  • 11. Data: 2003-09-25 11:38:54
    Temat: Re: Skladki Zus - dwie firmy
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | BTW: nie udało mi się wyjaśnić czy przy 1/366 etatu
    | w trybie "n dni w pracy m dni wolnych" pracownik
    | powinien w końcu przyjść czy jednak ma ten urlop
    | zgodnie z KP ;) ("zaokrąglając do góry").

    Obawiam się, że w tym przypadku nie będzie mądrych;-).
    A swoją drogą: kto był taki złośliwy wymyślając ten przykład?

    Andrzej K.

  • 12. Data: 2003-09-25 11:44:11
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | I AFAIK, AFAIR i IMO - to NIE MA żadnej możliwości żeby
    | ZUS "dopłacać", "składać" itp jeśli chodzi o zaliczenie
    | obowiązku jakiejkolwiek składki do zwolnienia ze składek
    | z innego tytułu.

    Poza ubezpieczeniem społecznym duchownych (ale oni są na specjalnych
    prawach).

    Andrzej K.

  • 13. Data: 2003-09-25 12:08:30
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Jak ktoś pracuje w 3 miejscach na ćwierć etatu zarabiając
    > po 700 zł w każdym - to np. od własnej DG i tak zapłaci
    > "pełny" ZUS.

    Nie jestem nieomylny ale tu bym polemizował.

    1a. Ubezpieczeni wymienieni w ust. 1, których podstawa wymiaru składek
    na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy,
    członkostwa w spółdzielni, służby, pobierania świadczenia socjalnego
    lub zasiłku socjalnego w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższa od
    określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a, podlegają również obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów, z
    zastrzeżeniem ust. 1b i art. 16 ust. 10a.

    Czy można to rozumieć w ten sposób, że decyduje podstawa z każdej
    pracy, a nie podstawa sumaryczna? Wtedy np przy pacy w jednym miejscu
    za 1000 i w drugim za 500, też treba byłoby płacić składki z dodatkowej
    DG.

  • 14. Data: 2003-09-25 13:36:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2003, Jureq wrote:

> [...]
    >+ > Jak ktoś pracuje w 3 miejscach na ćwierć etatu zarabiając
    >+ > po 700 zł w każdym - to np. od własnej DG i tak zapłaci

    ...no, ja też nie :)

    >+ ale tu bym polemizował.

    Pamiętam że argumentacja była kiedyś na .podatki (chyba),
    i najwyraźniej zmierzała tak jak piszesz:
    [...]
    >+ z tytułu stosunku pracy,
    [...]
    >+ Czy można to rozumieć w ten sposób, że decyduje podstawa z każdej
    >+ pracy, a nie podstawa sumaryczna?

    ...w oparciu o liczbę pojedynczą "stosunku" w artykule :)
    Problem w tym że nie ma "listy tytułów" ;> w SUS, tylko
    samo powoływanie się na owe "tytuły". A takie cytaty jak:
    ++++++
    9) przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od
    osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy[...]
    ------
    ...również wskazują że "tytuł" to pojedynczy "stosunek".

    Ale wobec reszty:

    >+ Wtedy np przy pacy w jednym miejscu
    >+ za 1000 i w drugim za 500, też treba byłoby
    >+ płacić składki z dodatkowej DG.

    ...protestuję :)
    Uciąłeś na: "z zastrzeżeniem ust. 1b [...]", a tam dalej
    mamy:

    +++++++
    1b. Jeżeli ubezpieczeni, o których mowa w ust. 1a, spełniają
    jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowymi z więcej niż jednego innego tytułu,
    stosuje się do nich odpowiednio ust. 2.

    2. Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami
    [...] z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6
    i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu,
    który powstał najwcześniej. [...ale może sobie zmienić "tytuł"...]
    ------

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2003-09-25 14:00:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2003, Oberfeldkurat wrote:

> [...]
    >+ Obawiam się, że w tym przypadku nie będzie mądrych;-).
    >+ A swoją drogą: kto był taki złośliwy wymyślając ten przykład?

    ...ja... :)
    A poszło jak zwykle o oczywitość pt. "nieprzemyślane prawo".
    Bo niby dlaczego nie miałoby być wolno naciągać prawa tak
    długo aż dojdzie do paradoksu ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2003-09-25 19:02:48
    Od: "" <s...@t...pl>

    > Jesli jestem zatrudniony w jednej firmie ktora placi za mnie skladki ZUS, to
    > czy zatrudniajac sie jednoczesnie w drugiej firmie musi ona takze placic za
    > mnie ZUS?
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Marek

    Z tytulu kazdej umowy o prace, bez wzgledu na jaki etat i za ile, podlega sie
    obowiazkowo ubezpieczeniom spolecznym. Dopiero w przypadku tzw. zbiegu tytulow
    do ubezpieczen, wystepuja wylaczenia z ubezpieczen. I tak np. gdy osoba
    prowadzi DG i jednoczesnie pracuje na umowe o prace lub zlecenia i z tytulu tej
    umowy osiaga najnizsze wynagrodzenie (obecnie 800 zl) to z dzialnosci podlega
    tylko obowiazkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

  • 17. Data: 2003-09-27 13:14:58
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od s...@t...pl -----###
    > prowadzi DG i jednoczesnie pracuje na umowe o prace lub zlecenia i z tytulu tej
    > umowy osiaga najnizsze wynagrodzenie (obecnie 800 zl) to z dzialnosci podlega
    > tylko obowiazkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

    przy zleceniu nie musi być 800 zł - może też być np. 10 zł ;-)

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 18. Data: 2003-09-29 13:09:04
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy zatrudniajac sie jednoczesnie w drugiej firmie musi ona takze placic

    Jeśli druga firma zatrudnia cie na umowę o prace-to też płaci normalne
    skladki ZUS.
    Inaczej jest w sytuacji-gdy w pierwszej firmie jesteś zatrudniony na umowę o
    prace z conajmniej najniższym wynagrodzeniem(800zł brutto) a w drugiej
    firmie pracujesz na umowę zlecanie. Wtedy w drugiej firmie-zleceniodawca
    opłaca tylko składkę na zdrowotne.
    Przy umowie o pracę-każdy pracodawca odprowadza za ciebie składki.
    -r.