  • 1. Data: 2007-08-20 11:41:09
    Temat: Renta dla wdowy i dziecka
    Od: "Moniq" <k...@W...gazeta.pl>

    Bardzo proszę o poradę, bo mnie samą ta sytuacja już przerasta - choć nie
    dotyczy bezpośrednio.

    Mam znajomą - opiekuje się moim dzieckiem, stąd znam sytuację.

    Od 8 miesięcy jest wdową, ma 36 lat, 13 letnią córkę. Mąż przed długi okres
    zajmował się prowadzeniem własnego biznesu. Opłacał bardzo duże składki
    zusowskie. Ona zajmowała się dzieckiem. On był jedynym żywiecielem rodziny.
    Niestety wskutek jego choroby ok. 4-5 lat temu musieli rozwiązać działalność.
    Nie byli w stanie odzyskać sporej części długów itp, itd.
    Przez te 4 lata żyli z oszczędności i z wierzytelności, które udało się
    odzyskać. Wszystkie oszczędności poszły niestety na jego leczenie.
    W grudniu tamtego roku mąż zmarł - ona zostaje bez niczego, w dodatku musi na
    bieżąco opłacać rachunki za wynajmowane mieszkanie.
    Z tego co wiem od marca br. stara się o przyznanie renty przede wszystkim dla
    córki uczącej się. Ona także stara się o rentę dla siebie.

    Jak na razie utrzymują się z tego co "półlegalnie" zarabia u mnie plus środki
    z MOPS.
    Dla mnie jest to przerażające, że w ciągu pół roku ZUS nie przyznał jeszcze
    dziecku renty. Z tego co mówiła czeka ją jeszcze przeprawa do oddziału
    regionalnego i prawdopodobnie centrali ZUS - oczywiście wszystko to kosztuje?
    Ma na szczęście jakiegoś znajmego prawnika, który uprzedził ją że może to
    trwać bardzo długo.

    Czy rzeczywiście tak jest? Jest mi bardzo głupio, bo na prawdę ją lubię, ale
    aż trudno mi uwierzyć że ZUS stawia ludzi w takiej sytuacji bez wyjścia.
    Przecież przeciątny człowiek w takiej sytuacji nie wysupła na sztab prawników
    czy przejazdy w tą i z powrotem pomiędzy oddziałami?
    Nigdy nie chciałabym znaleźć się w takiej sytuacji życiowej - czy rzeczywiście
    żyjemy w tak chorym państwie?

  • 2. Data: 2007-08-21 08:40:30
    Temat: Nikt nic nie podpowie?
    Od: "moniq" <k...@g...pl>

    na prawdę...

  • 3. Data: 2007-08-21 08:50:38
    Temat: Re: Renta dla wdowy i dziecka
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Moniq" <k...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    lubię, ale
    > aż trudno mi uwierzyć że ZUS stawia ludzi w takiej sytuacji bez

    Najlepiej poczytać przepisy na stronie ZUS lub poszukać informacji
    wpisując "renta rodzinna" na stronie www.google.pl.
    Prawdopodobnie w ostatnich 10 latach przed śmiercią mąż i ojciec nie
    opłacał składek emerytalnych i rentowych przez co najmniej 5 lat i w
    chwili śmierci nie spełniał warunków do przyznania renty, dlatego ZUS
    odmawia przyznania renty rodzinnej.
    W przypadku spełnienia kryteriów renta rodzinna przysługiwałaby
    dziecku i matce (do ukończenia przez dziecko 16 lat lub 18 lat przez
    dziecko uczące się): po połowie z 90% świadczenia, jakie
    przysługiwałoby zmarłemu. Więcej:
    http://www.mps.gov.pl/index.php?gid=180

    Pzdr

    --
    wa

  • 4. Data: 2007-08-21 09:31:05
    Od: "Moniq" <k...@N...gazeta.pl>

    wektor <w...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > dziecku i matce (do ukończenia przez dziecko 16 lat lub 18 lat przez
    > dziecko uczące się): po połowie z 90% świadczenia, jakie

    Dzięki wielkie za podpowiedź.
    Mam jeszcze pytanie czy rzeczywiście ZUS maksymalnie wydłuża procedury
    związane z uzyskaniem renty rodzinnej?
    Jeśli rzeczywiście nie płacił składki to po prostu nie ma podstaw, ale raczej
    wierzyć mi się nie chce, że prowadząc firmę nie byliby ubezpieczeni przez co
    najmniej 5 lat...

  • 5. Data: 2007-08-21 15:46:00
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Moniq" <k...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ale raczej
    > wierzyć mi się nie chce, że prowadząc firmę nie byliby ubezpieczeni

    Przez 5 lat może zmarły opłacał składki emerytalną i rentową, ale być
    może od opłacenia ostatniej składki do jego śmierci upłynęło więcej
    niż 5 lat (być może, że ten okres jest nawet krótszy i wynosi tylko 18
    miesięcy), ponadto nie spełnia kryterium opłacania składki rentowej
    przez 5 lat w ostatnim dziesięcioleciu.
    ZUS wydaje decyzję o przyznaniu (lub nieprzyznaniu) renty lub
    emerytury w ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
    Świadczenie jest przyznawane od miesiąca złożenia wniosku, jeżeli
    wnioskodawca ma prawo do świadczenia. Od negatywnej decyzji ZUS w
    ciągu 30 dni można się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych
    za pośrednictwem ZUS. W decyzji ZUS jest odpowiednie pouczenie o
    możliwości odwołania oraz uzasadnienie wydanej decyzji.

