  • 1. Data: 2009-01-05 20:24:37
    Temat: Spółdzielnia mieszkaniowa - niesłuszna opłata i sąd
    Od: "Dominika" <b...@m...pl>

    Witam grupowiczow,

    proszę o pomoc. Załóżmy taką sytuację, że zarząd spółdzielni uchwalił sobie,
    że każdy z właścicieli praw do mieszkań (czy to lokatorskich, czy
    własnościowych) będzie płacił oprócz opłat eksloatacyjnych po1000zł
    miesięcznie dla prezesa. Lokatorzy otrzymali taką informację za
    potwierdzeniem odbioru.

    Nikt z lokatorów tego nie płacił, ale też nikt nie wniósł pozwu o uchylenie
    tej uchwały. No i teraz, po kilku miesiącach, spółdzielnia mieszkaniowa
    składa pozwy do sądu w celu wyegzekwowania tych dodatkwych opłat.

    Który ze scenariuszy jest właściwy:
    1) sąd odrzuca pozew, ponieważ spółdzielnia może pobierać tylko opłaty
    eksploatacyjne, co jest zapisane w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych;
    2) sąd zasądza te kwoty, ponieważ uznaje, że on nie jest od badania czy ta
    uchwała jest zgodna z prawem, natomiast fakt na dzień dzisejszy jest taki,
    że ta uchwała - jako niezaskarżona przez nikogo - wciąż działa.

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam
    Dominika

  • 2. Data: 2009-01-05 20:45:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Dominika wrote:
    > Witam grupowiczow,

    Sesja się zbliża czy jak?

  • 3. Data: 2009-01-05 21:07:28
    Od: "Dominika" <b...@m...pl>

    > Sesja się zbliża czy jak?

    Ech, chciałabym żeby to było tylko pytanie na egzaminie. Niestety, sytuacja
    jest autentyczna - choć trochę uprosczona. Jeśli to będzie ważne, mogę
    napisać więcej.

    Pozdrawiam
    Dominika

  • 4. Data: 2009-01-05 21:25:16
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Może najpierw przeczytaj - statut.
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2009-01-05 21:38:51
    Od: "Dominika" <b...@m...pl>

    Może najpierw przeczytaj - statut.
    JaC

    -----

    > Jeśli to będzie ważne, mogę napisać więcej.

    Nie jestem członkiem spółdzielni, posiadam tylko własnościowe prawo do
    lokalu. No i dlatego spółdzielnia odmawia wglądu. Mam jakiś stary
    egzemplarz, w którym nic na ten temat nie ma.

    Ale to nawet nie o to chodzi - dla mnie jest jasne, że spółdzielnia nie ma
    prawa pobierać takich opłat i uchwalać takich rzeczy, wynika to wprost z
    ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i nawet jak sobie wpiszą takie coś do
    statutu, to będzie to niezgodne z ustawą. Tymbardziej, że ja przecież nie
    mam nawet głosu w takiej sprawie jako że nie jestem członkiem.

    Chodzi mi o to, czy wnosząc na rozprawie w sądzie zarzut, że spółdzielnia
    nie ma prawa takich opłat uchwalać, sąd to weźmie pod uwagę i będzie to
    rozpatrywać, czy mam rację, czy tez odpowie mi, że trzeba było wcześniej w
    sądzie unieważnić taką uchwałę.

    Pozdrawiam
    Dominika

  • 6. Data: 2009-01-05 21:53:36
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Głupole (czyli normalka z cyklu jak upodlić lokatora rodem z PRL): bo statut jest do
    wglądu dla każdego z ulicy, w sądzie rejestrowym.

    BTW skoro nie jesteś członkinią, to jak mogłaś wystąpić o unieważnienie uchwały??
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2009-01-06 20:37:13
    Od: "Dominika" <b...@m...pl>

> [...]
    JaC
    -----
    > No i dlatego spółdzielnia odmawia wglądu.

    No to poważne pytanie - czy tylko członek spółdzielni może uniważniać
    uchwały spółdzielni mieszkaniowej w sądzie? To już nawet nie chodzi o
    człowieka z ulicy, ale czy ktoś, kto nie jest członkiem, ale ma własnościowe
    prawo, nie ma prawa unieważnić uchwały?

    Pozdrawiam
    Dominika

  • 8. Data: 2009-01-06 20:54:38
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Dominika napisał/a:
> [...]
    > człowieka z ulicy, ale czy ktoś, kto nie jest członkiem, ale ma własnościowe

    Moze sobie iść do sądu. Uchwały uchwala się czy obala większością głosów
    na zebraniach, a nie jednostkowo.

    --
    animka

  • 9. Data: 2009-01-07 21:24:28
    Od: "Dominika" <b...@m...pl>

    >Moze sobie iść do sądu. Uchwały uchwala się czy obala większością głosów
    >na zebraniach, a nie jednostkowo.

    Generalnie masz rację. Ale uchwała, nawet ta uchwalona 100% ilością głosów,
    musi być zgodna z ustawą. Jeśli nie jest, to ta jedna jednostka ma możliwość
    wystąpić do sądu i ją unieważnić.
    Ponawiam pytanie - czy tą jednostką może być tylko członek spółdzielni? Czy
    osoba nie będąca członkiem, ale posiadająca własnośiowe prawo do mieszkania
    również ma taki przywilej? Znalazłem w Prawie Spółdzielczym art.42 który
    mówi, że uchwały może zaskarżyć tylko członek spółdzielni. Nie-członek może
    zaskarżyć również ale tylko tą uchwałę, która wykluczyła go ze spółdzielni.
    Może jest jakiś inny przepis, który mówi, że w przypadku spółdzielni
    mieszkaniowych uchwały może zaskarżyć również nie-członek posiadający
    własnośiowe prawo do lokalu?

    Pozdrawiam
    Dominika

  • 10. Data: 2009-01-07 22:47:28
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Dominika napisał/a:
> [...]
    > Może jest jakiś inny przepis, który mówi, że w przypadku spółdzielni
    > mieszkaniowych uchwały może zaskarżyć również nie-członek posiadający

    Gdzieś czytałam, że wyszła ustawa, że nie członek ma teraz takie same
    prawa. Coś mi świta, ale konkretnie nie potrafię odpowiedzieć.
    Poszukaj tu:
    http://www.gazetaprawna.pl/tagi/nieruchomosci

    --
    animka