  • 1. Data: 2003-10-26 11:35:33
    Temat: Zabezpieczenie dostawcy towarów przed innymi wierzycielami odbierającego.
    Od: "Kajci" <k...@p...onet.pl>

    Jak zabezpieczyć towar otrzymany od dostawców wobec których wywiązuję się
    terminowo ze zobowiązań przed innimi moimi wierzycielami. Ważne jest to aby
    wierzyciel który ma wobec mnie uzasadnione roszczenia nie mógł dochodzić ich z
    towaru który powierzyli mi inni kontrachenci. Kontrahenci Ci zostali
    powiadomieni o moich zobowiązanich i cały czas kontrolują terminowość moich
    spłat. Jednak jeżeli ktoś chciałby zaspokoić swoje żadania z ich towarów
    mógłby powstać poważny problem.

  • 2. Data: 2003-10-26 15:05:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Można próbować sztuczek, ale z prawnego punktu widzenia od chwili
    zakupienia towaru komornik może go zająć na zobowiązania dłużnika. Po za
    tym, jeśli zobowiązania wobec jednych wierzycieli regulujesz, a wobec
    drugich nie, to popełniasz przestępstwo działając na szkodę tych
    niezaspokajanych wierzycieli.

  • 3. Data: 2003-10-26 20:19:33
    Od: "Kajci" <k...@p...onet.pl>

    Reguluję zobowiązania wobec bierzących płatności co pozwala mi na uzyskanie
    pieniędzy na spłatę zaległych. Inaczej nie byłoby to możliwe. Ale wracając do
    tematu Czy wpis na fakturze iż TOWAR DO CHWILI ZAPŁATY STANOWI WŁASNOŚĆ
    DZOSTAWCY - nie zabezpiecza tej należności.

  • 4. Data: 2003-10-26 21:04:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > tematu Czy wpis na fakturze iż TOWAR DO CHWILI ZAPŁATY STANOWI WŁASNOŚĆ
    > DZOSTAWCY - nie zabezpiecza tej należności.

    Raczej nie. Było już kilka razy wałkowane na ntym formum. Generalnie
    orzecznictwo jest takie, że te zapisy na fakturze nie mają znaczenia
    parwnego. Zresztą, gdyby miały, to Ty sprzedając ten towar popełniał byś
    przestępstwo przywłaszczenia. Wszak sprzedajesz nie swój towar.

  • 5. Data: 2003-10-26 21:09:13
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Kajci" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tematu Czy wpis na fakturze iż TOWAR DO CHWILI ZAPŁATY STANOWI WŁASNOŚĆ
    > DZOSTAWCY - nie zabezpiecza tej należności.

    Odpisuj pod postem. Zabezpiecza - komornik może egzekwować tylko z Twojej
    własności przecież.

    --
    Depi.

  • 6. Data: 2003-10-27 03:08:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Oct 2003, Marcin Olender wrote:

> [...]
    >+ > Czy wpis na fakturze iż TOWAR DO CHWILI ZAPŁATY STANOWI WŁASNOŚĆ
    >+ > DZOSTAWCY - nie zabezpiecza tej należności.

    Dopisuję się do listy oczekujących "pisania pod" :)

    >+ Zabezpiecza - komornik może egzekwować tylko z Twojej
    >+ własności przecież.

    Ha.
    Widzę że jesteś zdania przeciwnego niż Robert.

    To ja poproszę jeszcze o wyjaśnienie jednej kwestii,
    taki drobny ale "więzieniogroźny" szczegół: za co jest
    wtedy faktura z punktu widzenia podatków ?

    FYI: zasady wystawiania (a ściślej: moment powstania
    obowiązku podatkowego) *przedpłaty* na towar są *inne*
    niż przy *zapłacie* za towar. A zapłata jest *po
    wydaniu* towaru lub wykonaniu usługi.

