    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 10 Feb 2016 11:50:18 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Reklamacja dysku zewnętrznego.

    On Wed, 10 Feb 2016, Robert Tomasik wrote:

> [...]

    IMVHO, ma znaczenie co kupiłeś.
    Intrygujące jest określenie "w promocji", co to znaczy,
    ze dysk był "osobno" (jako dodatek do laptopa), czy przeciwnie,
    jako "całość" (z laptopem)?
    IMVHO, zapis "do laptopa dodajemy dysk za 1 zł" różni się
    z p. widzenia wałkowanej kwestii od zapisu "w promocji
    laptop z dyskiem jest tylko o 1 zł droższy". Hm...

    Żeby nie było, doskonale rozumiem przeciwny punkt widzenia
    oparty o fizyczną "konsumencką odłączalność" (stąd niżej
    moja uwaga akurat o gaśnicy) i wynikłe stąd rozumienie
    "rzeczy przyłączonej", niemniej wątpliwości powstają
    jeśli z umowy wynika brak cechy odrębnego rozporządzania
    (znaczy kupiona została CAŁOŚĆ, nie części).
    IMO wskazuje to, że "podział" został przeprowadzony samowolnie
    (w zasadzie wolno, właściciel może sobie robić ze swoim
    całkiem sporo, najwyżej dostanie mandat za to ze wsadził
    do pieca wbrew ustawie o odpadach niebezpiecznych),
    i pytaniem jest, z jakiego przepisu ma wynikać kryterium
    wyższości odrębności nad umową.
    Inaczej: sprzedawca wziął na siebie JEDNO zobowiazanie
    (dotyczące laptopa z dyskiem), co pozwala z tego zrobić
    DWA zobowiazania (wobec dysku i laptopa oddzielnie)?
    Idąć dalej: wszak laptopowy zasilacz też jest "odłączalny"...

    Żeby nie było: nie zaprzeczam, że ww. punkt widzenia zawiera
    element złej woli, albo jak komu bardziej pasuje, "wykorzystania
    prawa", z drugiej strony, jeśli kupujący postanawia egzekwować
    prawo na swoją korzyść, co ma blokować sprzedawcę?

    > Zgłaszać z tytułu niezgodności z umową, a nie gwarancji. Gwarancja jest
    > umową,którą w rozsądnych granicach sprzedawca czy producent mogą sobie
    > normować w sposób dowolny. Natomiast niezgodność z umową normuje ustawa.

    Czy z tego ma wynikać, że kupujący samochód ma prawo przynieść
    do reklamacji (z tytułu "niezgodności") "gaśnicę luzem", przykładowo?
    W którym miejscu ustawa normuje, że nabywca ma prawo przynieść *część*
    która jest zepsuta?
    Tak na mój gust, jest bardziej prawdopodobne, że to warunki gwarancji
    są odrębne dla laptopa i dysku, tym samym wskazując, iż są to dwie
    oddzielne rzeczy.

    RFC :D

    pzdr, Gotfryd