  • 1. Data: 2007-07-20 16:36:28
    Temat: "Wymiany mieszkaniowe"
    Od: "Kropelkaa" <k...@u...gmail.com>

    Sprawa wyglada nastepujaco.
    Jest dom ktorego wlascicielem sa moi rodzice (mieszka w nim moja siostra).
    Jest mieszkanie ktorego wlascicielem jest moja siostra (mieszkaja w nim moi
    rodzice). Innymi slowy wymienili sie mieszkaniami. Teraz nadszedl czas zeby
    rozwiazac to wszystko prawnie. Problem w tym ze mieszkanie ostatecznie ma
    byc moje. W jaki sposob najlepiej ( i najtaniej przede wszystkim) zalatwic
    taka sprawe?
    Czy rodzice powinni przepisac dom na siostre, siostra mieszkanie na rodzicow
    a nastepnie to, ze bedzie ono moja wlasnoscia zapisac w testamecie?
    Moze zrobic ich zamiane, odczekac przepisowe 5 lat i przepisac mieszkanie
    rodzicow na mnie?
    Czy istnieje jakies rozwiazanie zeby zalatwic to wszystko za jednym razem?
    Czyli rodzice przepisuja dom na siostre a siostra mieszkanie na mnie?

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc
    Agnieszka

  • 2. Data: 2007-07-20 17:00:00
    Temat: Re: "Wymiany mieszkaniowe"
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kropelkaa" <k...@u...gmail.com> napisał
    w wiadomości news:f7qo8m$s7t$1@srv.cyf-kr.edu.pl...
> [...]
    > Czy istnieje jakies rozwiazanie zeby zalatwic to wszystko za jednym razem?
    > Czyli rodzice przepisuja dom na siostre a siostra mieszkanie na mnie?

    witam!

    myślę, że najlepiej co zrobisz, to udasz się do notariusza, który dokładnie
    wyjaśni ci jak to zrobić, bo myślę, że bez niego się to i tak nie może
    odbyć;
    rodzice mogą przekazać na własność dom twej siostrze w testamencie - każdy z
    osobna musi darować swoją część czyli dwa oddzielne testamenty; nie pamiętam
    kosztów sporządzenia takiego testamentu;
    natomiast siostra twoja może ci darować mieszkanie;
    w obu wypadkach należy udać się do notariusza i sporządzić to w formie aktów
    notarialnych - co do darowizny nieruchomości jest prawny obowiązek
    sporządzenia jej w formie aktu notarialnego; co do testamentu nie ma takiego
    obowiązku, bo rodzice mogą sporządzić testamenty własnoręcznie na piśmie,
    ale osobiście polecam notariusza i sporządzenie testamentów w formie aktów
    notarialnych

    pzdr
    krzysiek

  • 3. Data: 2007-07-20 18:08:46
    Od: "Deni" <d...@w...pl>

    I to jest wlasnie najtansze rozwiazanie.

    > co do testamentu nie ma takiego obowiązku, bo rodzice mogą sporządzić
    > testamenty własnoręcznie na piśmie, ale osobiście polecam notariusza i
    > sporządzenie testamentów w formie aktów notarialnych

    No i blad. Oba testamenty maja taka sama moc, ale testament pisany
    odrecznie, bez udzialu notariusza ciezej podwazyc ewentualnie w sadzie.
    Rozmawialam na ten temat kiedys z notariuszem, ktory wrecz odradzal
    testamenty notarialne.

    Pozdrawiam
    Deni

  • 4. Data: 2007-07-20 18:21:53
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Deni" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odrecznie, bez udzialu notariusza ciezej podwazyc ewentualnie w sadzie.
    > Rozmawialam na ten temat kiedys z notariuszem, ktory wrecz odradzal

    zgadzam się że testement własnoręczny i notarialny ma tę samą moc - nawet
    nic takiego nie pisałem, by któryś z nich miał wyższą moc prawną;
    napisałem jedynie, że lepiej jest z punktu widzenia ewentualnego podważenia
    takiego testamentu sporządzić go w formie aktu notarialnego - w praktyce
    sądowej trudniej jest podważyć testament notarialny, niż własnoręczny,
    zwłaszcza że przy notarialnym podpis spadkodawcy afirmuje pieczątka
    notariusza; to oczywiście moje zdanie;
    pierwsze słyszę aby notariusz odradzał sporządzania testamentów w formie
    aktu notarialnego, zwłaszcza że to dla niego łatwy zarobek; coś dla mnie
    niesamowitego; no ale cuda się zdarzają :)

    pzdr
    krzysiek

  • 5. Data: 2007-07-20 18:24:50
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:f7qup0$8eh$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > aktu notarialnego, zwłaszcza że to dla niego łatwy zarobek; coś dla mnie
    > niesamowitego; no ale cuda się zdarzają :)

    poza tym - co chyba najbardziej istotne w tym wszystkim - testament w formie
    aktu notarialnego zyskuje rangę dokumentu urzędowego i trudniej go podważyć
    w sądzie wobec treści art.244kpc w zw. z art.252kpc; testament własnoręczny
    jest tylo dokumentem prywatnym;
    decyzja należy do pytającego;

    pzdr
    krzysiek

  • 6. Data: 2007-07-20 18:32:46
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:f7quug$8q1$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > podważyć w sądzie wobec treści art.244kpc w zw. z art.252kpc; testament
    > własnoręczny jest tylo dokumentem prywatnym;

    a jeszcze jedno - testament własnoręczny może zaginąć a musi być wyłącznie
    oryginał a nie kserokopia; a testament notarialny ma notariusz w swoich
    archiwach i zawsze można uzyskać do niego wzgląd, poprosić o wypis, itp.

    pzdr
    krzysiek

  • 7. Data: 2007-07-20 19:19:06
    Od: "Deni" <d...@w...pl>

> [...]

