 2007-08-06 18:52:01
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    LukaszS pisze:

> [...]
    > może orientuje, jak można to zrobić?

    Teoretycznie niby nie. Art. 42 kp dotyczy tylko pracodawcy.
    Ale nie widzę powodu do odmowy pracownikowi prawa do złożenia
    wypowiedzenia pod warunkiem (określonymi warunkami).

    Najlepiej jednak dogadać się z pracodawcą.

    A poza tym treść twojej umowy zapewne ustaliła się "w praniu": masz
    pewnie jakiś zakres obowiązków i angaż z nowym wynagrodzeniem. Jeśli nie
    bardzo protestowałeś w czasie (i tuż po) kiedy ci je doręczali to należy
    uznać że określają one treść twojego stosunku pracy (zostały przez
    ciebie zaakceptowane w sposób dorozumiany).

  • 4. Data: 2007-08-06 19:54:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f97pqj$9g1$1@news.onet.pl LukaszS
    <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> pisze:

> [...]
    > poprzedni, czy może zwrócić się do pracodawcy z prośbą o przedstawienie
    > jego propozycji umowy? Nie ukrywam, że pierwsze rozwiązanie jest
    Ja bym na poczatek wystąpił z propozycją aneksu do umowy. Aneks jest jedynie
    propozycją porozumienia, można w nim zawrzeć _różne_ treści.
    Z dalszymi krokami poczekałbym do reakcji na propozycję.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-08-06 22:14:47
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

> [...]
    > określają one treść twojego stosunku pracy (zostały przez ciebie zaakceptowane

    Zgadzam się, chodzi o to, żeby mieć te ustalenia na piśmie. Sprawa dotyczy mojej
    żony. Obecnie pracodawca zaczyna przekraczać pewne granice, na które może się
    ona zgodzić. Chodzi o wyznaczenie tych granic. A teraz one nie są ustalone.

    > kiedy ci je doręczali

    Niczego nie doręczali. Obowiązuje umowa sprzed 20 lat. Żadnych aneksów.

  • 6. Data: 2007-08-13 19:58:43
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał w
> [...]
    > niczego, ponieważ dawniej po prostu nie pisało się umów w taki
    sposób, jak to
    > się robi teraz. Nie było takiej potrzeby.

    Ale wynagrodzenie za pracę powinno być podane i przez 20 lat musiało
    się zmieniać, w tym 1 raz z powodu denominacji złotego, więc jakies
    aneksy do umowy musiały być doręczane pracownikowi.

> [...]
    dokładnie
    > precyzującą takie elementy, jak: zakres obowiązków, miejsce

    Zakresu obowiązków nie umieszcza się w umowie o pracę, nie musi być na
    piśmie, jeżeli jest pisemny to jako załącznik do umowy o pracę lub
    osobny dokument, który może być doręczony pracownikowi w każdym
    czasie, niekoniecznie przy zawieraniu umowy o pracę. Zresztą pisemny
    zakres obowiązków jest w interesie pracodawcy i może dziwić, że to
    pracownik zabiega o pisemny zakres obowiązków, działając na własną
    szkodę. W zakresie obowiązków oprócz szeregu obowiązujących typowych
    czynności jest przy końcu punkt "wykonywanie innych czynności
    zleconych przez przełożonego", więc pisemny zakres czynności nie jest
    w interesie pracownika, bo pracodawca zawsze może udowodnić
    pracownikowi, że jakaś czynność z wykazu jest źle wykonywana. Jeżeli
    pracownik nie otrzymał pisemnego zakresu czynności, to łatwiej może
    się "wybronić" ze słabego przykładania się do pracy.
    Miejsce wykonywania pracy, wymiar czasu pracy i wynagrodzenie powinny
    być określone w umowie o pracę.
    "Umowa o zakazie konkurencji" - to dokument wyłącznie zabezpieczający
    interesy pracodawcy, więc pracownik raczej powinien uchylać się od
    zawarcia takowej, a nie samemu wnioskować do pracodawcy o jej
    zawarcie. Pracodawca nie musi być zainteresowany zawarciem takiej
    umowy, zresztą większość pracodawców takich umów nie zawiera.

> [...]
    ukrywam, że
    > pierwsze rozwiązanie jest lepsze. Jak się za to zabrać?

    Złożenia wypowiedzenia zmieniającego przez pracownika Kodeks pracy nie
    przewiduje. Również zwrócenie się w takiej sprawie pisemnie do
    pracodawcy zostanie źle odebrane przez pracodawcę. W takiej sprawie
    najlepiej zacząć od ustnych negocjacji, ale bardzo dyplomatycznie i to
    tylko w sprawie podwyższenia wynagrodzenia i ewentualnie zmiany
    zakresu obowiązków czy stanowiska, np. w związku z podwyższeniem
    kwalifikacji.
    U każdego pracodawcy panują pewne niepisane zasady, których nie ujmuje
    się w umowie o pracę. Pracownik może się do nich zastosować i
    pracować, a jeżeli mu nie odpowiadają, to lepiej szukać innego,
    lepszego pracodawcy, zamiast udowadniać aktualnemu nieprawidłowości.

    Pzdr

    --
    wa

  • 7. Data: 2007-08-13 20:27:07
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f9qdep$29a$1@nemesis.news.tpi.pl wektor
    <w...@i...pl> pisze:

    > Zresztą pisemny
    > zakres obowiązków jest w interesie pracodawcy i może dziwić, że to
    > pracownik zabiega o pisemny zakres obowiązków, działając na własną
    > szkodę.
    To teza mocno dyskusyjna, ale nie pozbawiona podstaw.

> [...]
    > w interesie pracownika, bo pracodawca zawsze może udowodnić
    > pracownikowi, że jakaś czynność z wykazu jest źle wykonywana.
    Nie bardzo. Wykonywanie innych poleceń musi być związane ze stanowiskiem
    pracownika i jego kompetencjami.
    http://42.pl/u/tPk

    > Złożenia wypowiedzenia zmieniającego przez pracownika Kodeks pracy nie
    > przewiduje.
    A art. 42 §1?

    ? Również zwrócenie się w takiej sprawie pisemnie do
    > pracodawcy zostanie źle odebrane przez pracodawcę.
    No to co?

> [...]
    > pracować, a jeżeli mu nie odpowiadają, to lepiej szukać innego,
    > lepszego pracodawcy, zamiast udowadniać aktualnemu nieprawidłowości.
    To już kwestia indywidualnego wyboru. Niepisane zasady mogą pracownika drogo
    kosztować (niekoniecznie w pieniądzach). Lepiej żeby kosztowały pracodawcę.

    --
    Jotte