  • 1. Data: 2005-04-08 08:37:59
    Temat: "Termin instrukcyjny" - kuriozum prawne?
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Organy administracji państwowej dość często przekraczają terminy ustawowe,
    interpretując to w ten sposób, że termin określony w ustawie nawet w sposób
    bezwzględny, jest dla nich tylko "terminem instrukcyjnym".

    Powstaje więc kuriozum - interpretacja pozwalająca na działanie sprzeczne
    ze sformułowaniami przepisu prawnego.

    Innymi słowy - pachnie mi to jakimś "prawnym podziemiem", czy inaczej
    mówiąc "prawnym ruchem oporu".

    Pytanie tylko czy podziemnym, czy oficjalnym. Ale czy oficjalne prawo może
    stawać przeciwko innemu oficjalnemu prawu i twierdzić, że to prawo
    oficjalne nie wie co mówi, gdy coś mówi?

    Niech np. przepis ustawy sformulowany bedzie tak:

    "o zatwierdzeniu uchwały organ X rozstrzyga w terminie do jednego
    miesiąca".

    I weźmy np. interpretację tego przepisu wg "terminu instrukcyjnego":

    "o zatwierdzeniu uchwały organ X nie musi rozstrzygac w terminie do jednego
    miesiąca".

    Kazdy, kto mysli choc troche logicznie widzi, ze interpretacja "terminu
    instrukcyjnego" jest sprzeczna ze sformułowaniem zawartym w oficjalnym
    przepisie ustawy.

    Po co więc te chocki klocki i staranie się o to, żeby pod względem prawnym
    każdy przecinek w ustawie był na swoim miejscu, skoro "termin instrukcyjny"
    i tak powie swoje?

    Czyżby "termin instrukcyjny" miał moc nadrzędną względem sformułowań
    ustawy?

    Cóż to takiego właściwie jest, żeby miało większą moc od sformułowań
    ustawy?

    Mała, podziemna konstytucja?

    Jeżeli ustawa się nie sprawdza, to trzeba zmienić ustawę, a nie twierdzić,
    że ustawa nie mówi tego, co mówi.

    Ktos tu sobie jaja robi z prawa?

    A może jednak pojęcie "terminu instrukcyjnego" ma jakieś rzeczywiste
    umocowanie prawne, czyniące to sformułowanie ważniejszym od ustawowo
    jednoznacznie sformułowanego terminu?

    Czy termin: "termin instrukcyjny" został gdzieś umocowany prawnie, czy
    działa tylko jako instrument "nieoficjalnego ruchu oporu"?

    --
    J.A.

  • 2. Data: 2005-04-08 09:32:45
    Temat: Re: "Termin instrukcyjny" - kuriozum prawne?
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "J.A." <l...@p...com> napisał w wiadomości

    [cut]

    Termin instrukcyjny to ustawowy termin niestanowczy. W przeciwienstwie do
    terminow stanowczych (prekluzyjnego, zawitego) jego uplyw nie wywoluje
    skutkow pracesowych, czyli czynnosc dokonana po jego uplywie jest skuteczna.
    Uplyw takiego terminu moze natomiast wywolac skutki pozaprocesowe, a
    mianowicie odpowiedzialnosc dycyplinarna organu procesowego. Przyklady
    terminow instrukcyjnych: art 308 par 5, art 310, art 331 par 1 i 3 Kpk.

    Tako rzecze doktryna kpk :)

  • 3. Data: 2005-04-08 11:35:29
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Fri, 8 Apr 2005 11:32:45 +0200, na pl.soc.prawo, Heming napisał(a):

> [...]
    > skutkow pracesowych, czyli czynnosc dokonana po jego uplywie jest skuteczna.

    W tym rzecz. Niemniej jednak w podanym przeze mnie przykładzie było:
    "o zatwierdzeniu uchwały organ X rozstrzyga w terminie do jednego
    miesiąca".

    No i tu leży pies pogrzebany, bo albo należy to rozumieć tak, że jego uplyw
    nie wywoluje skutkow pracesowych, albo że wywołuje.
    Niby dlaczego przekroczenie prawa miałoby być wyżej stawiane od
    nieprzekraczania i to pierwsze wywołuje skutki prawne, a drugie nie?
    Aha - bo Sąd Najwyższy tak stwierdził?
    A czy Sąd Najwyższy ma prawo twierdzić, że nie jest niezgodne z prawem to,
    co jest niezgodne z prawem? Czy prawo przewiduje np. co zrobić, gdy wyrok
    Sądu wyraźnie stoi w sprzeczności z obowiązującym prawem? To byłby temat na
    odrębny wątek, więc go na razie pomijam.