    Pzdr

    --
    wa

  • 6. Data: 2007-08-21 16:29:38
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    jeszcze jako uzupełnienie:
    Prawdopodobnie dlatego ZUS wydał decyzję odmowną w sprawie renty
    rodzinnej, ponieważ od wpłaty ostatniej składki rentowej do chwili
    śmierci upłynęło więcej niż 18 miesięcy:
    http://www.pzn.org.pl/now/index.php?id=1_50_6_2_x,u0
    on

    Ponadto zmarły, który chyba poważnie chorował przed śmiercią, gdyby
    spełniał warunki do przyznania renty, to by taką otrzymał dla siebie
    (widocznie nie spełniał warunków). Zatem dziecko i wdowa również nie
    mają prawa do renty rodzinnej po nim.

    W krytycznej sytuacji materialnej lub jakichś wyjątkowych
    okolicznościach Prezes ZUS może przyznać rentę wyjątkową, a Prezes
    Rady Ministrów rentę specjalną. Więcej w pytaniach i odpowiedziach:
    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=list
    a_odp&haslo=KOD_1659

    Pzdr

    --
    wa

  • 7. Data: 2007-08-22 06:32:36
    Od: "Monika Kowalik" <k...@N...gazeta.pl>

    wektor <w...@i...pl> napisał(a):

    Jeszcze raz wielkie dzięki za podpowiedzi. Wiem tyle, że chłopak chorował
    ciężko. Tzn. 5 lata temu przeszedł operację wycięcia guza mózgu. Po operacji
    dostał "wyrok" - może dni, może tygodnie, a może całe lata.
    Jakoże bardzo cierpiał - co pewien czas nachodziły go potworne bóle głowy -
    nie był w stanie pracować. Pomijam fakt wyczerpania psychicznego zarówno jego
    jak i rodziny. Chłopak nie mógł dzwigać niczego powyżej 1 kg. Żona też nie
    mogła pracować, bo zajmowała się nim i dzieckiem. W każdym razie musieli (on)
    rozwiązać działalność zaraz po operacji czyli ok. 4,5 roku temu (zmarł 8
    miesięcy temu). Zmarł właśnie z powodu kolejnych nowotworów w mózgu.
    Wiem, że wdowa musi udowodnić ZUS, na podstawie dokumentacji medycznej, że
    zmarł "śmiercią naturalną". Skompletować całą historię leczenia - co jest
    bardzo trudne i w wielu wypadkach zależy od dobrej woli lekarza.
    Czy sądzicie, że ma jeszcze szansę na rentę ZUS. Jeśli okaże się, że chłopak
    miałby prawo do renty, gdyby żył to czy takie prawo przekłada się teraz na
    wdowę i dziecko - jeśli oczywiście dostarczy odpowiednią dokumentację medyczną?

  • 8. Data: 2007-08-22 08:27:47
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Monika Kowalik" <k...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:fagla4$cl2$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    teraz na
    > wdowę i dziecko - jeśli oczywiście dostarczy odpowiednią

    Z opisu wnioskuję, że zmarły miał zbyt krótki okres ubezpieczenia i
    nie nabył prawa do renty dla siebie, bo przy tak poważnych
    schorzeniach w czasie kilkuletniej choroby z pewnością uzyskałby
    orzeczenie o niezdolności do pracy i ZUS przyznałby mu rentę. Skoro
    sam nie miał prawa do renty, to po jego śmierci renta rodzinna też nie
    przysługuje.
    ZUS nie uzależnia przyznania renty rodzinnej od okoliczności śmierci
    (naturalna, wypadek, nagła itp.). Po zaprzestaniu prowadzenia
    działalności może pobierał zasiłek dla bezrobotnych, taki okres
    zalicza się jako okres składkowy.
    Aby ocenić, czy renta rodzinna może przysługiwać trzeba znać dokładnie
    okresy ubezpieczenia emerytalnego i rentowego (przed 01.01.1999 r.
    okresy ubezpieczenia społecznego), datę urodzenia, ewentualnie datę
    ukończenia studiów wyższych, okresy nieskładkowe (np. okresy
    zwolnienia lekarskiego, za które zostały wypłacone wynagrodzenie
    chorobowe lub zasiłek chorobowy), okresy pobierania zasiłku dla
    bezrobotnych (okres składkowy).
    Ale sprawa starań o rentę chyba była dokładnie rozważana już kilka lat
    temu, gdy zmarły poważnie zachorował. Nie sądzę, żeby rodzina
    dobrowolnie zrezygnowała ze świadczenia rentowego dla poważnie
    chorego.

    Pzdr

    --
    wa

  • 9. Data: 2007-08-22 08:44:19
    Od: "Monika Kowalik" <k...@N...gazeta.pl>

    Raz jeszcze bardzo dziękuję za podpowiedź :-)