  • 1. Data: 2004-06-18 13:23:38
    Temat: Policjant a kontrolerzy w ZKM Gdynia
    Od: "Szymon" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam wszystkich,

    Sprawa jest taka:

    Pewnego późnego popołudnia moja żona wsiadła do trolejbusu w Gdyni, żeby jak
    to ma czasem w zwyczaju podjechać jeden przystanek do domu od przystanku
    kolejki SKM. Odległość do pokonania jest względnie krótka i na ogół
    pokonywana pieszo (ok. 700 m). Czasem jednak gdy akurat zjawia się trajtek -
    trudno mu się oprzeć. Tym razem żona wsiadła w ostatniej chwili tylnymi
    drzwiami i podeszła do kierowcy żeby kupić karnet. Moja żona prawie zawsze
    kupuje karnet, na ogół od kolejki chodzi pieszo, ale tym razem się spieszyła.
    W zależności od tego czy jest korek czy go nie ma (a na tym odcinku bywa
    bardzo często) kupuje karnet i kasuje dwa bilety (po 1 zł.) zanim trolejbus
    się zatrzyma. Czasem jednak kasuje bilet praktycznie wysiadając. I robi tak,
    czego czasem bywam świadkiem. Motywy działanie mojej żony są wielorakie,
    jednym z nich - i to niebagatelnym, jest zawód jaki wykonuje, a który w jej
    oczach zmusza ją do postępowania zgodnie z wszelkim prawem i unikanie
    znajdowanie się w sytuacjach publicznie niezręcznych.

    Tymczasem się znalazła. Wsiadła środkowymi drzwiami i od razu podeszła do
    kierowcy, ale nie zdążyła przed ruszeniem pojazdu. Kupiła karnet zanim
    trolejbus się zatrzymał, ale kasowała go (drugi bilet) już po zatrzymaniu.
    Jednym z powodów "opóźnienia" było to, że płaciła za karnet (4 zł) banknotem
    50-cio złotowym (W Gdyni nie ma obowiązku odliczonej kwoty, a nawet jak jest,
    to nieegzekwowana - jak zresztą i tym razem).

    Kontrolerzy nie pozwolili jej wysiąść twierdząc, że skasowała bilet bo
    widziała ich na przystanku (sic!). I zażądali zapłacenia kary lub
    wylegitymowania się. Gdy odmówiła nie pozwolili jej wysiąść tylko zawieźli na
    pętlę (dwa przystanki dalej). W swojej ocenie podparli się opinią kierowcy,
    który stwierdził, że żona nie zamierzała kupić biletu - swoją drogą nie
    zamierzała a kupiła... Tak czy owak wezwali policjanta.

    I tu jest to, co mnie męczy.
    Czy policjant po zjawieniu się na wezwanie kontrolerów, ale poproszony o
    pomoc przez moją żonę ma prawo odmówić jej pomocy. Tzn. ocenić działalności
    kontrolerów? On stwierdził że jest tylko po to, by zweryfikować jej
    tożsamość. Po czym poszedł w swoją stronę.
    Zachowanie kontrolerów mogło się wziąć z tego, że żona była jedyna osobą, do
    której mogli się jakoś przychrzanić. Ale czy naprawdę policjant widząc
    roztrzęsioną kobietę pokazującą mu, że ma bilet, że chciała wysiąść wcześniej
    bo się jej spieszy i że została zmuszona do pojechania dalej niż chciała -
    może ja olać z góry na dół?
    Bo teraz dalej - jeżeli sprawa trafi do sądu, a trafi na pewno gdy odwołanie
    od kary nie odniesie skutku oraz być może z innych powodów - to będą dwie
    strony. Policjant, w teorii bezstronny świadek dodatkowo obeznany z
    przepisami, nie będzie nawet w stanie zeznać z jakiego powodu kontrolerzy
    zatrzymali żonę w trolejbusie - bo się ich nie zapytał o to! Dyżurny na
    posterunku jak dowiedział się że dzwonię w takiej sprawie lekko sobie drwił
    ze mnie - przy okazji odmawiając choćby podania numeru policjanta, który
    interweniował. Np. na pytanie do kogo mogę się poskarżyć to radził że do
    komendanta wojewódzkiego albo wyżej. Zamierzam jednak odwiedzić komendanta
    posterunku i poprosić o dane tego policjanta i protokół z czynności, którą
    wykonał tego dnia.
    Czy mogę prosić o to po pięciu dniach? Czy mogę prosić w imieniu żony czy też
    muszę mieć jakieś pełnomocnictwo (bo że ona nie pójdzie - to jasne, dwa dni
    dochodziła do siebie i wolę za nią zapłacić każdą karę niż pozwolić by
    jeszcze denerwowała się kpinami policjanta czy kogokolwiek). Czy mogę nagrać
    swoją rozmowę na posterunku i czy wcześniej muszę zapytać o zgodę? I czy tej
    zgody na nagrywanie komendant w godzinach przyjmowania może mi odmówić? A czy
    jak odmówi - to czy i tak mogę nagrywać? Z tym nagrywaniem to chodzi głównie
    o to by sobie gość oszczędził kpin, ale kto wie. Ja jestem generalnie
    spokojny, ale ostatnie dwa dni dały mi sporo do myślenia.
    Czy jest jeszcze jakiś sposób na szykanowanie tego policjanta, który olał
    moją żonę?

