  • 21. Data: 2004-06-18 19:49:58
    Temat: Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > czy umowa najmu/użyczenia jest naprawdę konieczna do potwierdzenia
    > uprawnienia spółki cywilnej do korzystania z lokalu, w którym znajduje się
    > jej siedziba, jeżeli lokal ten jest własnością jednego ze wspólników
    > (potwierdzonej umową sprzedaży zawartą z poprzednimi właścicielami)?

    Oczywiscie, ze nie jest bo stanowi _twoj wklad_ do spolki. I tylko odpowiednio
    stosuje sie przepisy o najmie do takiego prawa uzywania. Nie trzeba zawierac
    zadnej umowy najmu tylko w umowie spolki cywilnej stwierdzic, ze wnosisz klad -
    lokal, ale nie prawo wlasnosci lecz tylko do uzywania. Kolega Roman z gory
    delikatnie mowiac ma male pojecie o tym wszystkim. Szczegolnie ciekawa jest
    koncepcja dochodu z umowy uzyczenia. Dochod to moze byc po stronie
    uprawnionego, wierzyciela czyli bioracego rzecz, poniewaz bezplatnie otrzymuje
    pewne swiadczenie, ale nie po stronie dluznika, ktory tylko uzycza rzecz i nie
    osiaga z tego tytulu zadnego dochodu.

    Konrad

  • 22. Data: 2004-06-18 20:10:00
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Konrad vel Legislator<g...@N...e-wro.pl>

> [...]
    > Nie trzeba zawierac zadnej umowy najmu tylko w umowie spolki cywilnej
    > stwierdzic, ze wnosisz klad - lokal, ale nie prawo wlasnosci lecz
    [...]

    Jak to sformułować?
    "prawo do używania (np. 1/10) lokalu przez spółkę cywilną dla potrzeb
    prowadzenia działalności gospodarczej"?

    P.

  • 23. Data: 2004-06-18 20:11:23
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    > Hmm...a tak w ogole...to czemu spolka cywilna a nie jawna ? nie byloby
    > wszystkich tych problemow z najmem etc. gdybys sie zdecydowal na
    > spolke jawna.

    Bo przy cywilnej miały być prostsze formalności hehe ;)

    (A jawna w planach, za pół roku na przykład).

    A dlaczego jawna eliminuje problem?

    P.

  • 24. Data: 2004-06-18 20:42:04
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > [...]
    >
    > Jak to sformułować?
    > "prawo do używania (np. 1/10) lokalu przez spółkę cywilną dla potrzeb
    > prowadzenia działalności gospodarczej"?
    >
    > P.

    hmm...moze byc tak:

    par 2. Wspólnicy zobowiązują się do wniesienia następujących wkładów:
    1) X wnosi wkład niepieniężny w postaci prawa uzywania przez spolke czesci
    lokalu Y o pow. 30m2
    2) A wnosi wkład pieniężny w wysokości 10.000 (dziesięć tysięcy) złotych oraz
    wkład niepieniężny w postaci własności samochodu dostawczego Lublin II nr rej.
    DW 22152 o wartości 30.000 (pięćdziesiąt tysięcy) złotych.

    konrad

  • 25. Data: 2004-06-18 20:49:56
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Konrad vel Legislator<g...@N...e-wro.pl>

    [...]
    > hmm...moze byc tak:
    >
    > par 2. Wspólnicy zobowiązują się do wniesienia następujących wkładów:
    > 1) X wnosi wkład niepieniężny w postaci prawa uzywania przez spolke
    > czesci lokalu Y o pow. 30m2

    ale chyba dobrze będzie od razu określić, jakiej części (np. 1/10)?

    p.