    > własnoręczny, zwłaszcza że przy notarialnym podpis spadkodawcy afirmuje
    > pieczątka notariusza; to oczywiście moje zdanie;

    I wlasnie tu sie mylisz. Testament wlasnoreczny jest ciezej podwazyc z tego
    wzgledu, ze trudniej go napisac.
    Przyklad. Testamentu nie podwaza sie, jesli spadkobiercy uwazaja, ze podzial
    majatku jest nazwijmy to sprawiedliwy. W przypadku sporu pierwszym, i czesto
    konczacym cala sprawe z podwazeniem testamentu, argumentem jest, ze testator
    nie byl w pelni swiadomy tego co robi i potrafil sie juz tylko podpisac.
    Testament napisany odrecznie uwiarygadnia jakby pelnie wladz umyslowych
    testatora. Pomijam juz fakt czy tak jest w rzeczywistosci czy nie.

    > pierwsze słyszę aby notariusz odradzał sporządzania testamentów w formie
    > aktu notarialnego, zwłaszcza że to dla niego łatwy zarobek; coś dla mnie
    > niesamowitego; no ale cuda się zdarzają :)

    Ja po prostu mam dobrego notariusza :-)

    Pozdrawiam
    Deni

  • 8. Data: 2007-07-21 08:53:12
    Od: "Kropelkaa" <k...@u...gmail.com>

    Użytkownik "Deni" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > I to jest wlasnie najtansze rozwiazanie.

    A co z podatkiem od wzbogacenia? W relacji dzieci- rodzice chyba teraz sie
    go nie placi. Jesli siostra przepisalaby na mnie to raczej bym tego nie
    uniknela...
    Nie mozemy zostawic sprawy tylko testamentowi poniewaz siostra juz teraz
    mieszka w tym domu, remontuje go itp i chce miec "pewnosc" ze on bedzie jej
    ( a raczej szwagier chce). Wiec na pewno rodzice musza przepisac na nia
    mieszkanie. Jesli na tym by poprzestali to mialaby ona dwa mieszkania ...
    Dlatego cos trzeba zrobic z jej - albo przekazac rodzicom albo mi
    (ostatecznie i tak bedzie moje).
    Do calosci dochodzi jeszcze brat, ktory z tego wszystkiego nie jest
    zadowolony (zeby nie bylo- on dostal kilka lat temu mieszkanie od rodzicow
    ktore sprzedal- wiec tak jakby swoja "dzialke" juz mial. Ale dla niego ten
    dom ma rowniez aspekt sentymentalny i nie za bardzo chce zeby byl on
    siostry... pokomplikowane)

    Pozdrawiam
    Agnieszka

  • 9. Data: 2007-07-21 10:18:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jul 2007, Kropelkaa wrote:

> [...]
    > ktore sprzedal- wiec tak jakby swoja "dzialke" juz mial. Ale dla niego ten
    > dom ma rowniez aspekt sentymentalny i nie za bardzo chce zeby byl on

    To weź jeszcze drobiazg pod uwagę: darowizny otrzymane od spadkodawcy
    dolicza się do spadku, ale tylko te "do 10 lat". Art.994 (patrz niżej)
    Jak się tak nieszczęśliwie złoży, że któreś z rodziców umrze *po* upływie
    10 lat od darowania mieszkania bratu, ale *przed* upływem 10 lat
    od darowania mieszkania i/lub domu Wam, to jako "poszkodowany" będzie
    miał prawo do żądania zachowku. Nawet jakby był testament.
    Żądania od tego, co "coś dostał" (od rodziców)! - patrz wniosek trzeci.

    Wniosek pierwszy - załatwić jak najszybciej, bo jak rozumiem dobrowolnie
    brat zrzeczenia się nie podpisze.
    Wniosek drugi - rozwiązanie z testamentem prowokuje do wojny o spadek,
    "bo kto by tam pamiętał że dawno temu rodzice mieszkanie darowali".
    Dawno i nieprawda, nawet w przepisach jest ze tylko do 10 lat się
    wypomina ;>
    Wniosek trzeci - "podwójna darowizna" (najpierw na rodziców) zwiększa
    ryzyko że płacącym ew. zachowek będziesz również Ty (skoro otrzymasz
    darowiznę którą *zaliczy się do spadku*).

    Przepisy masz tu:
    _117.html
    ...okolice art.1000 (słownie tysięcznego)

    pzdr, Gotfryd