    Informuje się że znany (tj. opisywany w prasie) był
    przypadek nadgorliwego Urzędu Skarbowego, który oskarżył
    hurtownię o nieprawidłowości w VAT - bo ponieważ na
    f-rze była dokładna godzina wystawienia, a na dowodzie
    wydania z magazynu również - to uznał f-ry za
    nieprawidłowe ! Na .podatki była dyskusja, ja
    proponowałem żeby doliczać 1 grosz :) "za przechowanie
    towaru w depozycie magazynu" coby było lege artis :)

    Czekając jak zaargumentujecie (ty i Robert) w kwestii
    "ogólnoprawnej", to ciekaw jestem jak wyglądałyby dyskusje
    z US w razie uznania że ten zapis jest wiążący.

    Szczególnie z p. widzenia tych co faktury *przyjęli*
    (odliczony VAT+30% kary+odsetki - do zapłacenia, tak
    na początek ;) a podatek dochodowy po ustaleniu jak tam
    sprawa "ogólnoprawna" :)) mogłoby wyglądać nieciekawie,
    choć to nie oni mieliby ew. sprawę karną.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS - czyli "szary podatnik walczący")

  • 7. Data: 2003-10-27 03:12:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Oct 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Raczej nie. Było już kilka razy wałkowane na ntym formum. Generalnie
    >+ orzecznictwo jest takie, że te zapisy na fakturze nie mają znaczenia
    >+ parwnego.

    No, do tego to już pytanie dostał Depi :) bo na mój rozum
    to lepiej stracić towar niż popełnić przestępstwo podatkowe
    na kwotę jego wartości :]
    Krótko mówiąc: dobrze jeśli tak jest (że zapis nie jest
    wiążący :)), choć niektórym wydawałoby się odwrotnie :)

    >+ Zresztą, gdyby miały, to Ty sprzedając ten towar popełniał byś
    >+ przestępstwo przywłaszczenia. Wszak sprzedajesz nie swój towar.

    ...ale tego to nie zrozumiałem. Nijak.
    "WŁASNOŚĆ DOSTAWCY" oznacza "tego co sprzedał", to gdzie
    owo przywłaszczenie ?
    Problem w tym, że wtedy faktura sprzedaży towaru nie
    dokumentowałaby sprzedaży towaru i patrz wszelkie kon-
    sekwencje tego faktu :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-10-27 11:35:52
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > Krótko mówiąc: dobrze jeśli tak jest (że zapis nie jest
    > wiążący :)), choć niektórym wydawałoby się odwrotnie :)

    A które według Was przepisy kc, bo one sa miarodajne pod względem oceny
    oświadczen woli, wyłaczaja skuteczność pisemnych oświadczeń woli składanych
    na fakturach? Może i z punkty widzenia prawnopodatkowych przepisów
    regulujących to, jak ma wygladać faktura takie klauzule nie są jej
    elementem, ale pozostają jednak ważnym oświadczeniem woli i stanowią część
    umowy. Nespa?

    No chyba, że przekazałbyś uzyskaną cenę na konto dostawcy, ew. potrącając
    swoją prowizję jako agenta ( czy też komisanta), nespa? Powołując się nawet
    na umowę ustną. To raz. A dwa - chyba nie było mowy o sprzedażay _przed_
    zapłaceniem należności?

    > ...ale tego to nie zrozumiałem. Nijak.
    > "WŁASNOŚĆ DOSTAWCY" oznacza "tego co sprzedał", to gdzie
    > owo przywłaszczenie ?

    No właśnie nie sprzedał, ale jak napisałem powyżej nie jest to problem.

    > Problem w tym, że wtedy faktura sprzedaży towaru nie
    > dokumentowałaby sprzedaży towaru i patrz wszelkie kon-
    > sekwencje tego faktu :)

    Widzisz - jak zwykle jest problem z padatkami. Jest to, jak powtarzam przy
    każdej nadarzającej się okazji, zwyrodniała, bękarcia gałąź prawa. Tu się
    nic nie trzyma kupy od początku do końca i nawet nie staram się zgłebić tych
    bzdetów, bo sobie jeszcze nerwy napsuję i co?

