  • 1. Data: 2008-11-25 14:17:50
    Temat: Szkoda w wyniku zatrzymania pijanego kierowcy
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Witam !

    Kilka lat temu jechałem na Kaszuby, odpocząć podczas weekendu. Gdzieś
    po drodze okazało się, że samochód przede mną zachowuje się dziwnie.
    Jeździł zygzakiem, co rusz to albo zjeżdżał na pobocze by znowu odbić w
    lewo wjeżdżając prawie na czołówkę tym z naprzeciwka, zmuszając ich do
    często karkołomnych manewrów. Od razu pojąłem że kierowca jest napruty a
    widząc to co robi, kwestią czasu było zaliczenie przezeń czołówki z
    jakimś autem któremu nie udałaby się ucieczka na pobocze... W
    międzyczasie zadzwoniłem na Policję, oni już wiedzieli bo inni kierowcy
    zgłaszali że jedzie pijak na danej drodze. Przekazałem im aktualną
    pozycję i podjąłem decyzję by faceta jakoś zatrzymać. Auto było czymś w
    stylu Berlingo, ja miałem dość zwinne auto. Udało mi się gościa
    wyprzedzić w chwili gdy zaliczał prawe pobocze, następnie dając długimi
    sygnały dla tych z naprzeciwka i jadąc środkiem jezdni zacząłem zwalniać
    z nadzieją że gość się zatrzyma. Udało się, wysiadłem, pobiegłem do
    gościa i wspólnie z kierowcami którzy zatrzymali się za nim
    zabezpieczyliśmy auto i gościa. Po chwili zajechała Policja i przejęła
    sprawę.

    Tak to wyglądało, zakończyło się szczęśliwie. Natomiast czytając jeden
    z niedawnych wątków w temacie pijaków za kółkiem zastanowiła mnie jedna
    sytuacja.

    Załóżmy że gość nie zatrzymuje się, ja podejmuję decyzję że spróbuję
    gościa zatrzymać swoim samochodem - zwalniając siądę mu dupą na przednim
    zderzaku i hamując w najgorszym wypadku spowolnię go a może nawet zatrzymam.

    Oto pytania:

    1) Niewątpliwie podejmując taką decyzję uszkodzę sobie auto. Czy mam
    szansę liczyć na odszkodowanie ?

    2) Możliwe że moje działanie doprowadzi do wypadku, bo gość tak
    przyhamowywany straci panowanie nad autem. Auto wpadnie do rowu albo na
    inny samochód. Jakie mam szanse nie ponieść odpowiedzialności za
    spowodowanie wypadku ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 2. Data: 2008-11-25 14:54:55
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 25 Nov 2008 15:17:50 +0100, Sebcio napisał(a):

    > 1) Niewątpliwie podejmując taką decyzję uszkodzę sobie auto. Czy mam
    > szansę liczyć na odszkodowanie ?

    Wg mnie nikt Ci takiego odszkodowania nie przyzna. Sam tą szkodę powodujesz
    przecież, choć z punktu widzenia PoRD to gość powinien zachować ostrożność
    i zatrzymać sie jeśli robisz takie manewry.

    Zerowe - art. 424 i 423 KC.

    --
    best regards,
    scream

  • 3. Data: 2008-11-25 16:52:29
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Sebcio" <s...@n...com> wrote
> [...]
    > przyhamowywany straci panowanie nad autem. Auto wpadnie do rowu albo na
    > inny samochód. Jakie mam szanse nie ponieść odpowiedzialności za

    Raczej niewielkie, pod warunkiem, że będą dowody, iż groziło ci lub inym
    bezpośrednie niebezpieczeństwo z jego strony i w inny sposób nie dało się go
    odwrócić.

  • 4. Data: 2008-11-25 16:58:30
    Od: "hubi" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > przecież, choć z punktu widzenia PoRD to gość powinien zachować ostrożność
    > i zatrzymać sie jeśli robisz takie manewry.

