  • 31. Data: 2024-02-24 20:05:38
    Temat: Re: Pytanie o wiek podczas przesłuchania komisji śledczej
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.02.2024 o 19:34, PD pisze:

> [...]
    > prawo, które nie pozwala urzędnikowi żądać danych w których jest
    > posiadaniu. Przykładowo chcesz wziąć ślub w USC, to tenże USC nie ma
    > prawa żądać od Ciebie aktu urodzenia. Zakładam, że przed przesłuchaniem
    > sprawdzają dowód, żeby potwierdzić tożsamość, zatem zapoznają się z datą
    > urodzenia. Na tej podstawie można by odmówić podawania? I też data
    > urodzenia to nie wiek, trzeba wyliczyć. Ale też obywatel nie ma
    > obowiązku umieć liczyć. A nawet jak by umiał, to by musiał wiedzieć,
    > który mamy rok a tego obywatel też wiedzieć nie musi ;)

    Dura lex, sed lex. Nie mnie oceniać treść ustawy. Sędzia w chwili
    przesłuchiwania nie jest podłączony do PESEL. Po za tym o ile sędzia
    widzi dowód osobisty, to strony już nie. Przepis, który przywołujesz
    dotyczy zresztą prawa administracyjnego.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 32. Data: 2024-02-24 21:07:05
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > obowiązku umieć liczyć. A nawet jak by umiał, to by musiał wiedzieć,
    > który mamy rok a tego obywatel też wiedzieć nie musi ;)

    A w ogóle trzeba odpowiadać?

  • 33. Data: 2024-02-25 01:51:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-24, io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > To i trudniących się zawodowo powinien traktować ostrzej.

    Zgadza się. Powinień.

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2024-02-25 02:28:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-24, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > A to już zależy. Spróbuj podnieść argument że czegoś nie wiedziałeś bo
    > ilość nowego prawa jest taka że nie idzie tego przeczytać w czasie
    > wolnym od pracy i snu:P

    > No właśnie - czym jest?

    Prawnie, pewnym konglomeratem/wypadkową winy formalnej wynikającej z
    przepisów, z winą wynikającą z własnego przekonania o winie i możliwości
    oceny danego czynu w kontekście moralno-społecznym. Innymi słowy, winnym
    jesteś wtedy, kiedy wiesz, lub mogłeś się spodziewać, że zrobiłeś źle, a
    czyn jest penalizowany.

    Cokolwiek co istotnie wpływa na tę ocenę powinno być wzięte pod uwagę.
    Stąd też:

    Art. 30. Nie popełnia przestępstwa, kto dopuszcza się czynu zabronionego
    w usprawiedliwionej nieświadomości jego bezprawności; jeżeli błąd
    sprawcy jest nieusprawiedliwiony, sąd może zastosować nadzwyczajne
    złagodzenie kary.
    Art. 31. § 1. Nie popełnia przestępstwa, kto, z powodu choroby
    psychicznej, upośledzenia umysłowego lub innego zakłócenia czynności
    psychicznych, nie mógł w czasie czynu rozpoznać jego znaczenia lub
    pokierować swoim postępowaniem. § 2. Jeżeli w czasie popełnienia
    przestępstwa zdolność rozpoznania znaczenia czynu lub kierowania
    postępowaniem była w znacznym stopniu ograniczona, sąd może zastosować
    nadzwyczajne złagodzenie kary.

    A z tym "twoim" patolem to przecież nie jest tak, że wystarczy nim być,
    aby sąd ocenił łagodniej, a musi właśnie zaistnieć problem z oceną
    danego czynu. To dotyczy specyficznych sytuacji, a nie że każdy jest
    traktowanu łagodniej bo patol.

    Głośna sprawa sprzed 2 dekad:
    https://wiadomosci.onet.pl/na-tropie/zwloki-dzieci-c
    howala-w-beczkach/88rhh
    Da się to ocenić jednoznacznie?

    --
    Marcin

  • 35. Data: 2024-02-25 09:44:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > oceny danego czynu w kontekście moralno-społecznym. Innymi słowy, winnym
    > jesteś wtedy, kiedy wiesz, lub mogłeś się spodziewać, że zrobiłeś źle, a

    Taa - spróbuj się tłumaczyć że nie wiedziałeś że nie wolno pakować bo
    skrzyżowanie jest źle oznakowane:P Właśnie czekam na uzasadnienie i może
    będę apelował;) Uprzedzając w KW jest analogiczny artykuł.

> [...]
    > aby sąd ocenił łagodniej, a musi właśnie zaistnieć problem z oceną
    > danego czynu. To dotyczy specyficznych sytuacji, a nie że każdy jest

    Sąd to dopiero na końcu. Pamiętasz jakiegoś wkurzonego kulsona co
    krytykował ówczesne porządki w policji. Na przykład że szkółke i OPP
    wysyła się na miasto żeby żuli ścigali i potem są z tego same problemy
    bo pałkarze się męczą, kulsony muszą sprawy prowadzić, potem sądy
    skazują na grzywny, których żule nie płacą i do aresztu ich co znów
    powoduje że ludziki muszą pracować? No sam widzisz - kulson miał problem
    z tym że OPP żuli gnębi za picie alko a nie pałuje julki... Tródno o
    bardziej jaskrakwy przykład o czym mówię.

