eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRaptor w służbie › Raptor w służbie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!not-for-mail
    From: Andrzej Lawa<a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Raptor w służbie
    Date: Mon, 19 Dec 2005 17:41:26 +0000 (UTC)
    Organization: PomocPrawna.INFO
    Lines: 56
    Sender: u...@p...info
    Message-ID: <do6rc6$vn6$1@opal.futuro.pl>
    NNTP-Posting-Host: f8.tld.pl
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: opal.futuro.pl 1135014086 32486 195.149.227.8 (19 Dec 2005 17:41:26 GMT)
    X-Complaints-To: u...@f...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 19 Dec 2005 17:41:26 +0000 (UTC)
    Content-Disposition: inline
    User-Agent: Phorum4Reader 0.5 (beta)
    X-Remote-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; pl) Opera
    8.50
    X-Remote-Host: 203.162.27.197
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:350611
    [ ukryj nagłówki ]

    Najnowszy amerykański myśliwiec F-
    22A Raptor (Ptak Drapieżny) rozpoczął w czwartek służbę bojową - w
    niemal dwie dekady od rozpoczęcia prac projektowych i w osiem lat
    po oblataniu prototypu.

    Jak podało dowództwo Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych
    (USAF), 16 Raptorów osiągnęło "wstępną gotowość bojową" jako 27.
    Dywizjon 1. Skrzydła Myśliwskiego w bazie Langley w stanie Wirginia.

    Ogłoszenie gotowości bojowej poprzedził ponad roczny trening
    pilotów na nowych maszynach. Do tej pory amerykańskie lotnictwo
    wojskowe otrzymało łącznie 53 Raptory.

    Współproducent F-22A, koncern Lockheed Martin, określa nowy
    samolot jako dwukrotnie bardziej niezawodny i trzy razy
    skuteczniejszy niż F-15C Eagle - dotychczasowy lider w myśliwskim
    arsenale USAF. Według Lockheeda, jest to najnowocześniejszy
    myśliwiec świata, "wystarczający na najbliższe 40 lat". W
    wytwarzaniu Raptora współuczestniczą również koncerny Boeing i
    Northrop Grumman oraz firma Pratt and Whitney jako dostarczyciel
    silników.

    Jak twierdzi USAF, dzięki wyrafinowanej aerodynamicznie
    konstrukcji, komputerowemu systemowi sterowania, możliwości
    odchylania wektora ciągu silników oraz korzystnej proporcji między
    mocą napędu a masą własną Raptor może wymanewrować każdy inny
    samolot - tak obecnie używany, jak i dopiero projektowany. Maszyna
    utrzymuje prędkość przelotową ponad półtora Macha bez pomocy
    dopalaczy, co znacznie oszczędza paliwo.

    Praktyczna niewidzialność dla radarów (po angielsku "stealth") i
    bogaty zestaw pokładowych czujników elektronicznych umożliwiają
    Raptorowi zaatakowanie nieprzyjacielskiego celu, zanim sam
    zostanie wykryty - podkreślają jego oficjalne opisy.

    F-22A można wykorzystywać jako maszynę przechwytującą - z dwoma
    pociskami rakietowymi z samonaprowadzaniem na podczerwień
    Sidewinder i sześcioma naprowadzanymi radarowo pociskami AMRAAM -
    albo jako samolot myśliwsko-bombowy, mający zamiast czterech
    rakiet AMRAAM dwie półtonowe bomby kierowane. Zrzutu bomb można
    dokonywać także przy prędkości naddźwiękowej. Uzbrojenie obu
    wariantów uzupełnia szybkostrzelne działko Vulcan kalibru 20 mm.

    Jak się szacuje, koszt produkcji Raptora wynosi obecnie około 130
    mln dolarów za egzemplarz - nie licząc wydatków na prace badawczo-
    projektowe.

    Szef sztabu USAF, generał Michael Moseley wyraził jeszcze we
    wtorek nadzieję na zakupienie przez Pentagon łącznie 183 Raptorów,
    co starczy na siedem w pełni wyposażonych dywizjonów. Pierwotnie
    zamierzano zbudować łącznie 750 tych maszyn. (PAP)

    --
    Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO
    -> http://usenet.pomocprawna.info

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1