  • 11. Data: 2004-06-18 18:16:40
    Temat: Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Paweł Niezbecki" <s...@p...acn.wawa> napisał w wiadomości

    > a spółka to nie my - wspólnicy?
    >
    > czy mogę być równocześnie właścicielem lokalu i używającym jego części na
    > podstawie umowy użyczenia jako jeden ze wspólników spółki cywilnej?

    dla US SC jest osobnym tworem posiadającym własny NIP itd... zresztą taki
    twór jak SC istnieje w KC, inna sprawa że nie posiada osobowości prawnej

  • 12. Data: 2004-06-18 18:25:06
    Od: "Jerzy Roman" <j...@W...gazeta.pl>

    1. Aby spółka mogła podnajać lokal od osoby fizycznej, to osoba ta musi mieć
    tytuł prawny do tego lokalu. Może to być akt notarialny (własność), umowa
    najmu lub inny tytuł prawny. Jeżeli jest to umowa najmu to musi być zgoda
    właściciela lokalu (gminy, spółdzielni itp) na podnajem.

    2. Na podstawie opisu przyjałem, że jest to mieszkanie. W lokalu mieszkalnym
    nie wynajmuje się konkretnej, oznaczonej powierzchni, ale określa się ile
    powierzchni zajmie prowadzenie działalności spółki i tym samym, jaki procent
    kosztów eksploatacji lokalu spółka będzie mogła zaliczyć w koszty swojej
    działalności.
    Przykładowo: na działalność przeznaczamy 1/3 powierzchni mieszkania. Do
    kosztów działalności spółki zaliczać możemy 1/3 opłat za lokal (czynszu
    ewentualnie kosztów zarzadu), opłat za energię elektr, telefon itp.
    (chyba, że spółka założy osobna linię telefoniczna i cały rachunek z tego
    numeru będzie wliczac w koszty).

    3. Najem czy użyczenie?:
    zdecydowanie umowa najmu, ponieważ czynsz z najmu spółka może zaliczyć do
    kosztów prowadzenia działalności, a podatek, który musi odprowadzić
    wynajmujacy z tytułu dochodów z najmu jest taki sam jak w przypadku umowy
    użyczenia. Zawierajac umowę najmu spółka zwiększa swoje koszty działalności
    co jest korzystne, gdyż spada wtedy podatek dochodowy.

    Podpisujac bowiem umowę użyczenia, spółka ma lokal za darmo (brak kosztu),
    ale wynajmujacy (właściciel lokalu) i tak musi odprowadzić podatek z tytułu
    dochodu od wynajmu w wysokości takiej, jak gdyby wynajmował lokal odpłatnie.

    4. czy mogę być równocześnie właścicielem lokalu i używającym jego części na
    podstawie umowy użyczenia jako jeden ze wspólników spółki cywilnej?

    Tak, po spełnieniu wyżej wymienionych formalności. Jeżeli w umowie spółki
    cywilnej istnieje zapis, że do ważności czynności prawnej potrzebne sa
    podpisy obu wspólników to podpiszecie się obaj. Jeżeli nie to jako najemca ze
    strony spółki musi podpisać sie twój wspólnik, gdyż ty (zakładam, że jesteś
    właścicielem mieszkania) podpiszesz umowę jako wynajmujacy.

    To kilka wstepnych uwag na ten temat.

  • 13. Data: 2004-06-18 18:43:52
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

    [crosspost na pl.soc.prawo.podatki]

> [...]
    > (własność), umowa najmu lub inny tytuł prawny. Jeżeli jest to umowa
    > najmu to musi być zgoda właściciela lokalu (gminy, spółdzielni itp)

    To lokal mieszkalny, stanowiący odrębną nieruchomość, której jestem
    właścicielem.

> [...]
    > kosztu), ale wynajmujacy (właściciel lokalu) i tak musi odprowadzić
    > podatek z tytułu dochodu od wynajmu w wysokości takiej, jak gdyby

    A jak jest z podatkiem od nieruchomości od części użyczonej spółce cywilnej
    na działalność gospodarczą?
    Kto go płaci i jeśli można tak ustalić, aby płaciła go spółka cywilna,
    której został użyczony, czy stanowi on dla niej koszty uzyskania przychodów?

    Dzięki.

    Paweł

  • 14. Data: 2004-06-18 18:50:29
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Paweł Niezbecki<s...@p...acn.wawa>

    [...]
> [...]
    > Kto go płaci i jeśli można tak ustalić, aby płaciła go spółka cywilna,
    > której został użyczony, czy stanowi on dla niej koszty uzyskania
    [...]

    ... wynajęty...

    p.

  • 15. Data: 2004-06-18 19:03:39
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > telefon itp. (chyba, że spółka założy osobna linię telefoniczna i
    > cały rachunek z tego numeru będzie wliczac w koszty).

    czyli umowa najmu dotyczy całego mieszkania, ale określa się w niej,
    jaka część powierzchni przeznaczona jest na prowadzenie działalności
    gospodarczej przez Najemcę, tak?

    a czy wynająwszy mieszkanie spółce, której jestem wspólnikiem, mogę dalej
    mieszkać w wynajętym mieszkaniu? :)

    p.

  • 16. Data: 2004-06-18 19:11:47
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > telefon itp. (chyba, że spółka założy osobna linię telefoniczna i
    > cały rachunek z tego numeru będzie wliczac w koszty).

    Kolejne pytanie.
    Rozumiem, że po wynajęciu mojego mieszkania spółce cywilnej, której jestem
    wspólnikiem, czynsz opłaca spółka cywilna (wliczając część odpowiadającą
    części mieszkania wykorzystywanej dla potrzeb DG w koszty)?

    P.

  • 17. Data: 2004-06-18 19:22:22
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > kosztu), ale wynajmujacy (właściciel lokalu) i tak musi odprowadzić
    > podatek z tytułu dochodu od wynajmu w wysokości takiej, jak gdyby

    Czy w przypadku użyczenia, użycza się również cały lokal,
    określając część przeznaczoną na prowadzenie działalności gospodarczej,
    czy też można użyczyć jego określoną część?

    P.

  • 18. Data: 2004-06-18 19:41:11
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > (własność), umowa najmu lub inny tytuł prawny. Jeżeli jest to umowa
    > najmu to musi być zgoda właściciela lokalu (gminy, spółdzielni itp)
    [...]

    A jeszcze raz pytanie podstawowe:

    czy umowa najmu/użyczenia jest naprawdę konieczna do potwierdzenia
    uprawnienia spółki cywilnej do korzystania z lokalu, w którym znajduje się
    jej siedziba, jeżeli lokal ten jest własnością jednego ze wspólników
    (potwierdzonej umową sprzedaży zawartą z poprzednimi właścicielami)?

    P.

  • 19. Data: 2004-06-18 19:43:27
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > kosztu), ale wynajmujacy (właściciel lokalu) i tak musi odprowadzić
    > podatek z tytułu dochodu od wynajmu w wysokości takiej, jak gdyby

    Możesz podać odpowiedni przepis?

    P.

  • 20. Data: 2004-06-18 19:44:37
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Zakładam spółkę cywilną z siedzibą w moim mieszkaniu i muszę jako spółka
    > zawrzeć ze sobą umowę najmu albo użyczenia lokalu :)

    Hmm...a tak w ogole...to czemu spolka cywilna a nie jawna ? nie byloby
    wszystkich tych problemow z najmem etc. gdybys sie zdecydowal na spolke jawna.

    Konrad