    > Głośna sprawa sprzed 2 dekad:
    > https://wiadomosci.onet.pl/na-tropie/zwloki-dzieci-c
    howala-w-beczkach/88rhh

    Ale że co - nie wiedzieli że dzieci nie wolno kisić w beczkach, czy
    raczej niska szkodliwość społeczna?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 36. Data: 2024-02-26 12:50:28
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 23 Feb 2024 17:42:52 +0100, J.F napisał(a):

    > Lekarzowi wiek moze być potrzebny, a jak pacjent zna, to po co lekarz
    > ma sobie głowe arytmetyką obciązać.

    Kiedyś pogotowie zabrało matkę do szpitala.
    Wieczorem poszedłem dowiedzieć się, jak się sprawy mają. Na recepcji
    przestawiam się i mówię w czym rzecz tudzież czyim jestem synem, a kobieta
    patrzy chyba z minutę w ekran komputera, po czym pyta mnie o wiek (matki,
    nie mój).

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Nikołaj Gogol

    https://sites.google.com/view/gtracz

  • 37. Data: 2024-02-26 12:52:10
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 26.02.2024 o 12:50, Olin pisze:

> [...]
    > patrzy chyba z minutę w ekran komputera, po czym pyta mnie o wiek (matki,

    Z tego samego powodu pytają o wiek jak kupujesz alkohol.

    Robert

  • 38. Data: 2024-02-26 13:02:04
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 26 Feb 2024 12:52:10 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Z tego samego powodu pytają o wiek jak kupujesz alkohol.

    Chciałem się tylko dowiedzieć, na którym oddziale leży. To było parę lat
    temu i już wtedy wyglądałem niemłodo, więc logiczne, że moja matka nie była
    niepełnoletnia.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    https://sites.google.com/view/gtracz

  • 39. Data: 2024-02-27 03:35:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-25, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Taa - spróbuj się tłumaczyć że nie wiedziałeś że nie wolno pakować bo
    > skrzyżowanie jest źle oznakowane:P Właśnie czekam na uzasadnienie i może
    > będę apelował;) Uprzedzając w KW jest analogiczny artykuł.

    Ale to kwestia błędu nie różnych mocy socjo-psychicznych.

> [...]
    > z tym że OPP żuli gnębi za picie alko a nie pałuje julki... Tródno o
    > bardziej jaskrakwy przykład o czym mówię.

    Chyba nie rozumiem.

    howala-w-beczkach/88rhh

    > Ale że co - nie wiedzieli że dzieci nie wolno kisić w beczkach, czy
    > raczej niska szkodliwość społeczna?

    Ani jedno ani drugie. Bardziej wypaczona ocena czynu ze względu na
    okoliczności. Stary ją zaczął napiedalać po urodzeniu kolejnego
    dziecka, ale dupy dawać nadal miała. Do tego, jak rozumiem, pewne
    uposledzenie społeczno-emocjonalne, brak edukacji dot. antykoncepcji
    etc.

    I teraz porównaj to np. z zabójstwem Madzi z Sosnowca, gdzie baba ja
    zabiła bo dziecko nie pozwalało jej zyć w stylu jaki chciała.

    Taka sama zdolność rozpoznania czynu i taka sama ocena?

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2024-02-27 06:43:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale to kwestia błędu nie różnych mocy socjo-psychicznych.

    Czyjego błędu?

    > Chyba nie rozumiem.

    Jakiś antypisi kulson ktytykował policję pod rządami kulsonów - między
    innymi motywując to tym, że szkółkę i pałkarzy ganiają w teren żeby
    ścigały żuli i potem wszyscy mają z tego powodu problemy, bo żule nie
    płacą grzywien i trzeba ich do aresztów odwozić. On wprost napisał, że w
    zasadzie ot nie warto zuli ścigać, bo żule i tak będą i niczego się nie
    nauczą a tylko robota z tym i lepiej się zając tym co do kogo należy -
    pałowaniem julek czy mandatowaniem za przejście w miejscu niedozwolonym
    albo łapaniem rowerzystów - klient bez krawata jest awanturujący się.

> [...]
    >
    > I teraz porównaj to np. z zabójstwem Madzi z Sosnowca, gdzie baba ja
    > zabiła bo dziecko nie pozwalało jej zyć w stylu jaki chciała.

    No chyba po to są widełki.

    > Taka sama zdolność rozpoznania czynu i taka sama ocena?

    Zdolność rozpoznania to chyba jednak ta sama. Bez przesady - wiedziała
    przecież że dzieci nie wolno w beczkach kisić. OIDP to bulwersujące jest
    bardziej że koleś nie poniósł w zasadzie żadnych konsekwencji.

    BTW - to akurat nie była typowa "patologia". Normalna rodzina, jedna z
    bogatszych we wsi.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!