    I jeszcze dwa pytania teoretyczne. Czy sytuacja byłaby inna, gdyby moja żona
    zadzwoniła z komórki na posterunek i prosiła o pomoc, pewnie by ją olali jak
    tylko powiedziałaby że chodzi o kontrolerów biletów? Oraz co by było, gdyby
    odmówiła podania swoich danych także policjantowi? Zabrałby ja na komisariat?
    Nałożył mandat? A gdyby nie przyjęła mandatu - to co trafiłoby do sądu i czy
    miałoby znaczenie z jakiego powodu jej tożsamość miała być ustalona a ona się
    uchylała?
    To tyle, jak ktoś ma ochotę sobie poteoretyzować trochę, albo ma jakąś
    praktykę - proszę o kilka słów.

    A tak w ogóle to zastanawiam się, czy na drzwiach pojazdów ZKM w Gdyni nie
    powinno być ostrzeżenia w stylu: "Obywatelu! Wchodzisz na własne ryzyko i
    pamiętaj, że stajesz się stroną w konflikcie między gapowiczami i
    kontrolerami i nic, co zrobisz lub nie zrobisz, nie będzie miało znaczenia
    gdy poleje się krew! Wióry lecą..."

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 2. Data: 2004-06-18 15:04:45
    Temat: Re: Policjant a kontrolerzy w ZKM Gdynia
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Szymon wyskrobał(a):
    [...]
> [...]
    > opinią kierowcy, który stwierdził, że żona nie zamierzała kupić biletu -
    > swoją drogą nie zamierzała a kupiła... Tak czy owak wezwali policjanta.

    Jednego nie rozumiem. Żona skasowała bilet, więc o co chodzi? Kogo obchodzą
    motywy jakimi się kierowała? Bilet jest skasowany i koniec! Tak więc nie
    rozumiem dlaczego żona dała sobie wcisnąć mandat i go chyba do tego
    podpisała... Jeżeli zachowała bilet to istnieje jeszcze szansa na odwołanie
    się od mandatu.

> [...]
    > wcześniej bo się jej spieszy i że została zmuszona do pojechania dalej
    > niż chciała - może ja olać z góry na dół?

    Ale co niby policjant miał zrobić? Kontrolerzy siłą trzymali żonę, bili ją
    czy co? Policja ma swoje sprawy i ratowanie ludzi z rąk kanarów nie ma
    priorytetu. Na Twoim miejscu zastanawiałbym się raczej nad tym jak anulować
    tą karę i nie płacić z głupia franc mandatu niż nad tym jak wyciągnąć jakieś
    konsekwencje od policjanta. Zwłaszcza, że to ostatnie może być żmudne i
    bezowocne...

