  • 1. Data: 2008-12-05 10:52:59
    Temat: Umowa najmu mieszkania - przedterminowe rozwiązanie
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Witam,
    wynajmuję od kogoś mieszkanie. Termin umowy trwa jeszcze przez kilka
    miesięcy niestety z pewnych względów muszę się wyprowadzić. Chciałbym
    załatwić to ugodowo, ale jeśli się nie da bedę musiał jak najszybciej zrobić
    to w innych sposób (ale zgodnie z prawem - dlatego tutaj piszę). W umowe
    jest pewien zapis, który daje mi nadzieję, brzmi on tak:
    "Nieterminowe dokonanie wpłaty na rzecz wynajmującego jest jednoznaczne z
    niedotrzymaniem warunków umowy i z natychmiastowym zerwaniem umowy najmu
    mieszkania. Wszelkie koszty wynikające z wyżej wymienionego faktu pokrywa
    najemca."

    Jak to intepretujecie? Chodzi oczywiście o te koszty bo punkt z zerwaniem
    wydaje się dosyć prosty w realizacji. Czy może to być spłata czynszu do
    terminu zawartego w umowie lub zatrzymanie przez wynajmującego wpłaconej
    przeze mnie kaucji? A może to inne (mniejsze) koszty?
    Pozdrawiam
    Maniek

  • 2. Data: 2008-12-05 11:48:37
    Od: kuba <j...@g...com>

    Marian Paździoch pisze:

> [...]
    > mieszkania. Wszelkie koszty wynikające z wyżej wymienionego faktu pokrywa

    Takie postanowienie umowne jest nieważne. Lepiej przytocz jakieś inne
    fragmenty umowy dotyczące wypowiedzenia; napisz też jak płacony jest
    czynsz. Zawsze istnieje też możliwość uchylenia umowy zgodną wolą stron,
    ale nie wiem czy twój wynajmujący tak chętnie się na to zgodzi.

    --
    pozdrawiam
    kuba

  • 3. Data: 2008-12-05 11:57:48
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Użytkownik "kuba" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    > Takie postanowienie umowne jest nieważne.
    Które? Chodzi o unieważnienie z powodu nieterminowej wpłaty czy o koszty? A
    może oba?

    >Lepiej przytocz jakieś inne fragmenty umowy dotyczące wypowiedzenia;

    Umowa wynajmu mieszkania wyfasa w dniu ustalonym przy zawarciu umowy.

    Umowa może zostać rozwiązana w każdym czasie za porozumieniem stron.

    Niedotrzymanie przez najemcę jednego z warunków umowy jednoznaczne jest z
    natychmiastowym zerwaniem umowyy. Powstałe koszty pokrywa najemca.

    >napisz też jak płacony jest czynsz.

    Miesięcznie

    >Zawsze istnieje też możliwość uchylenia umowy zgodną wolą stron, ale nie
    >wiem czy twój wynajmujący tak chętnie się na to zgodzi.

    Tak wiem, jednak jeśli się nie zgodzi będę mieć bardzo mało czasu więc pytam
    o możliwości prawne już teraz.

    Pozdrawiam
    Maniek

  • 4. Data: 2008-12-05 14:24:45
    Od: kuba <j...@g...com>

    Marian Paździoch pisze:
    > Użytkownik "kuba" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    > Które? Chodzi o unieważnienie z powodu nieterminowej wpłaty czy o koszty? A
    > może oba?

    Miałem na myśli to o zerwaniu umowy. Sformułowane tego przepisu
    sugeruje, że taka umowa wygasa z mocy prawa w razie nieterminowej wpłaty
    czynszu (choćbyś się spóźnił o jedną sekundę). Abstrahując od tego, czy
    to postanowienie narusza zasady współżycia społecznego, można przytoczyć
    2 konkretne argumenty za jego unieważnieniem:

    Po pierwsze, art. 673 par. 3 k.c., daje stronom prawo do określenia w
    umowie przypadków, kiedy będą one miały prawo do wypowiedzenia umowy;
    nie daje jednak prawa do określenia sytuacji, w których wygasa ona z
    mocy prawa. Można by chyba utrzymać w mocy to postanowienie umowne,
    gdyby interpretować je w ten sposób, że daje ono wynajmującemu prawo do
    wypowiedzenia (zauważ jednak, że nie musi on z tego prawa skorzystać).

    Po drugie, i chyba ważniejsze, że postanowienie takie jest ewidentnym
    obejściem przepisów k.c./ustawy o ochronie praw lokatorów, które
    określają tryb wypowiedzenia w przypadku zalegania z płatnością czynszu
    (porównaj sobie np. art. 687 k.c.).