    To powie, że zatrzymał się, żeby między łanami zbóż pospacerować a w tym
    czasie jakis pijak wjechał mu w tyłek :)
    Nie dostanie odszkodowania? Uważm, że tak.

    pozdr
    hubi

  • 5. Data: 2008-11-25 17:08:47
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    tj. szanse na odpowiedzialnosc

  • 6. Data: 2008-11-25 17:09:58
    Od: NoName <n...@n...pl>

    Sebcio pisze:
> [...]
    > przyhamowywany straci panowanie nad autem. Auto wpadnie do rowu albo na
    > inny samochód. Jakie mam szanse nie ponieść odpowiedzialności za

    Ty nie badz taki gieroj bo twoje madrosci i debilne dzialnie moze
    doprowadzic do czyjejs smierci.

    Zostaw na drugi raz dzialanie odpowiednim sluzbom.

  • 7. Data: 2008-11-25 17:17:23
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ggh1fa$qp$1@pippin.nask.net.pl Sebcio
    <s...@n...com> pisze:

> [...]
    > zatrzymam. Oto pytania:
    > 1) Niewątpliwie podejmując taką decyzję uszkodzę sobie auto. Czy mam
    Najprościej to tak: policja określi kto był winny wypadku. Jeśli nie ty - to
    otrzymasz odszkodowanie z OC sprawcy, jeśli ty (ew. współwina) to zależy czy
    masz AC i co stoi w umowie.
    Generalnie taką "decyzję" realizowaną przez amatora i to w pojedynkę uważam
    za wyjątkową głupotę mogącą znacznie zwiększyć zagrożenie dla innych
    użytkowników drogi.

> [...]
    > przyhamowywany straci panowanie nad autem. Auto wpadnie do rowu albo na
    > inny samochód. Jakie mam szanse nie ponieść odpowiedzialności za
    To już trzeba by mieć kryształową kulę albo być jasnowidzem (niektórzy
    sądzą, że nimi są ale pozostawmy ich medycynie).
    Masa okoliczności które mogą mieć wpływ. Najlepiej zastanów się nad taką - a
    jak on nie będzie pijany/naćpany, tylko np. chory? A jak zabijesz jego i ew.
    inne osoby? Jeśli ktoś w wyniku twojej głupoty zostanie kaleką do końca
    życia?
    A jak tym kaleką zostaniesz ty, bo jakiś inny amator uważał, że jest
    bohaterem i staranuje czyjś samochód bo mu się wydaje, że jedzie nim pijak?
    Wszystko to jest ocenne niczym obrona konieczna. Prawnie oceni cię sąd, a
    jak ty sam siebie to juz twoja sprawa.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2008-11-25 18:12:30
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:13dz6ji583uwj.1i1sk0e2qjl1t.dlg@40tude.net scream
    <n...@p...pl> pisze:

    > Zerowe - art. 424 i 423 KC.
    Kolejny prorok? Jasnowidzisz wszelkie okoliczności?
    Poza tym tam jest mowa o rzeczach i zwierzętach.
    A jak w tym _wypadku_ ucierpią lub zgina ludzie?
    Trochę szerszego spojrzenia życzę.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2008-11-25 18:49:16
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 25 Nov 2008 19:12:30 +0100, Jotte napisał(a):

    > Kolejny prorok? Jasnowidzisz wszelkie okoliczności?

    Nie, opieram sie tylko na tym co napisane :)

  • 10. Data: 2008-11-25 19:39:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]

    Jedyną rzeczą, na którą mógłbyś się ewentualnie powoływać, to byłby stan
    wyższej kloniczności. Czyli doprowadzasz do kolizji chcąc uniknąć wypadku.
    Z tym, że w mojej ocenie udowodnienie, że oczywistym następstwem dalszej
    jazdy pijanego kierowcy będzie wypadek jest niemożliwe. Stąd odradzam tego
    typu zabawy na przyszłość. Jadących z przeciwka równie dobrze można
    ostrzegać "zza pleców" pijanego. Prowadzi się za nim obserwację i wzywa
    Policję.