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-06-18 15:11:24
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com>

    odrazu uprzedzam nie sluchaj, Olka Kwasniaka, on jest w jakiejs pipiduwie
    szfem kanarów.
    Zaraz bedzie twioerdzic ze jestes dres i gapowicz (Twoja zona).
    Facet ma jakies zaburzenia.
    P.

  • 4. Data: 2004-06-18 15:14:34
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Przemyslaw Rokicki napisał:

    > odrazu uprzedzam nie sluchaj, Olka Kwasniaka, on jest w jakiejs pipiduwie
    > szfem kanarów.
    > Zaraz bedzie twioerdzic ze jestes dres i gapowicz (Twoja zona).
    > Facet ma jakies zaburzenia.

    Co prawda to prawda ;)
    Żona ma płacić ... w końcu przyjęła mandat, nie ?

    A jak się nie podoba to wpie***l ...

    Pozdrawiamy cię OLO

    --
    Stasio Podróżnik
    e-mail: http://www.kopernet.eu.org/~promilek/e-mail.jpg

  • 5. Data: 2004-06-18 15:22:31
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Żona ma płacić ... w końcu przyjęła mandat, nie ?
    >
    > A jak się nie podoba to wpie***l ...
    >
    > Pozdrawiamy cię OLO

    Oooo, dresiarz Rokicki & Company;-)
    AS

  • 6. Data: 2004-06-18 15:35:59
    Od: "Szymon" <s...@W...gazeta.pl>

    Bartek Gliniecki <e...@n...pl> napisał(a):
> [...]
    > rozumiem dlaczego żona dała sobie wcisnąć mandat i go chyba do tego
    > podpisała... Jeżeli zachowała bilet to istnieje jeszcze szansa na odwołanie

    Wszystko jest, odwołanie będzie.
    Pięciu dryblasów nie pozwoliło jej wysiąść z trolejbusu na przystanku ani
    nawet na pętli. Nie użyli siły, ale nie mogła wysiąść i tyle, przez 30' była
    przetrzymywana w trolejbusie, do tego dochodzi silny stresowi i presja
    psychiczna. Odmówiła podania swoich personaliów oczekując na "wybawienie"
    czyli przybycie policji. No to jak ją zlał, czyli de facto przyklepał swoim
    autorytetem zasadność całego zajścia - to na co miała jeszcze czekać?
    Poza tym kontrolerzy zaręczali, że podpis niczego nie zmieni - czyli nie
    wpłynie na możliwość skutecznego odwołania.

    > Ale co niby policjant miał zrobić? Kontrolerzy siłą trzymali żonę, bili ją
    > czy co? Policja ma swoje sprawy i ratowanie ludzi z rąk kanarów nie ma
    > priorytetu.

    Siłą nie trzymali ale faktycznie nie mogła nic zrobić. Próba kroku powodowała
    nabicie się na ścianę z brzuchów... Aż do zakończenia sprawy z policjantem
    nie została wypuszczona, przecież tak chyba nie powinno być...?

    A jak coś dzieje się niezgodnie z prawem to chyba policjant może coś z tym
    zrobić...? A poproszony o interwencję w ewidentnie (miałą bilet) krzywdzącej
    sprawie - to chyba nawet powinien coś zrobić? Tymczasem on zdecydowanie
    odmówił pomocy. Dla mnie to jest co najmniej brak profesjonalizmu czyli po
    prostu zlew. A policjant był na miejscu, więc może miał ważniejsze sprawy,
    ale zajmował się ustalaniem personaliów akurat mojej żony - co było
    czynnością kompletnie jałową, z punktu widzenia powinności policji itd.

    Wkurzenie moje na policję wynika akurat z faktu, że to jego zachowanie dobiło
    psychicznie moją żonę. To jest pewnie jakiś nazwany mechanizm psychologiczny,
    przy nim po prostu żona skapitulowała i dała się wkręcić w sytuację
    niesprawiedliwą jako ofiara.
    I tyle.

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 7. Data: 2004-06-18 16:10:06
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "Szymon" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > Witam wszystkich,
    >
    > Sprawa jest taka:

    Czujemy sie bardzo wzruszeni i wylalismy czytajac hektolitry sloz, ale
    sprawa jest prosta do zalatwienia.
    Nalezy nosic ze soba bilety, jak sie wie, ze nagle moga byc potrzebne.

