eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSkladanie falszywych zeznan - czy zawsze jest przestepstwem??? › Re: Skladanie falszywych zeznan - czy zawsze jest przestepstwem???
    From: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skladanie falszywych zeznan - czy zawsze jest przestepstwem???
    Date: Sat, 27 Sep 2003 10:32:37 +0200

    Użytkownik "blebol" <s...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:bl2fdk$djp$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Czy nieznajomosc faktycznych okolicznosci popelnienia przestepstwa
    (sprawcy,
    > miejsca, czasu) jest okolicznoscia wylaczajaca odpowiedzialnosc/lagodzaca
    > przestepstwa skladania falszywych zeznan???
    >
    > Dziex

    Przestepstwem jest tylko swiadome wprowadzenie Sadu w blad, przez osobe,
    ktora zna prawdziwe okolicznosci i swiadomie je przeinacza lub je podaje.
    Doktryrna rozróżnia cztery rodzaje zeznan

    szczere i prawdziwe - swiadek mowi wszystko co wie i odpowiada to prawdzie
    szczere i nieprawdziwe - swiadek mowi wszystko co wie, niestety jego
    informacje sa falszywe
    nieszczere i prawdziwe - swiadek swiadomie przeinacza fakty, ale przypadkowo
    wychodzi mu prawda
    nieszczere i nieprawdziwe - swiadek klamie i zeznaje nieprawde

    W praktyce po odpowiedzielnosc za falszywe zeznania Sad siega rzadko,
    baardzo rzadko. I odnosi się to do ewidentnie nieszczerych i nieprawdziwych
    zeznań. Zawsze, gdy ktoś zeznaje odmiennie i niż wskazują inne dowody Sąd
    stara się ustalić jakie moga byc tego przyczyny. Człowiek jest bardzo
    podatny na sugestie i złudzenia - np obserwcja kolorów czy ruchu w nocy jest
    zawsze niepewna, pewne luki w pamięci mogą zostać nieświadomie wypełnione
    przypuszczeniami, sugestie innych osób mogą zostać uznane za własne
    obserwacje.
    Tylko gdy ktoś wyraźnie kłamie i nieścisłości (takie fajne słowo na
    kłamstwo) nie mizna wyjaśnić okolicznościmi postrzegania, upływem czasu itd
    Sąd sięga po zawiadomienie prokuratora za fałszywe zeznania.

    Słyszałem anegdotę, że Sedzia raz zamknąl za fałszywe zeznania pół wsi, ale
    to nieczęsto sie zdarza.