    Zauważ, że cytowane przepisy mają charakter ochronny wobec najemcy, tzw.
    charakter jednostronnie obowiązujący; jednak nie można czytać ich ten
    sposób, że jeżeli akurat dla Ciebie jest korzystne, żeby się
    wyprowadzić, to one nie obowiązują. Bierze się pod uwagę interesy
    przeciętnego najemcy, a są one takie, żeby najem wypowiedzieć było jak
    najtrudniej.

    > Tak wiem, jednak jeśli się nie zgodzi będę mieć bardzo mało czasu więc pytam
    > o możliwości prawne już teraz.

    No to po grzyba się związałeś taką umową? Trzeba było wpisać do umowy,
    że np. najemca może wypowiedzieć niniejszą umowę kiedy np. straci pracę
    albo będzie musiał pilnie wyjechać na dłużej.

    Są określone przypadki kiedy można wypowiedzieć zawsze wypowiedzieć
    najem (np. 682 k.c - najemca) (685, 687 - wynajmujący), możesz z tym coś
    pokombinować. Jednak ja polecam rozwiązanie za porozumieniem stron,
    przygotuj się żeby zaoferować mu jakąś kwotę pieniężna w zamian za
    uchylenie najmu, jeśli nie będzie chciał tego zrobić z dobrego serca.

    --
    pozdrawiam
    kuba

  • 5. Data: 2008-12-05 20:34:28
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    > No to po grzyba się związałeś taką umową? Trzeba było wpisać do umowy, że
    > np. najemca może wypowiedzieć niniejszą umowę kiedy np. straci pracę albo
    > będzie musiał pilnie wyjechać na dłużej.

    Jak rynek jest taki, ze warunki ustala wynajmujacy to bym zostal bez
    mieszkania bo nikt mi nie chcial podpisac na innych warunkach.
    Pozdrawiam
    Maniek

  • 6. Data: 2008-12-08 08:22:59
    Od: Roland <r...@p...fm>

    On 5 Gru, 15:24, kuba <j...@g...com> wrote:

> [...]
    > obejściem przepisów k.c./ustawy o ochronie praw lokatorów, które
    > określają tryb wypowiedzenia w przypadku zalegania z płatnością czynszu

    A możesz wyjaśnić (bo zawsze miałem problem z odróżnieniem, kiedy
    jakiś zapis w umowie jest w sprzeczności z przepisami ogólnymi) na
    jakiej podstawie tak twierdzisz? Nie jest tak, że jeśli strony się nie
    umówią explicite, to ten zapis ma zastosowanie? Jeśli natomiast się
    umówią, to zastosowanie będzie mieć zapis w umowie?

    Przy okazji - w Polsce obowiązują skandaliczne wręcz (chyba jeszcze z
    czasów stalinizmu) przepisy nękające właścicieli lokali. To jest jawne
    ograniczanie wolności do rozporządzania __własnością__. Czy nie lepsze
    było by skuteczne egzekwowanie zapisów umowy? Wtedy niech ludzie się
    umawiają, jak im pasuje?

    Roland

  • 7. Data: 2008-12-08 08:32:22
    Od: Roland <r...@p...fm>

> [...]

    > obejściem przepisów k.c./ustawy o ochronie praw lokatorów, które
    > określają tryb wypowiedzenia w przypadku zalegania z płatnością czynszu

    A możesz wyjaśnić taką interpretację? Ja mam niestety problemy z oceną
    kiedy jakiś zapis w umowie staje się nieważny z powodu sprzeczności z
    jakimiś przepisami, a chętnie bym posiadł jakąś wiedzę...

    Ponadto, czy nie jest tak, że taki przepis ma zastosowanie w
    przypadku, kiedy strony nie umówią się explicite? Jeśli natomiast to
    zrobią, to zapisy w umowie maja zastosowanie?

    Poza tym, uważam, że w Polsce obowiązują skandaliczne przepisy
    dyskryminujące właścicieli lokali, rodem z okresu stalinizmu. Uważam,
    że ograniczają one prawo do rozporządzania własnością. Jak może być
    dobrze w kraju, w którym własność wciąż jest traktowana jak brzemię,
    jak coś potwornego i złego? Czyg takie przepisy są w ogóle zgodne z
    konstytucją? - przecież są one jaskrawie asymetryczne w stosunku do
    jakiejś tam grupy ludzi. Poza tym uważam, że szkodzą również tej
    drugiej stronie. Że nie wspomnę, że zdejmują ciężar postępowań, które
    normalnie miały by miejsce w państwie prawa w przypadkach spornych, z
    organów opłacanych przez podatników - ktoś jednym słowem umywa ręce...

    Roland

  • 8. Data: 2008-12-08 11:12:40
    Od: kuba <j...@g...com>

    Roland pisze:

    > A możesz wyjaśnić taką interpretację? Ja mam niestety problemy z oceną
    > kiedy jakiś zapis w umowie staje się nieważny z powodu sprzeczności z
    > jakimiś przepisami, a chętnie bym posiadł jakąś wiedzę...

