  • 1. Data: 2005-12-19 17:41:26
    Temat: Raptor w służbie
    Od: Andrzej Lawa<a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Najnowszy amerykański myśliwiec F-
    22A Raptor (Ptak Drapieżny) rozpoczął w czwartek służbę bojową - w
    niemal dwie dekady od rozpoczęcia prac projektowych i w osiem lat
    po oblataniu prototypu.

    Jak podało dowództwo Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych
    (USAF), 16 Raptorów osiągnęło "wstępną gotowość bojową" jako 27.
    Dywizjon 1. Skrzydła Myśliwskiego w bazie Langley w stanie Wirginia.

    Ogłoszenie gotowości bojowej poprzedził ponad roczny trening
    pilotów na nowych maszynach. Do tej pory amerykańskie lotnictwo
    wojskowe otrzymało łącznie 53 Raptory.

    Współproducent F-22A, koncern Lockheed Martin, określa nowy
    samolot jako dwukrotnie bardziej niezawodny i trzy razy
    skuteczniejszy niż F-15C Eagle - dotychczasowy lider w myśliwskim
    arsenale USAF. Według Lockheeda, jest to najnowocześniejszy
    myśliwiec świata, "wystarczający na najbliższe 40 lat". W
    wytwarzaniu Raptora współuczestniczą również koncerny Boeing i
    Northrop Grumman oraz firma Pratt and Whitney jako dostarczyciel
    silników.

    Jak twierdzi USAF, dzięki wyrafinowanej aerodynamicznie
    konstrukcji, komputerowemu systemowi sterowania, możliwości
    odchylania wektora ciągu silników oraz korzystnej proporcji między
    mocą napędu a masą własną Raptor może wymanewrować każdy inny
    samolot - tak obecnie używany, jak i dopiero projektowany. Maszyna
    utrzymuje prędkość przelotową ponad półtora Macha bez pomocy
    dopalaczy, co znacznie oszczędza paliwo.

    Praktyczna niewidzialność dla radarów (po angielsku "stealth") i
    bogaty zestaw pokładowych czujników elektronicznych umożliwiają
    Raptorowi zaatakowanie nieprzyjacielskiego celu, zanim sam
    zostanie wykryty - podkreślają jego oficjalne opisy.

    F-22A można wykorzystywać jako maszynę przechwytującą - z dwoma
    pociskami rakietowymi z samonaprowadzaniem na podczerwień
    Sidewinder i sześcioma naprowadzanymi radarowo pociskami AMRAAM -
    albo jako samolot myśliwsko-bombowy, mający zamiast czterech
    rakiet AMRAAM dwie półtonowe bomby kierowane. Zrzutu bomb można
    dokonywać także przy prędkości naddźwiękowej. Uzbrojenie obu
    wariantów uzupełnia szybkostrzelne działko Vulcan kalibru 20 mm.

    Jak się szacuje, koszt produkcji Raptora wynosi obecnie około 130
    mln dolarów za egzemplarz - nie licząc wydatków na prace badawczo-
    projektowe.

    Szef sztabu USAF, generał Michael Moseley wyraził jeszcze we
    wtorek nadzieję na zakupienie przez Pentagon łącznie 183 Raptorów,
    co starczy na siedem w pełni wyposażonych dywizjonów. Pierwotnie
    zamierzano zbudować łącznie 750 tych maszyn. (PAP)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-12-19 18:06:21
    Temat: Re: Raptor w służbie
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    Gdzie zwiazek z prawem?

    Dan.

  • 3. Data: 2005-12-19 18:42:13
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    Użytkownik "dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Gdzie zwiazek z prawem?

    W prawej ręce Temidy...? ;)

  • 4. Data: 2005-12-19 18:48:51
    Od: "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Andrzej Lawa wyskrobał(a):
    > Najnowszy amerykański myśliwiec F-
    > 22A Raptor (Ptak Drapieżny) rozpoczął w czwartek służbę bojową - w
    > niemal dwie dekady od rozpoczęcia prac projektowych i w osiem lat
    > po oblataniu prototypu.
    [...]

    To dlatego na F16 musimy czekać chyba z 5 lat od podpisania umowy. Cykl
    produkcyjny - akurat :) Teraz mogą nam F16 sprzedawać jak już sami mają coś
    lepszego.

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2005-12-19 19:29:34
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Bartek: napisał(a):
> [...]
    >
    > To dlatego na F16 musimy czekać chyba z 5 lat od podpisania umowy. Cykl
    > produkcyjny - akurat :) Teraz mogą nam F16 sprzedawać jak już sami mają

    Spoko, nasi mają opracowany fajny system wykrywania tych 'stealthów'
    więc nie ma obawy :-) Tylko nasza armia musiałaby zakupić stosowne
    zestawy, do czego niestety się nie kwapi :-(

    chester

  • 6. Data: 2005-12-20 09:41:30
    Od: Marsjasz <m...@p...NOSPAM.neostrada.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Jak się szacuje, koszt produkcji Raptora wynosi obecnie około 130
    > mln dolarów za egzemplarz - nie licząc wydatków na prace badawczo-
    130 mln $ tylko ???
    niemozliwe zeby byl tak tani...
    Marsjasz

  • 7. Data: 2005-12-20 12:00:05
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Marsjasz napisał(a):

    > 130 mln $ tylko ???
    > niemozliwe zeby byl tak tani...
    > Marsjasz

    Pewnie komuś uciekło zero na końcu...

    chester
    --
    http://rowerowy.szczecin.pl

  • 8. Data: 2005-12-20 16:25:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Najnowszy amerykański myśliwiec F-

    Dla 'bystrych inaczej' - ja tego szajsu nie pisałem.

    Autorem postu jest jakiś fiutek (jak się wydaje) z Krakowa. Być może
    grasująca tutaj 'pomocprawna' (sądząc po nagłówki).

    Właściwe kroki zostaną podjęte.

  • 9. Data: 2005-12-20 17:36:43
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    wiadomości news:43a8309b@news.home.net.pl...

    > Dla 'bystrych inaczej' - ja tego szajsu nie pisałem.
    >
    > Autorem postu jest jakiś fiutek (jak się wydaje) z Krakowa. Być może
    > grasująca tutaj 'pomocprawna' (sądząc po nagłówki).
    >
    > Właściwe kroki zostaną podjęte.

    Widać komuś albo podpadłeś -albo "zaimponowałeś"...tylko czym!? ;P

  • 10. Data: 2005-12-20 19:35:32
    Od: scream <n...@p...pl>

    Sky napisał(a):
    > Widać komuś albo podpadłeś -albo "zaimponowałeś"...tylko czym!? ;P

    Raczej odwrotnie, to ci którzy się podszywają mają zazwyczaj jakieś
    problemy ze swoim ego, lub tzw. kompleks małego penisa. W ten sposób
    poprawiają sobie samopoczucie.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl