    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Renta dla wdowy i dziecka
    Date: Wed, 22 Aug 2007 10:27:47 +0200

    Użytkownik "Monika Kowalik" <k...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:fagla4$cl2$1@inews.gazeta.pl...
    > wektor <w...@i...pl> napisał(a):
    >
    > Jeszcze raz wielkie dzięki za podpowiedzi. Wiem tyle, że chłopak
    chorował
    > ciężko. Tzn. 5 lata temu przeszedł operację wycięcia guza mózgu. Po
    operacji
    > dostał "wyrok" - może dni, może tygodnie, a może całe lata.
    > Jakoże bardzo cierpiał - co pewien czas nachodziły go potworne bóle
    głowy -
    > nie był w stanie pracować. Pomijam fakt wyczerpania psychicznego
    zarówno jego
    > jak i rodziny. Chłopak nie mógł dzwigać niczego powyżej 1 kg. Żona
> [...]
    dokumentację medyczną?

    Z opisu wnioskuję, że zmarły miał zbyt krótki okres ubezpieczenia i
    nie nabył prawa do renty dla siebie, bo przy tak poważnych
    schorzeniach w czasie kilkuletniej choroby z pewnością uzyskałby
    orzeczenie o niezdolności do pracy i ZUS przyznałby mu rentę. Skoro
    sam nie miał prawa do renty, to po jego śmierci renta rodzinna też nie
    przysługuje.
    ZUS nie uzależnia przyznania renty rodzinnej od okoliczności śmierci
    (naturalna, wypadek, nagła itp.). Po zaprzestaniu prowadzenia
    działalności może pobierał zasiłek dla bezrobotnych, taki okres
    zalicza się jako okres składkowy.
    Aby ocenić, czy renta rodzinna może przysługiwać trzeba znać dokładnie
    okresy ubezpieczenia emerytalnego i rentowego (przed 01.01.1999 r.
    okresy ubezpieczenia społecznego), datę urodzenia, ewentualnie datę
    ukończenia studiów wyższych, okresy nieskładkowe (np. okresy
    zwolnienia lekarskiego, za które zostały wypłacone wynagrodzenie
    chorobowe lub zasiłek chorobowy), okresy pobierania zasiłku dla
    bezrobotnych (okres składkowy).
    Ale sprawa starań o rentę chyba była dokładnie rozważana już kilka lat
    temu, gdy zmarły poważnie zachorował. Nie sądzę, żeby rodzina
    dobrowolnie zrezygnowała ze świadczenia rentowego dla poważnie
    chorego.

    Pzdr

    --
    wa