  • 1. Data: 2004-01-06 08:34:43
    Temat: Urlop a pierwsza praca
    Od: "dUDUS" <m...@i...pl>

    Witam,

    Mam sprawe odnośnie przysługującego mi urlopu. Zacząłem pracę 19 wrzesnia
    2002 roku. Byla to moja pierwsza praca .Prawo do urlopu nabyłem po 6
    miesiącach. Wedlug istniejacego wtedy kodeksu pracy przysługiwało mi 20 dni
    urlopu (uwzgledniajac studnia wyzsze). Przy obliczaniu urlopu na koniec tego
    roku okazalo sie ze mam prawo do 20 dni urlopu za poprzedni rok (do dnia 19
    wrzesien 2003 bo przepracowalem rok). Wedlug moich obliczen powinienem do
    konca roku 2003 dostac proporcjonalnie jeszcze pare dni (za okres od 20
    wrzesnia 2003 do 31 grudnia 2003) ale niestety takich nie otrzymalem. Z tego
    co dostalem informacje od Pani ktora sie zajmuje kadrami nie dostane tych
    dodatkowych dni gdyz jak mi wyjasnila byla to moja pierwsza praca. Chodzi mi
    o urlop ktory musze wykorzystac w firmie do konca marca 2004. Według mnie
    jest to niesprawiedliwe - miałem pecha jezeli chodzi o urlop ze zaczalem
    prace we wrzesniu 2002 a nie w styczniu 2003??? Prosze o informacje czy jest
    to OK i czy nie przysluguja mi wiecej niz 20 dni urlopu za okres ponad 15
    miesiecy ktore przepracowalem.

    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • 2. Data: 2004-01-06 09:29:36
    Temat: Re: Urlop a pierwsza praca
    Od: Dominika Widawska <d...@m...szczecin.pl>

    dUDUS wrote:

    > co dostalem informacje od Pani ktora sie zajmuje kadrami nie dostane tych
    > dodatkowych dni gdyz jak mi wyjasnila byla to moja pierwsza praca.

    I dobrze mowila, najlepiej zaczac pierwsza prace w ostatnich dniach
    roku
    albo pierwszego dnia roboczego nowego roku. Ja onegdaj zaczelam
    pracowac
    w polowie stycznia, wiec mialam 18 dni urlopu na prawie dwa lata.
    Nie marudz! :-)

    Dominika

  • 3. Data: 2004-01-06 11:02:58
    Od: "AJA" <a...@n...gazeta.pl>

> [...]
    > pracowac
    > w polowie stycznia, wiec mialam 18 dni urlopu na prawie dwa lata.
    To chyba zarty? Ja zaczelem 16 sierpnia prace i mimo wszystko urlop
    otrzymalem jak Bozia przykazala. Czyli to co sie nalezalo i nie ma mowy o
    jakims pechu. Pecha to pewnie ma kadrowa i powinna z roboty wyleciec.

    Pozdrawiam
    AJA

  • 4. Data: 2004-01-06 13:23:49
    Od: Dominika Widawska <d...@m...szczecin.pl>

    AJA wrote:

    > To chyba zarty? Ja zaczelem 16 sierpnia prace i mimo wszystko urlop
    > otrzymalem jak Bozia przykazala. Czyli to co sie nalezalo i nie ma mowy o
    > jakims pechu. Pecha to pewnie ma kadrowa i powinna z roboty wyleciec.

    Tzn. ile i kiedy?
    Nie wiem, czy cos sie zmienilo od stycznia 2004,
    ale dotad bylo tak: prawo do pierwszego urlopu
    nabywa sie po roku pracy, ale po 6 miesiacach
    mozna zaliczkowo wykorzystac polowe.
    Od pierwszego stycznia kolejnego roku kalendarzowego
    nowy urlop w pelnym wymiarze.

    Jesli zaczales pierwsza prace 16.8.2001.
    (rok przykladowy), to polowe pierwszego urlopu mogles
    wykorzystac po 16.2.2002., druga jego polowe
    po 16.8.2002, a od 1.1.2003 przyslugiwal Ci nowy,
    caly urlop.
    Jesli miales platnego urlopu wiecej, i nie jest to
    wynikiem ukladu zbiorowego itp., to kadry w tej
    firmie zrobily Ci prezent.

    Wariant dramatyczny:
    Gdybys zaczal pierwsza prace 10.1.2001, polowa
    urlopu po 10.7.2001, druga jego polowa po 10.1.2002
    i nowy caly urlop po 1.1.2003.
    Wariant radosny:
    Gdybys zaczal pierwsza prace 20.12.2001, polowa
    urlopu po 20.6.2001, druga jego polowa po 20.12.2002
    i nowy caly urlop po 1.1.2003.

    Dominika [Syzyf]

  • 5. Data: 2004-01-06 13:34:26
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    Prawda jest taka ze kodeks pracy jest nieprecyzyjny i niestety blizej mu
    wlasnie temu niesprawiedliwemu rozumieniu sprawy. JEst to bez watpienia
    bubel prawny i nie o to chodzilo jego tworcom (mam nadzieje). Jednak
    skrzetnie wykorzystuja to pracodawcy i jest to jawne chamstwo. Z tego co
    widze po prostu porzadne firmy powaznie podchodza do sprawy dajac
    pracownikowi tyle na ile zapracowal a te firmy ktorymi kieruja
    niedoksztalceni bez erekcji okradaja swoich mlodych pracownikow (poprzez
    zastraszone kadrowe). Osoby zaczynajace prace na ogol jeszcze sie boja,
    siedza cicho wiec przepis ten ciagle trwa ... Zgodnie z konstytucja czas
    urlopu po roku pracy winien byc naliczany proporcjonalnie !!!

  • 6. Data: 2004-01-06 18:40:47
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Robcio" <r...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > siedza cicho wiec przepis ten ciagle trwa ... Zgodnie z konstytucja czas
    > urlopu po roku pracy winien byc naliczany proporcjonalnie !!!

    Dla rozpoczynających pierwszą pracę w 2004 r. urlop wypoczynkowy jest
    naliczany proporcjonalnie, bez 6-miesięcznego okresu wyczekiwania.
    Po 1 miesiącu zatrudnienia nabywa się prawo do urlopu wypoczynkowego w
    wymiarze 2 dni (1/12 x 20), po 2 miesiącach - 4 dni (2/12 x 20), po 3
    miesiącach - 5 dni (3/12 x 20) itd.

    wa

  • 7. Data: 2004-01-08 15:11:05
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > Po 1 miesiącu zatrudnienia nabywa się prawo do urlopu wypoczynkowego w
    > wymiarze 2 dni (1/12 x 20), po 2 miesiącach - 4 dni (2/12 x 20), po 3

    To jest jasne oczywiste i wszedzie o tym pisza, ale nie pisza czy to
    naliczanie trwa az do konca grudnia czy tylko przez rok tak jak bylo to
    wczesniej.. nie moge znalezc zrodlowego tekstu tej nowelizacji, ale cos
    czuje ze znowu bedzie balagan.

  • 8. Data: 2004-01-09 07:28:08
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    juz wszystko jasne.. jesli zczynasz prace w 2004 do konca roku masz
    naliczany urlop co miesiac proporcjonalnie pozniej juz pelny .. jesli
    zaczynales prace w 2003 od poczatku 2004 masz prawo do pelnego uropu za 2003
    niestety przysluguje Ci tylko ta polowa (pewnie 9 dni)