    Poza tym dlaczego np. naruszenie identycznie sformułowanego przepisu przez
    zwykłego obywatela, np. przekroczenie terminu złożenia odwołania - wywołuje
    już skutki procesowe? Prawo nie znaczy tego co mówi, tylko znaczy to do
    kogo się odnosi?

    Śmiech w biały dzień.
    I jak tu się dziwić, że w tym kraju nie ma poszanowania dla prawa, skoro
    prawo samo siebie nie szanuje i pozwala się naruszać, chociaż mogłoby nie
    pozwalać - droga ta sama, tylko chęć interpretacji inna.

    Jeżeli ustawa nie przewiduje podejmowania decyzji po terminie, to można by
    było to interpretować jako brak podstaw prawnych do podejmowania decyzji po
    terminie. A guzik. Prawnicy wolą sami z siebie pajaców robić, bo sądy też
    nie nadążają z terminami. Nie prawo więc tu decyduje, tylko wygoda własna.

    W prawie polskim nadal obowiązuje złodziejska zasada: "naruszaj prawo, a
    jak cię nie złapią, to jesteś czysty".

    Prawo się samo kompromituje, a tak niewiele możnaby było zrobić żeby było
    inaczej - po prostu przyjąć, że jeżeli ustawa nie przewiduje działań po
    terminie, to nie ma podstaw prawnych do podejmowania tego typu działań, a
    upływ ustawowego terminu oznacza automatycznie, że organ decyzję podjął -
    albo sprzeczną z istniejącą uchwałą, albo niesprzeczną. Brak decyzji jest
    stanowiskiem niesprzecznym, w związku z tym oznacza decyzję zatwierdzającą
    istniejącą uchwałę. W tym wypadku sprawa jest o tyle prosta, że gotowa
    nieprawomocna uchwała już jest. W odróżnieniu więc od tych spraw, gdzie nie
    było powziętych żadnych postanowień, a musi być podjęta decyzja, tutaj mamy
    gotową alternatywę dla decyzji, mogącą być podstawą dla skutku procesowego.
    Dlaczego więc preferuje się naruszenie prawa zamiast uznać konieczność
    zatwierdzenia uchwały na mocy sformułowań ustawy?

    Skoro już mają być domysły, to dlaczego nie takie, które idą w kierunku
    przestrzegania prawa, tylko te, które zezwalają na jego łamanie?

    Czy domysły i interpretacje też są równe i równiejsze?

    Jeżeli termin wymieniony w ustawie jest niedobry, to czy nie lepiej zmienić
    ustawę, zamiast kombinować jak koń pod górę, jak tu zrobić, żeby
    sformułowanie w ustawie nie znaczyło tego, co znaczy?

    A swoją drogą to, że w polskim prawie uznano, że decyzja niezgodna z prawem
    jest zgodna z prawem bo jakoby niezawita, też świadczy o tym jak to prawo
    przeciętny człowiek może traktować. Przykład idzie z góry.

    Cóż więc stoi na przeszkodzie pójść tropem takiej logiki i uznać, że
    decyzja niezgodna z prawem jest wprawdzie zgodna z prawem bo jakoby
    niezawita, ale jednak niezgodna z prawem, bo np. została skluzowana ipso
    iure? Jak już się bawić w mądre słówka, do dalej do zabawy mości panowie -
    jeszcze wiele prawnych zawijasów jest możliwych przed wami.

    Jeno na tym dole żal człowiekowi jakoś, że mogłoby byc inaczej i że termin
    ustawowy rzeczywiście jest terminem ustawowym, a nie interpretowanym za
    każdym razem z coraz większą liczbą epitetów.

    --
    J.A.

  • 4. Data: 2005-04-08 11:42:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    J.A. napisał(a):

    [ciach ...]

    Po prostu zazwyczaj ustawa przewiduje skutki naruszenia terminu
    prekluzyjnego czy zawitego.
    W przypadku terminu instrukcyjnego ustawa zazwyczaj nie przewiduje
    żadnych skutków prawnych jego naruszenia.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 5. Data: 2005-04-08 11:52:56
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "J.A." <l...@p...com> napisał w wiadomości

    [cut]

    Piszesz o jakies uchwale, wiec jest to zapewne sprawa z zakresu kpa, a jesli
    tak to zawsze mozesz zlozyc skarge na opieszalosc (przewleklosc)
    postepowania (art. 221 i nast. kpa).