    Co do faktury więc nie jestem w stanie bezwzględnie sie wypowiedzieć.
    Teoretycznie jest tak jak mówisz - nie ma sprzedaży, więc nie powinna być
    uwzględniana w rejestrze. De facto przecież nie ma też przepływu pieniądza,
    więc wydaję mi się, że należałoby takie faktury traktować jako nieważne -
    dokumentujące nieistniejącą sprzedaż, ale zawierające ważne oświadczenie
    woli dotyczące zastrzeżenia właśności. Tym bardziej, jeśli uznamy, że
    pytający działa jako agent ( może komisant? ) dla dostawcy.

    Nie tego jednak bezpośrednio dotyczyło pytanie, ale to dobrze, że jesteści
    czujni :-))))

    Depi.

  • 9. Data: 2003-10-27 11:44:04
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Dopisuję się do listy oczekujących "pisania pod" :)

    > Ha.
    > Widzę że jesteś zdania przeciwnego niż Robert.

    Owszem - nie znam tego orzecznictwa, na które powołuje się Robert i wydaje
    mi się ono sprzeczne z literą prawa, mówiącą że oswiadczenie woli, blabla i
    że należy oceniac skutki czynności prawnej po woli storn bla bla bla. Może
    własnie na tym opierały się tamte orzeczenia - że goście ewidentnie chcieli
    dokonać zwykłej sprzedaży ( czy tam cego dotyczyła sprawa) i biorąc pod
    uwagę całokształ sytuacji sąd uznał, że wcale nie chcieli zrobić tego, co
    chcieli ( ;-) ). Nie wiem. Bo jakby wrzucić takie faktury do rejestru VAT i
    zdjąć towar ze stanu ( rozchód czy jak mu tam ), to wskazuje na zamiar
    pozbycie się własności od razu, a nie po potrzymaniu pełnej zapłaty.

    > To ja poproszę jeszcze o wyjaśnienie jednej kwestii,
    > taki drobny ale "więzieniogroźny" szczegół: za co jest
    > wtedy faktura z punktu widzenia podatków ?

    Piszę obok- za nic. Można ją cywilnoprawnie rozpatrywac jako umowę o treści
    w niej zawartej - są storny, data, towar, cena i zastrzeżenie właśnosci -
    piękna umowa! A że na fakturze, to co z tego? Kto zabroni mi zawarcia umowy
    na krzyżówce albo choćby na papierze toaletowym?

    > FYI: zasady wystawiania (a ściślej: moment powstania
    > obowiązku podatkowego) *przedpłaty* na towar są *inne*
    > niż przy *zapłacie* za towar. A zapłata jest *po
    > wydaniu* towaru lub wykonaniu usługi.

    Wiesz co - nie mam specjalnie ochoty się w to zgałebiać, szczególnie, że
    zaraz czeka nas rewolucja Unijna w przypadku VAT i a i updf i updp sie
    zmieniaja znacznie. Zresztą w moim przyszłym fachu nie będę chyba zbyt wiele
    miał do czynienia, więc po co sobie mózgownice tym szlamem zamulac?

> [...]
    > proponowałem żeby doliczać 1 grosz :) "za przechowanie
    > towaru w depozycie magazynu" coby było lege artis :)

    No włąsnie - prawo podatkowe. I jego kochane organy stosujące.

    > Czekając jak zaargumentujecie (ty i Robert) w kwestii
    > "ogólnoprawnej", to ciekaw jestem jak wyglądałyby dyskusje
    > z US w razie uznania że ten zapis jest wiążący.

    Tego nie wiem - to Twoja działka.

> [...]
    > sprawa "ogólnoprawna" :)) mogłoby wyglądać nieciekawie,
    > choć to nie oni mieliby ew. sprawę karną.

    Po prostu należy oddzielić skutki cywilnoprawne czynności od ich skutków
    podatkowoprawnych. I tyle.

    Depi.

  • 10. Data: 2003-10-27 15:57:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > ...ale tego to nie zrozumiałem. Nijak.
    > "WŁASNOŚĆ DOSTAWCY" oznacza "tego co sprzedał", to gdzie
    > owo przywłaszczenie ?

    No bo z reguły kupuje się po to, by dalej sprzedać. A sprzedajessz nie
    swoje, bo jeszcze nie zapłąciłeś. I to jest właśnie to przywłaszczenie.