    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa najmu mieszkania - przedterminowe rozwiązanie
    Date: Fri, 05 Dec 2008 15:24:45 +0100

    Marian Paździoch pisze:
    > Użytkownik "kuba" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    > Które? Chodzi o unieważnienie z powodu nieterminowej wpłaty czy o koszty? A
    > może oba?

    Miałem na myśli to o zerwaniu umowy. Sformułowane tego przepisu
    sugeruje, że taka umowa wygasa z mocy prawa w razie nieterminowej wpłaty
    czynszu (choćbyś się spóźnił o jedną sekundę). Abstrahując od tego, czy
    to postanowienie narusza zasady współżycia społecznego, można przytoczyć
    2 konkretne argumenty za jego unieważnieniem:

    Po pierwsze, art. 673 par. 3 k.c., daje stronom prawo do określenia w
    umowie przypadków, kiedy będą one miały prawo do wypowiedzenia umowy;
    nie daje jednak prawa do określenia sytuacji, w których wygasa ona z
    mocy prawa. Można by chyba utrzymać w mocy to postanowienie umowne,
    gdyby interpretować je w ten sposób, że daje ono wynajmującemu prawo do
    wypowiedzenia (zauważ jednak, że nie musi on z tego prawa skorzystać).

    Po drugie, i chyba ważniejsze, że postanowienie takie jest ewidentnym
    obejściem przepisów k.c./ustawy o ochronie praw lokatorów, które
    określają tryb wypowiedzenia w przypadku zalegania z płatnością czynszu
    (porównaj sobie np. art. 687 k.c.).

    Zauważ, że cytowane przepisy mają charakter ochronny wobec najemcy, tzw.
    charakter jednostronnie obowiązujący; jednak nie można czytać ich ten
    sposób, że jeżeli akurat dla Ciebie jest korzystne, żeby się
    wyprowadzić, to one nie obowiązują. Bierze się pod uwagę interesy
    przeciętnego najemcy, a są one takie, żeby najem wypowiedzieć było jak
    najtrudniej.

    > Tak wiem, jednak jeśli się nie zgodzi będę mieć bardzo mało czasu więc pytam
    > o możliwości prawne już teraz.

    No to po grzyba się związałeś taką umową? Trzeba było wpisać do umowy,
    że np. najemca może wypowiedzieć niniejszą umowę kiedy np. straci pracę
    albo będzie musiał pilnie wyjechać na dłużej.

    Są określone przypadki kiedy można wypowiedzieć zawsze wypowiedzieć
    najem (np. 682 k.c - najemca) (685, 687 - wynajmujący), możesz z tym coś
    pokombinować. Jednak ja polecam rozwiązanie za porozumieniem stron,
    przygotuj się żeby zaoferować mu jakąś kwotę pieniężna w zamian za
    uchylenie najmu, jeśli nie będzie chciał tego zrobić z dobrego serca.

    --
    pozdrawiam
    kuba