  • 1. Data: 2003-10-26 12:13:45
    Temat: Zadatek a Zaliczka
    Od: "WaLdI" <waldi_korekantyspamowy_@info2_itukorek_.pl>

    Witam,

    wplacilem ostatnio zaliczke na samochód osobie prywatnej.
    Niestety dla niego, znalazlem oferte duzo korzystniejsza i zaopatrzylem sie
    w autko
    w innym miejscu.

    Pozostalem w reku z kwitkiem w rodzaju:
    Data, imie nazwisko, Kwietuje przyjecie zaliczki na zakup auta....

    Tlumacze mu teraz ze chcialbym kaske z powrotem a on na upartego leci ze nie
    musi mi oddawac. Moge mu sobie tłumaczyc ze myli zaliczke z zadatkiem ale
    jak grochem o sciane - nic do niego nie dociera.
    Do opisu zadatku doszedlem w 394 KC ale nie moge znalezc opisu zaliczki

    Czy ktos ma jakies linki albo zrodlo zebym mogl mu to przedstawic?

    Pozdrawiam,

    Waldi

  • 2. Data: 2003-10-26 12:21:45
    Temat: Re: Zadatek a Zaliczka
    Od: kam <X...@X...plX>

    WaLdI wrote:
> [...]
    > Do opisu zadatku doszedlem w 394 KC ale nie moge znalezc opisu zaliczki
    >

    > Czy ktos ma jakies linki albo zrodlo zebym mogl mu to przedstawic?

    Może i myli zaliczkę z zadatkiem ale co z tego.. Jeśli już zawarłeś
    umowę, to nie za bardzo możesz od niej odstąpić.

    KG

  • 3. Data: 2003-10-26 12:42:49
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "WaLdI" <waldi_korekantyspamowy_@info2_itukorek_.pl> napisał w
    wiadomości news:bngduu$bq6$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Do opisu zadatku doszedlem w 394 KC ale nie moge znalezc opisu zaliczki
    >

    > Czy ktos ma jakies linki albo zrodlo zebym mogl mu to przedstawic?

    Obawiam sie ze kase jak najbardziej zachowac sobie moze. "Zaliczka" to nic
    innego jak "zadatek". No chyba ze co innego ustaliliscie przy zawieraniu
    umowy.
    Zrobiles go w trabe kupujac gdzie indziej. Trzeba bylo najpierw odstapic od
    umowy, odebrac zaliczke a pozniej kupic samochod od kogo innego. Oczywiscie
    jesli on nie wie ze kupiles juz samochod mozesz to zrobic i teraz. Pytanie
    tylko czy zgodzi sie odstapic od umowy...

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-10-26 13:17:15
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości

    > Może i myli zaliczkę z zadatkiem ale co z tego.. Jeśli już zawarłeś
    > umowę, to nie za bardzo możesz od niej odstąpić.

    No ale to w takim razie nie oznacza, ze facio moze sobie zatrzymac zaliczke.
    Musza wykonac umowe, jeśli to, co mpowisz jest prawda - tzn, jeden doplacic
    reszte a drugi wydac auto.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-10-26 13:21:48
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    WaLdI wrote:
    > wplacilem ostatnio zaliczke na samochód osobie prywatnej.
    > Niestety dla niego, znalazlem oferte duzo korzystniejsza i zaopatrzylem sie
    > w autko
    > w innym miejscu.
    (...)
    > Tlumacze mu teraz ze chcialbym kaske z powrotem a on na upartego leci ze nie
    > musi mi oddawac.

    Nie musi i na jego szczęście prawo jest za nim. W końcu umowa nie
    została zerwana z jego winy.
    A powiedz tak całkiem szczerze, czy - jakby to on nawalił - nie pisałbyś
    teraz na grupę, jak najszybciej odzyskać zaliczkę x2???

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 6. Data: 2003-10-26 14:32:34
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "WaLdI" <waldi_korekantyspamowy_@info2_itukorek_.pl> napisał w
    wiadomości news:bngmou$4i$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Chcialbym oddzielic sprawy moralne od prawnych.
    > Oczywiscie ze moralnie czuje sie nienajlepiej, ale myslalem ze prawo
    > rozroznia zaliczke i zadatek
    > i kiedy odstępuje od umowy to zaliczka podlega zwrotowi.

    Bo tak jest.

    > Tym bardziej ze nie mam zadnej umowy tylko kwitek jak Kp: Zaliczka na t w
    > kwocie takiej.

    Umowe masz. Ten "kwitek" tylko to potwierdza.

    > Jeszcze w okresie studiuów zdarzylo mi sie wplacic zaliczke na wynajem
    > mieszkania ale wlasciciel
    > wynajal je korzystniej komus innemu i mi oddal zaliczke bez zadnej
    podowjnej
    > wysokosci
    > tylko po prostu zaliczke.

    Mogles domagac sie podwojnej wysokosci.

    > Prosilbym o nieocenianie moralnosci tylko o ocene strony prawnej.

    Nikt nie ocenia twojej moralnosci.

    > Byc moze przyda mi sie ta wiedza w przyszlosci.
    >
    > I tak, jesli nie zwroca mi tej zaliczki to sie klocil nie bede bo i tak
    bede
    > jeszcze kilka 2 tys do przodu.

    Nie maja powodu zeby ci zwracac. Ale jesli ci zwroca to ok :-)

    > Chodi mi jak powiadam o strone prawna tych 2 pojec: zadatek i zaliczka

    W braku odmiennych ustalen w umowie nalezy przyjac ze te pojecia sa tozsame.
    KC co prawda mowi o zadatku ale to to samo. Zaliczka to termin funkcjonujacy
    w jez nie-prawniczym. Ale oczywiscie to jest tylko moje zdanie :-)

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2003-10-26 15:28:51
    Od: kam <X...@X...plX>

    Marcin Olender wrote:
    > No ale to w takim razie nie oznacza, ze facio moze sobie zatrzymac zaliczke.
    > Musza wykonac umowe, jeśli to, co mpowisz jest prawda - tzn, jeden doplacic
    > reszte a drugi wydac auto.

    Teoretycznie tak, tylko że nikt nie zmusi któregoś z wierzycieli do
    dochodzenia jego roszczenia (o zapłatę ceny czy wydanie samochodu) ani
    do ewentualnego odstąpienia od umowy z powodu zwłoki dłużnika. Więc
    stan, w którym żadna ze stron nie wykona ruchu może trwać dość długo.
    Kupujący musiałby poczekać aż sprzedający pozbędzie się samochodu,
    wezwać go wtedy do wykonania zobowiązania, a że ten nie za bardzo będzie
    mógł to zrobić, odstapić od umowy i odzyskać zaliczkę.

    KG

  • 9. Data: 2003-10-26 17:52:18
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

> [...]
    funkcjonujacy
    > w jez nie-prawniczym. Ale oczywiscie to jest tylko moje zdanie :-)

    to nie jest tylko Twoje zdanie. Oczywiscie tak jest. Zwrot zadatku to teraz
    tylko dobra wola sprzedawcy.

    pozdr
    Lukasz

  • 10. Data: 2003-10-26 18:20:51
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > jesli on nie wie ze kupiles juz samochod mozesz to zrobic i teraz. Pytanie
    > tylko czy zgodzi sie odstapic od umowy...

    Odstapienie od umowy jest czynnoscia jednostronna i adresat oswiadczenia na
    nic nie musi sie zgadzac. Inna rzecza jest skutecznosc odstapienia.

    Dan.