  • 6. Data: 2005-04-08 12:08:20
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Fri, 08 Apr 2005 13:42:56 +0200, na pl.soc.prawo, Johnson napisał(a):

> [...]
    > prekluzyjnego czy zawitego.
    > W przypadku terminu instrukcyjnego ustawa zazwyczaj nie przewiduje
    > żadnych skutków prawnych jego naruszenia.

    O tym właśnie piszę.
    W interpretacji prawa nie jest ważne co mówi ustawa, tylko czy ten, kto ją
    narusza nie wpadnie. Jak nie wpadnie, to wg prawników wszystko jest w
    porządku. Tak jest właśnie z naruszaniem terminu ustawowego.
    Czyżby wynikało to z tego, że prawnik z natury rzeczy często spotyka się z
    kryminalistami, stąd i mentalność, którą nasiąka?

    Dla mnie takie myślenie jest nie do przyjęcia, ale jedyne co mogę zrobić,
    to co najwyżej sobie pogadać, bo wiem, że tu nie Sejm i niczego to
    specjalniego nie zmieni. Może jednak przynajmniej zwróci uwagę młodych
    prawników na problem, bo starsi są już dla mnie przegrani. Oni się już
    pewnie nie zmienią i chyba nawet nie rozumieją w czym ten problem leży.

    No bo jak? Widział to kto, żeby ukraść i nie wpaść komu zaszkodziło?
    Komu zaszkodzi naruszenie ustawy, jeżeli nikt się nie połapie, że jest
    naruszana?

    Eh, szkoda słów.

    --
    J.A.

  • 7. Data: 2005-04-08 12:14:00
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    J.A. napisał(a):

    > W interpretacji prawa nie jest ważne co mówi ustawa, tylko czy ten, kto ją
    > narusza nie wpadnie.

    To tylko ty tak uważasz. Kluczowe znaczenie ma to co mówi ustawa.

    Reszty nie za bardzo rozumiem.

  • 8. Data: 2005-04-08 12:16:21
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Fri, 8 Apr 2005 13:52:56 +0200, na pl.soc.prawo, Heming napisał(a):

> [...]
    >
    > Piszesz o jakies uchwale, wiec jest to zapewne sprawa z zakresu kpa, a jesli
    > tak to zawsze mozesz zlozyc skarge na opieszalosc (przewleklosc)

    Ale ja bym wolał, żeby prawo znaczyło prawo, zamiast z każdą (przepraszam
    za słowo) duperelą biegać do sądu.
    Sądy są wtedy zawalane sprawami, same się w terminach nie wyrabiają, są
    dodatkowe koszta. Po co to wszystko, skoro interpretacja, że niepowzięcie
    decyzji w terminie oznacza z mocy prawa zatwierdzenie już istniejącej
    uchwały? Same korzyści by z tego były - sądy odciążone, organ by się
    samodyscyplinował, bo musiałby się zmieścić w terminie, w sumie dużo więcej
    zalet niż wad.

    Może kiedyś to dotrze do tych, którzy interpretują przepisy prawne.
    Nie liczę na zmiany od razu, ale może kiedyś jednak to prawo będzie
    bardziej dla ludzi, a nie dla sądów. Tylko z tą nadzieją tutaj piszę.

    --
    J.A.

  • 9. Data: 2005-04-08 12:21:21
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Fri, 08 Apr 2005 14:14:00 +0200, na pl.soc.prawo, Johnson napisał(a):

    > To tylko ty tak uważasz. Kluczowe znaczenie ma to co mówi ustawa.

    Ustawa mówi jasno, ze o zatwierdzeniu uchwały organ rozstrzyga w terminie
    do jednego miesiąca".

    Ty masz jednak na myśli raczej interpretację mówiącą, że organ może
    rozstrzygać po upływie tego terminu.
    To jest jednak interpretacja, bo ustawa nie tylko o tym nie mówi, ale mówi
    coś przeciwnego: "do jednego miesiąca". Nie ma w ustawie nic "po". Kropka.

    --
    J.A.

  • 10. Data: 2005-04-08 12:21:30
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > No bo jak? Widział to kto, żeby ukraść i nie wpaść komu zaszkodziło?
    > Komu zaszkodzi naruszenie ustawy, jeżeli nikt się nie połapie, że jest
    > naruszana?

    A chcialbys zyc w panstwie w ktorym kazde naruszenie kazdej ustawy byloby
    penalizowane? W Polsce obowiazuje kilka tysiecy ustaw do ktorych jest
    kilkadziesiat tysiecy rozporzadzen. O wiekszosci (pewnie o 90%) z nich
    przecietny prawnik nie ma pojecia, a co dopiero przecietny czlowiek.