  • 1. Data: 2002-11-27 06:45:05
    Temat: Umowa o pracę
    Od: HARY <H...@a...is.invalid>

    Witam,

    Czy pracodawca ma prawo zabraniać "prowadzenia dodatkowej działalności
    zarobkowej"? Chodzi naturalnie o czas "po pracy", który w moim odczuciu
    jest moją własnością.

    Z góry dziękuję,

    HARY

  • 2. Data: 2002-11-27 08:09:58
    Temat: Re: Umowa o pracę
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik HARY napisał:
    > Witam,
    >
    > Czy pracodawca ma prawo zabraniać "prowadzenia dodatkowej działalności
    > zarobkowej"? Chodzi naturalnie o czas "po pracy", który w moim odczuciu
    > jest moją własnością.

    Ma prawo. Może wymagać żeby pracownik po pracy odpoczał i był w dobrej
    formie nastepnego dnia. Oczywiście taki zapis musi znaleźc sie w umowie
    albo w regulaminie pracy (przeciez podpisujesz oświadczenie że z
    regulaminem sie zapoznałeś).
    Raczej poroblematyczne jest czy pracodawca może Ci zabronic prowadzenia
    działalności czy pracy na drugi etat tak z dnia na dzień, jeżeli
    wczesniej nie był takich zastrzeżeń ani zapisów w umowie bądź
    regulaminie. Ja uwazam że nie może.

    W firmie w której ostatnio pracowałam operatorzy koparek i dźwigowi
    mieli zakaz pracy na drugim etacie, na zlecenia, umowy odzieło i
    zakładania DG. Praca w trudnym terenie, 6-8 metrowe wykopy - trzeba być
    wypoczętym i przytomnym.
    Ale każdy z nich miał taki zakaz wyraźnie wpisany w umowie o pracę.
    Jeden sie kiedys o to procesował, ale przegrał.

    Zdarzało sie że kierownik odsyłał do domu operatora bo ten był na kacu.
    To akurat było w regulamienie pracy (przypadki kiedy kierownik może nie
    dopuścić pracownika do stanowiska pracy).

    Oczywiście uważam ze taki zakaz musi miec swoje uzasadnienie - np.
    bezpieczeństwo pracy czy też, w węższym zakresie, zakaz konkurencji.

    Ale powtórzę jeszcze raz - taki warunek to umowa dwoch stron stosunku
    pracy. Nie może to być wydzimisię pracodawcy - wczoraj mogłeś, dzis nie
    możesz.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-11-27 09:07:23
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Czy w takim przypadku pracodawca może również zakazać
    np. studiów wieczorowych?

    Pozdrawiam

    Darek

  • 4. Data: 2002-11-27 09:22:39
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    Pracodawca nie może zabronić ci dysponowania swoim wolnym czasem. Nawet
    jeśli u niego wykonujesz pracę wymagającą szczególnych predyspozycji. (praca
    na wysokości, koparki itp). Natomiast musisz się wtedy spodziewać, że jeśli
    przyjdziesz do takiej pracy zmęczony i w nie odpowiedniej zdolności
    psychofizycznej to twój pracodawca cię do niej nie dopuści.
    Natomiast zabronić ci dodatkowej pracy czy studiów nie może. To nie jest
    niewolnictwo. Nie należysz do pracodawcy. W swoim wolnym czasie możesz nawet
    być non stop pijany z tym wyłączeniem, że jeśli przyjdziesz w takim stanie
    do pracy to cie do niej nie dopuszczą i dyscyplinarka... Pracodawca nie może
    zabronić Ci tego niejako "awansem" -na wszelki wypadek.

  • 5. Data: 2002-11-27 10:05:58
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HARY" <H...@a...is.invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy pracodawca ma prawo zabraniać "prowadzenia dodatkowej działalności
    > zarobkowej"? Chodzi naturalnie o czas "po pracy", który w moim odczuciu

    I co mam teraz myśleć?? :)
    Dwie sprzeczne odpowiedzi :))))
    Skłaniam się ku odpowiedzi Milamber!!
    Aczkolwiek maddy chyba ma rację z konkrencją,
    że nie wolno dorabiać w firmir konkurencyjnej,
    ale nie jestem pewien.

    Pozdrawiam

    Darek

    P.S.
    Skąd takie pseudonimy, ciężko wymówić :))

  • 6. Data: 2002-11-27 13:56:16
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Skłaniam się ku odpowiedzi Milamber!!

    I słusznie. Po robocie róbta co chceta :-) Z tym że...

    > Aczkolwiek maddy chyba ma rację z konkrencją,
    > że nie wolno dorabiać w firmir konkurencyjnej,
    > ale nie jestem pewien.

    ...Działalność konkurencyjna zabroniona jest jedynie wtedy, gdy strony
    zawarły _odrębną_ umowę na tę okoliczność. Mówi o tym art. 101.1 Kodeksu
    pracy. W przeciwnym wypadku pracuj gdzie chcesz.

    Depi

    > P.S.
    > Skąd takie pseudonimy, ciężko wymówić :))

    E tam... ;-)

  • 7. Data: 2002-11-27 19:53:53
    Od: "Yig" <y...@S...waw.pl>

> [...]
    > formie nastepnego dnia. Oczywiście taki zapis musi znaleźc sie w umowie
    > albo w regulaminie pracy (przeciez podpisujesz oświadczenie że z

    Czy moglabys wskazac podstawe prawna dla tego rodzaju rozwiazania?
    Oczywiscie chodzi mi o wypadki w ktorych nie ma zastosowania 101'1 § 1 kp,
    czyli o te, ktore opisujesz w swoim poscie?

    pozdrawiam,
    Marcin