  • 11. Data: 2003-10-26 20:38:58
    Temat: Re: Umowa najmu a Kodeks Cywilny
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "eF" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    news:bnhe1h$anl$1@topaz.icpnet.pl...

    > Użytkownik "NoMAD" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    > przepraszam z domu wyszedlem, dopiero teraz wroocilem, juz sobie rade
    > daliscie
    >
    > pozatym pamietam tak paremie rzymska o tum ze hierarchicznie prawo
    > wyzszego rzedu wyklucza prawo nizszego, niesety nie umiem jej przytoczyc w
    > orginale po lacinie, bo nie pamietam dokladanie ... ;-)
    > czyli Konstytucja praWO wyzszego rzedu
    > umowa prawo nizszego rzedu
    > ok NoMAD?

    lex superior derogat legi priori :-) ale w tej sytuacji nie bardzo wiem
    gdzie ja zastosowac... :-))

    Zapytalem przewrotnie poniewaz jak wiadomo kodeks cywilny w ksiedze III
    zawiera przepisy ktore w wiekszosci stanowia ius dispositivi co oznacza iz
    znajduja zastosowanie wtedy, gdy strony umowy danej kwestii nie uregulowaly.
    Tak wiec odpowiedz ktoregos z grupowiczow ze "zawsze ustawa" (oczywiscie w
    tej sytuacji tak! :-)) i twoja dopowiedz ze wynika to z Konstytucji nie do
    konca byly trafne. Konstytucja nie mowi w tym wypadku: stosuj KC a nie
    umowe.

    Ale to bylo takie tam wtracaenie "na marginesie" :-). Nudzilo mi sie a
    jeszcze wtedy nie widzialem interesujacych watkow :-)

    Pozdrawiam serdecznie! :-)

  • 12. Data: 2003-10-26 21:23:54
    Od: "eF" <d...@p...com>

> [...]

    wyzszego rzedu wyklucza prawo nizszego, niesety nie umiem jej przytoczyc w
    orginale po lacinie, bo nie pamietam dokladanie ... ;-)

    pozdrawiam

    Filip

  • 13. Data: 2003-10-27 01:59:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Oct 2003, Kajci wrote:

    >+ Pytanie dotyczy lokalu użytkowego

    Na moje oko KC w art. 672 *pozwala* wypowiedzieć najem
    po 2 okresach. Ani nie przymusza, ani nie narzuca, ani
    *nie chroni* przed *skróceniem* tego okresu umową.
    Inaczej mówiać: jakby w umowie był zapis że "zaleganie
    z zapłatą nie jest podstawą wypowiedzenia umowy" - to
    wtedy ignorując umowę można by skorzystać z KC: w tym
    miejscu nie jestem przekonany, że to jest (jak to tu
    mądrze pisali... już mam: ius dispositivi :)). IMO
    to *nie jest* typowe "jeśli w umowie nie postanowiono
    inaczej" :) - owszem, pełni *również* tą rolę.
    Ale IMO *nie można* *skutecznie* w umowie tego terminu
    wydłużyć, bo strona *może* powołać się że KC mu pozwala
    wypowiedzieć (bez zachowania terminu) po 2 miesiącach,
    i fakt że w umowie zapisano że po 4 jest bez znaczenia.
    Innych regulacji tam nie widzę.

    Znaczy: umowa była że po miesiącu można - to znaczy że
    można... chyba że inna ustawa stanowi inaczej :), ale
    z KC tego doczytać nie umiem.
    Chyba że prawnicy mnie zakrzyczą ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (bynajmniej nie prawnik, oczekujący na krzyki :))

  • 14. Data: 2003-10-27 19:04:05
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > lex superior derogat legi priori :-) ale w tej sytuacji nie bardzo wiem
    > gdzie ja zastosowac... :-))

    Pomieszałeś dwie, i to nie paramie tylko tzw. reguły derogacyjne.

    1. Lex posterior derogat legi priori (późniejszy znosi wcześniejsze)

    2. Lex superior derogat legi inferiori (akt wyższego rzędu znosi te
    niższego).

    Oczywiście ta która przytoczyłeś jest także słuszna - bowiem superior
    derogat zarówno inferiori priori jak i inferiori posteriori ( jest tam
    domyślnie - omnia :-) )

    Tyle w kwestii formalnej.

    Depi.

  • 15. Data: 2003-10-27 19:26:15
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "NoMAD" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Pomieszałeś dwie, i to nie paramie tylko tzw. reguły derogacyjne.

    Ja nie twierdzilem ze to paremie. Domyslilem sie ze o to chodzi i odpisalem
    :-)

> [...]
    >
    > Oczywiście ta która przytoczyłeś jest także słuszna - bowiem superior
    > derogat zarówno inferiori priori jak i inferiori posteriori ( jest tam

    Fakt.. To z pospiechu.. Ale przynajmniej nieumyslnie wnioslem wklad do nauki
    .. :-)

  • 16. Data: 2003-10-27 20:53:41
    Od: "Kajci" <k...@p...onet.pl>

    A można trochę tak dla zwykłego człowieka. PLZ. :-))

  • 17. Data: 2003-10-28 18:09:00
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > Ja nie twierdzilem ze to paremie. Domyslilem sie ze o to chodzi i
    odpisalem
    > :-)

    Ty nie. Przedpiśca.

    > Fakt.. To z pospiechu.. Ale przynajmniej nieumyslnie wnioslem wklad do
    nauki
    > .. :-)

    :-))))

    Depi.