    Kupowanie u kierowcy biletów na przejazd 1 przystanku i placenie zan
    50zlotówka to proszenie sie o klopoty.

    Sądz sie jak chcesz. Ja bym raczj za glupote zony zaplacil bez szemrania.

    A policjant zostal tam wezwany wylacznie w celu ujawnienia tożsamosci a nie
    ocierania zapłakanych ocząt skrzywdzonej niewinnosci.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 8. Data: 2004-06-18 17:29:13
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Szymon wyskrobał(a):
> [...]
    > Poza tym kontrolerzy zaręczali, że podpis niczego nie zmieni - czyli nie
    > wpłynie na możliwość skutecznego odwołania.

    Niesłusznie podpisała mandat moim zdaniem. Kanary ją przydybały, bo oni
    muszą wyrobić jakąś tam normę albo dostają od mandatu prowizję. Szukali
    ofiary i ją złapali. Normalnie to żona powinna wysłać ich na drzewo i
    jeszcze skargę złożyć. Miała bilet - miała. Kanar jet od sprawdzania biletów
    i mówienia "Dzień dobry", a nie od dociekania motywów pasażera.

> [...]
    > powodowała nabicie się na ścianę z brzuchów... Aż do zakończenia sprawy z
    > policjantem nie została wypuszczona, przecież tak chyba nie powinno

    Kanary nic jej zrobić nie mogły. Po prostu w chamski sposób wymusili
    podpisanie mandatu za niewinność.

> [...]
    > może miał ważniejsze sprawy, ale zajmował się ustalaniem personaliów
    > akurat mojej żony - co było czynnością kompletnie jałową, z punktu

    Rozumiem Twoje oczekiwania i również uważam, że policjant powinien inaczej
    się zachować, ale zauważ, że:
    1) z opisu wynika, że był sam a ich pięciu,
    2) policjant nie jest sądem, żeby rozstrzygać czy ktoś został podstawnie czy
    bezpodstawnie zatrzymany
    3) w większości przypadków, do których policjanci są wzywani, klienci
    zapewne nie mają biletów
    4) na miejscu żony po przybyciu policjanta i spisaniu zacząłbym się wyrywać.
    Kanary nie odważyłyby się zatrzymać kogoś przy policjancie a gdyby nawet -
    zaczałbym się szarpać i wrzeszczeć. Policjant na pewno by zareagował.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 9. Data: 2004-06-18 19:06:56
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com>

    : Czujemy sie bardzo wzruszeni i wylalismy czytajac hektolitry sloz, ale
    : sprawa jest prosta do zalatwienia.
    : Nalezy nosic ze soba bilety, jak sie wie, ze nagle moga byc potrzebne.

    jestes bezczelny. Jezeli widzisz ze jedzie autobus, nie masz biletu i Wiesz
    ze mozesz
    go zakupic u kierowcy to musisz byc niezle pojebany by czekac np 30 minut na
    nowy autobus i bilet kupic w kiosku.

    :
    : Kupowanie u kierowcy biletów na przejazd 1 przystanku i placenie zan
    : 50zlotówka to proszenie sie o klopoty.

    niektorzy zarabiaja norlane pieniadze i nie zaswsze maja drobne. A jezeli
    kierowc anie ma wydac wowczas nie musisz kupowac biletu.

    :
    : Sądz sie jak chcesz. Ja bym raczj za glupote zony zaplacil bez szemrania.

    Jak glupi to zaplaci. Ja bym walczyl o swoje.

    P.

    Ps.
    Jedyny blad jaki popelnila jego zona to podpisanie tego.

  • 10. Data: 2004-06-18 19:31:22
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Adam Sito napisał:

    > Oooo, dresiarz Rokicki & Company;-)

    Jakoś nie przypominam sobie byśmy wódkę razem pili , byś mógł
    informować mnie w jakim stroju dziś jestem ... Jako , że serwerek
    www.kopernet.eu.org mi dziś padł panie ciołku , nie moge ci
    zaprezentować stroju , którego raczej ty nigdy nie założysz ...