  • 1. Data: 2013-08-06 21:04:45
    Temat: Urlop w pierwszej pracy a miesiąc zatrudnienia
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    Zgodnie z prawem osoba zatrudniona po raz pierwszy w życiu na podstawie umowy o
    pracę, w pierwszym roku KALENDARZOWYM pracy nie nabywa automatycznie pełnego wymiaru
    urlopu za aktualny rok, tylko po każdym przepracowanym miesiącu zyskuje prawo do 1,66
    dnia urlopu. Czy rzeczywiście zasada ta obowiązuje od chwili zatrudnienia do końca
    roku kalendarzowego, w którym podjęto pracę, a nie przez 12 miesięcy od chwili
    zatrudnienia? Jeśli tak, to przecież różnicuje on pracowników w zależności od
    miesiąca podjęcia pracy (z korzyścią dla nich lub wręcz przeciwnie). Załóżmy, że
    jedna osoba zaczyna pracę w grudniu, a druga w styczniu. Ta pierwsza już po miesiącu
    pracy nabywa prawo do całości rocznego urlopu (bo "zasada proporcjonalności"
    obowiązuje ją tylko w grudniu), a druga musi ciułać urlop po 1,66 dnia na miesiąc
    przez okrągły rok?

  • 2. Data: 2013-08-06 21:16:41
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 06-08-2013 21:04, Piotrek pisze:
> [...]
    obowiązuje ją tylko w grudniu), a druga musi ciułać urlop po 1,66 dnia na miesiąc

    Jest tak jak napisales.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2013-08-17 10:24:06
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    W takim razie mam jeszcze 2 pytania.

    1. To, czy te 1,66 dnia zaokrągla się w górę czy w dół nie jest w żaden sposób
    uregulowane prawnie i każdy pracodawca może wedle uznania wybrać każdy z tych 2
    wariantów (czyli, w praktyce, raczej zaokrąglić w dół), zgadza się?

    2. Gdzieś przeczytałem, że wymiar urlopu w pierwszej pracy to 1,66 dnia za każdy
    miesiąc jeśli roczny wymiar urlopu pracownika wynosi 20 dni (sytuacja właśnie przez
    nas omawiana) lub, uwaga, 2,16 dnia jeśli roczny wymiar urlopu wynosi 26 dni.

    Moje pytanie: kiedy może zajść ten drugi przypadek? Przecież jeśli pracownikowi
    przypada 26 dni urlopu rocznie, to znaczy, że musiał już wcześniej pracować, żeby
    wyrobić sobie odpowiedni staż (świeżemu pracownikowi należy się 20 dni). Skoro jednak
    już kiedyś pracował, to nie obowiązuje go reguła stopniowego nabywania urlopu po
    każdym miesiącu pracy. Jedyna możliwość, w której druga opcja wchodziłaby w grę, to
    przypadek osoby podejmującej pierwszą pracę, której pracodawca wspaniałomyślnie
    nalicza od razu 26 dni urlopu zamiast 20. Fakt, że prawo dopuszcza taką sytuację, bo
    określa tylko poniżej jakiego minimum nie można zejść, ale czy w praktyce takie
    przypadki w ogóle występują, tzn. zdarzają się pracodawcy bardziej hojni w zakresie
    urlopu niż ustawa przewiduje?

  • 4. Data: 2013-08-17 10:50:42
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Piotrek <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > każdy z tych 2 wariantów (czyli, w praktyce, raczej zaokrąglić w dół), zgadza się?

    Nie wskażę podstawy prawnej, ale "ogólne przekonanie" mówi, że w górę.
    Prawdopodobnie gdzieś kiedyś było jakieś orzeczenie sądu pracy czy coś
    podobnego.
    Poza tym chyba robisz pewien błąd w rozumowaniu ;-) 1,66 za miesiąc, to nie
    znaczy że 2 dni za KAZDY miesiąc.Np. jeżeli pracownik zatrudnił się od 1
    lipca, to przysługuje mu łącznie 10 dni, a więc

    lipiec - 1,66 -> 2
    sierpień 3,32 -> 4
    wrzesień 4,98 -> 5
    paż 6,64 -> 7
    list. 8,3 -> 9
    grudzień 10 -> 10

    Czyli jeśli po 2 pierwszych miesiącach pracownik wziął 4 dni urlopu, to w
    3. przysługuje mu tylko jeden dzień. Po to są te kartoteki urlopowe i inne
    bzdety. ;-)

> [...]
    > zdarzają się pracodawcy bardziej hojni w zakresie urlopu niż ustawa przewiduje?

    Ktoś niepotrzebnie tam wpisał słowo "pierwsza praca". Możesz dać i 100 dni
    urlopu, ale wtedy np. koszt ponadustawowego urlopu nie wlicza się do
    kosztów prowadzenia działalności. Jeśłi chodzi o uprawnienia pracownicze,
    KP zawiera minimum.

  • 5. Data: 2013-08-17 11:10:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Aug 2013, Piotrek wrote:

> [...]
    > może wedle uznania wybrać każdy z tych 2 wariantów
    > (czyli, w praktyce, raczej zaokrąglić w dół), zgadza się?

    Bardzo długa linia Ci wyszła.
    Tekst w newsach powinien był łamany do 80 znaków.

    Ad rem.
    Ciekawie to wygląda - bo z jednej strony mamy przypadek, kiedy zapis
    znajduje się w paragrafie który dotyczy ułamkowego wymiaru czasu
    pracy wyłącznie wynikającego z ułamkowego etatu, ale z drugiej
    strony zapis NIE zawiera słów "takiego urlopu" lub równoważnych.
    IMVHO, nie widać podstaw do nieuznania, że art.154.2 to są dwa
    *równorzędne* zastrzeżenia dotyczące urlopu:
    +++
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,18,33,212,,,
    ustawa-z-dnia-26061974-r-kodeks-pracy1.html
    +++
    Art. 154.
    § 1. Wymiar urlopu wynosi:
    1) 20 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,
    2) 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
    § 2.
    Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu
    pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika,
    bioršc za podstawę wymiar urlopu okreœlony w § 1;
    niepełny dzień urlopu zaokršgla się w górę do pełnego dnia.
    ---

    Czy istnieje jakaś zasad interpretacyjna, która stanowi że części
    zapisu w przepisie oddzielone znakiem średnika *NIE* są równoważne?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-08-17 20:23:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Aug 2013, Maciej Bebenek wrote:

    > Możesz dać i 100 dni
    > urlopu, ale wtedy np. koszt ponadustawowego urlopu nie wlicza się do
    > kosztów prowadzenia działalności.

    Możesz podać podstawę prawną takiej tezy?
    Bo kiedyś zastanawiałem się nad skutkami takiego posunięcia,
    literalnie powód ograniczenia o którym piszesz mi się w oczy
    nie rzuca.

    > Jeśłi chodzi o uprawnienia pracownicze,
    > KP zawiera minimum.

    Zgadza się.
    Ale np. dla diet jest wyraźny zapis, ograniczający ich zwolnienie
    tylko do wysokości określonej przepisami (pomijając że to jest
    sprawa "innego miejsca", bo po stronie pracownika), dla urlopu
    takiego zastrzeżenia nie ma.

    Przecież urlop zasadniczo nie różni się od premii - pracownik
    dostaje "dodatkowe pieniądze", opodatkowane po jego stronie,
    ze stosunku pracy, ale nie za wymagane minimum.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-08-18 00:38:26
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > Możesz podać podstawę prawną takiej tezy?
    > Bo kiedyś zastanawiałem się nad skutkami takiego posunięcia,
    > literalnie powód ograniczenia o którym piszesz mi się w oczy
    > nie rzuca.

    napisałem to odruchowo, ale myślę, że ew. kontrola znajdzie uzasadnienie, w
    KP właśnie.
    O ile pamiętam, podobnie jest np. w przypadku zasiłków chorobowych - należy
    się X%, jeśłi więcej, to nie jest to koszt uzyskania.

> [...]
    > dostaje "dodatkowe pieniądze", opodatkowane po jego stronie,
    > ze stosunku pracy, ale nie za wymagane minimum.

    To dobry przykład, więc - jak to w Polsce - wszystko zależy, jak opiszesz
    kwit.

  • 8. Data: 2013-08-19 15:32:30
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 17 Aug 2013 10:50:42 +0200, Maciej Bebenek
    <m...@t...waw.pl> wrote:

    >Nie wskażę podstawy prawnej, ale "ogólne przekonanie" mówi, że w górę.
    Art. 155 (3).
    § 1. Przy ustalaniu wymiaru urlopu na podstawie art. 155(1) i 155(2)
    niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.

    WAM

  • 9. Data: 2013-08-20 10:50:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Aug 2013, Maciej Bebenek wrote:

    > To dobry przykład, więc - jak to w Polsce - wszystko zależy, jak opiszesz
    > kwit.

    Tu z "kwitem" jest problem po stronie ewidencji czasu pracy :(

    IMVHO jest to wzorcowy przykład bezzasadnej ingerencji państwa w swobodę
    umów - o ile mogę zrozumieć, że *jakiś* górny limit powinien być (aby
    wykluczyć legalizację zupełnie fikcyjnego zatrudnienia), to brak
    nieopodatkowanej podwójnie możliwości "bonusów" dla pracownika jest
    zupełnie niezrozumiały.

    pzdr, Gotfryd