    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa najmu a Kodeks Cywilny
    Date: Mon, 27 Oct 2003 02:59:11 +0100

    On Sun, 26 Oct 2003, Kajci wrote:

    >+ Pytanie dotyczy lokalu użytkowego

    Na moje oko KC w art. 672 *pozwala* wypowiedzieć najem
    po 2 okresach. Ani nie przymusza, ani nie narzuca, ani
    *nie chroni* przed *skróceniem* tego okresu umową.
    Inaczej mówiać: jakby w umowie był zapis że "zaleganie
    z zapłatą nie jest podstawą wypowiedzenia umowy" - to
    wtedy ignorując umowę można by skorzystać z KC: w tym
    miejscu nie jestem przekonany, że to jest (jak to tu
    mądrze pisali... już mam: ius dispositivi :)). IMO
    to *nie jest* typowe "jeśli w umowie nie postanowiono
    inaczej" :) - owszem, pełni *również* tą rolę.
    Ale IMO *nie można* *skutecznie* w umowie tego terminu
    wydłużyć, bo strona *może* powołać się że KC mu pozwala
    wypowiedzieć (bez zachowania terminu) po 2 miesiącach,
    i fakt że w umowie zapisano że po 4 jest bez znaczenia.
    Innych regulacji tam nie widzę.

    Znaczy: umowa była że po miesiącu można - to znaczy że
    można... chyba że inna ustawa stanowi inaczej :), ale
    z KC tego doczytać nie umiem.
    Chyba że prawnicy mnie zakrzyczą ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (bynajmniej nie prawnik, oczekujący na krzyki :))