  • 26. Data: 2004-06-18 22:47:07
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl> napisał w
    wiadomości news:cavgt7$2ob$1@helios.nd.e-wro.pl...
> [...]
    otrzymuje
    > pewne swiadczenie, ale nie po stronie dluznika, ktory tylko uzycza rzecz i

    [delikane popiskiwanie]
    Czy w prawie podatkowym jest tak samo?
    art. 16 UoPDoOF
    Za przychod z nieruchomosci odstapionych bezplatnie w calosci lub czesci do
    uzywania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nie
    pos [...] uwaza sie wartosc czynszowa, stanowiaco rownowartosc czynszu,
    jaki przyslugiwalby od tych osob w razie zawarcia umowy najmu lub dziwrzawy
    nieruchomosci. [...]
    [/pisk]

  • 27. Data: 2004-06-18 23:03:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2004, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Paweł Niezbecki" <s...@p...acn.wawa> napisał w wiadomości
    >+
    >+ > A czy można by sprawę załatwić zawierając umowę użyczenia części lokalu
    >+ > przeze mnie, jako właściciela lokalu, wspólnikowi?
    >+ >
    >+ > (Ja je mogę odesłać, ale to one przyjmują papiery potrzebne do przyznania
    >+ > NIP-u :))
    >+
    >+ użyczasz spółce, nie wspólnikowi, to spółka ma mieć prawo do lokalu...

    Slayer... sprzeciw. Spółka cywilna NIE MOŻE mieć jakichkolwiek praw
    i obowiązków, skoro nie jest osobą !

    Co do punktu siedzenia ;) prezentującego stanowisko iż właśnie tak
    należy traktować potocznie nazwane "udostępnienie spółce" - czyli
    osobno potraktować korzystanie z właściciela (nie ma ani dochodu
    ani kosztu, bo on korzysta ze *swojego* majątku) a osobno i inaczej
    korzystanie przez wpólnika) - to widziałem je na pewno w prasie :)

    >+ płacisz od tego podatek PCC

    ...od czego ? Od "prawa do korzystania", jak rozumiem ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 28. Data: 2004-06-18 23:07:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2004, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Paweł Niezbecki" <s...@p...acn.wawa> napisał w wiadomości
    >+
    >+ > a spółka to nie my - wspólnicy?
    >+ >
    >+ > czy mogę być równocześnie właścicielem lokalu i używającym jego części na
    >+ > podstawie umowy użyczenia jako jeden ze wspólników spółki cywilnej?
    >+
    >+ dla US SC jest osobnym tworem posiadającym własny NIP itd...

    *TYLKO* w zakresie, w którym występuje jako podatnik.
    S.C. jest podatnikiem VATu, więc rozlicza VAT.
    Ale już podatnikiem podatku dochodowego nie jest, i podatek
    rozlicza każdy wspólnik ODDZIELNIE !

    >+ zresztą taki
    >+ twór jak SC istnieje w KC,

    Niezaprzeczalnie. Na zasadzie podobnej np. do wspólnoty
    mieszkaniowej.

    >+ inna sprawa że nie posiada osobowości prawnej

    ...no właśnie. Więc nie ma praw ani obowiązków !

    S.C. to:
    - umowa
    - majątek objęty umową
    - udział w majątka i prawach oraz obowiązkach wynikłych z umowy *dla
    wspólników*.

    IMHO & AFAIK, ale jak pamiętasz prawnikiem nie jestem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 29. Data: 2004-06-18 23:10:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:

> [...]
    >+ > Hmm...a tak w ogole...to czemu spolka cywilna a nie jawna ? nie byloby
    >+ > wszystkich tych problemow z najmem etc. gdybys sie zdecydowal na
    [...]
    >+ A dlaczego jawna eliminuje problem?

    ...prawdę mówiąc też miałem to pytanie na końcu języka i staję
    w kolejce po odpowiedź :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 30. Data: 2004-06-19 05:49:54
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości

    > Slayer... sprzeciw. Spółka cywilna NIE MOŻE mieć jakichkolwiek praw
    > i obowiązków, skoro nie jest osobą !

    no tak.., ale jak inaczej niż na podstawie użyczenia (o ile oczywiście ma to
    być nieodpłatne) przedstawić prawo własności w US??

> [...]
    > ani kosztu, bo on korzysta ze *swojego* majątku) a osobno i inaczej
    > korzystanie przez wpólnika) - to widziałem je na pewno w prasie :)

    ta, niby się zgadza, to dopiero porąbane

    > ...od czego ? Od "prawa do korzystania", jak rozumiem ?

    PCC płacisz od wartości rzeczy użyczanej, podatek wynosi 0,04% za każdy rok