    Mogę się postarać :) Musimy generalnie rozróżnić między dwoma typami
    norm prawnych - są to normy bezwzględnie wiążące (inaczej kogencyjne) i
    względnie wiążące (dyspozytywne). Te drugie mają to do siebie, że mogą
    być one w danym stosunku prawnym być uchylone wolą stron. Te pierwsze
    wiążą w każdej sytuacji i nie można wyłączyć ich zastosowania. Jeśli
    strony zawrą w umowie postanowienia sprzeczne z normami kogencyjnymi,
    takie postanowienia będą z mocy prawa nieważna (art. 58 par. 1 kc). Na
    równi z jawną sprzecznością traktowane są postanowienia, których celem
    jest obejście przepisów bezwzględnie wiążących (ten sam art.)

    Problem zaczyna się tam, gdzie trzeba rozpoznać, który przepis jest
    dyspozytywny, a który kogencyjny. Często przepis dyspozytywny zawiera w
    sobie treść: "o ile nie umówiono się inaczej, strony mogą w umowie
    odmiennie określić coś tam itp." - wtedy nie ma problemu.
    Jeśli tego nie ma, trzeba nauczyć się odróżniać charakter danych
    przepisów. Jest przy tym pomocnych kilka wskazówek interpretacyjnych,
    jednak nie zawsze jest łatwo i nawet prawnicy mają problemy.

    Trzeba spojrzeć na przepis od strony językowej (czy brzmi
    kategorycznie), systemowej (ulokować go jakoś w ramach całej ustawy,
    gałęzi prawa czy całościowo systemu prawnego i celowościowo (tzn. trzeba
    się zastanowić jaki jest cel, tego przepisu). Wnioskowanie celowościowe
    często daje dobre rezultaty; mianowicie często jest tak, że dany przepis
    ma charakter ochronny wobec jednej strony stosunku prawnego. I tak jest
    w omawianym przypadku: art. 687 k.c. ma charakter ochronny w stosunku do
    zalegającego z opłatami najemcy. Odpowiedni przepis ust. o ochronie praw
    lokatorów jest zdaje się jeszcze bardziej restrykcyjny. Zresztą z samego
    doboru słów w tym przepisie widać, że jest on bezwzględnie wiążący.
    Ponadto, sięgając do argumentów natury systemowej, jeśli zestawimy ten
    przepis z przepisem ogólnym art. 672 to dopiero mamy pełną treść normy
    prawnej (zauważ, że z art. 687 czytanego w izolacji, wcale nie wynika
    uprawnienie wynajmującego do wypowiedzenia najmu w razie zalegania z
    czynszem).

    Z trudniejszych przykładów: czy przepisy o czynach niedozwolonych mają
    charakter bezwzględnie wiążący (czy np. możemy się z góry umówić, że nie
    będę odpowiedzialny za szkodę na mieniu wyrządzoną ci przez moje
    zwierze)? Czytając art. 437 a contrario dochodzimy do wniosku, że tak;
    jednak broni się poglądu, że przepisy o czynach niedozwolonych są
    kogencyjne właśnie ze względu na ochronny charakter względem poszkodowanego.

    Z kolei przepisy o odpowiedzialności za szkodę kontraktową można
    wyłączyć z wyjątkiem odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną umyślnie, a
    wynika to z czytanego a contrario art. 473 par. 2 k.c.

    Więc widzisz, że nie jest to taka prosta sprawa i nie każdy może
    stwierdzić czy dany przepis ma charakter bezwzględnie czy względnie
    wiążący. Nie oszukujmy się - często jest to kwestia znajomości innych
    przepisów i ducha danej regulacji

    > Poza tym, uważam, że w Polsce obowiązują skandaliczne przepisy
    > dyskryminujące właścicieli lokali, rodem z okresu stalinizmu.

    Ta ustawa to w ogóle jest jakiś nieziemski bubel, nie tylko
    dyskryminujący, ale nawet nieprzystający do realiów. Sam wynajmuję
    mieszkanie i teoretycznie, gdybym chciał, mógłbym mojego wynajmującego
    tak omotać, że płakałby. Z kolei np. przepisy o ustawie praw lokatorów
    nijak się mają do realiów w kwestii rozliczeń z nakładów. No kto od
    studenta będzie wymagał, żeby powiedzmy po rocznym zajmowaniu lokalu
    odświeżał go i odmalowywał? Litości...

    --
    pozdrawiam
    kuba

  • 9. Data: 2008-12-08 11:16:57
    Od: kuba <j...@g...com>

    kuba pisze:

> [...]
    > jednak broni się poglądu, że przepisy o czynach niedozwolonych są
    > kogencyjne właśnie ze względu na ochronny charakter względem

    Aa, to się nazywa stracie argumentów natury systemowej i celowościowej. :D