  • 11. Data: 2003-12-12 21:28:31
    Temat: Re: Przepisanie domu z rodziców na mnie
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Fri, 12 Dec 2003 11:40:45 +0100, slovek wrote:

    > Witam
    >
    > pewnie to juz było, ale nie wiem gdzie znalezc.
    > Mieszkam z rodzicami w domku jednorodzinnym
    > W jaki sposób załatwia się formalnie przeniesienie praw własności z rodziców
    > na syna ?
    NOTARIUSZ
    Przede wszystkim robi się to u notariusza, ponieważ przeniesienie
    własności nieruchomości (a domek to właśnie nieruchomość)wymaga formy aktu
    notarialnego.

    Notariuszowi płaci się taksę notarialną (czyli rodzaj prowizji, sporej, bo
    to wynosi jakieś 2% wartości nieruchomości o ile dobrze pamiętam).
    Niestety notariusza nie ominiesz, bo bez jego wkładu przeniesienie domku
    na Ciebie będzie NIEWAŻNE.
    Więc ustalasz, ile warty może być domek (dzwonisz do agencji
    nieruchomości, czytasz ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości, albo
    znajdujesz rzeczoznawcę, który Ci go wyceni). Potem dzwonisz do
    notariusza i pytasz, ile wyniesie Cię taksa notarialna od domku o takiej
    wartości i jak miałbyś tą wartość udowodnić.
    PODATKI
    Darowizna dla osób w I grupie podatkowej do wartości 110 m2 nie podlega
    opodatkowaniu. Dzieci są właśnie w I grupie.
    Do tego dochodzi opłata od czynności cywilnoprawnych.

    Możesz też skorzystać z kalkulatora, w stylu tego zamieszczonego na
    stronie http://www.nawigator.biz/kalkulator.html
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 12. Data: 2003-12-13 14:55:31
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    A można się tak umówić, że ojciec przekazuje synowi dom/mieszkanie, a syn W
    ZAMIAN zobowiązuje się do zapewnienia ojcu dożywotniego utrzymania i
    zamieszkiwania w tym domu ? Idź do notariusza, przedstaw mu takie warunki
    umowy i reszta do niego należy. Inaczej fiskus zedrze z ciebie straszne
    pieniądze.
    AR

  • 13. Data: 2003-12-15 12:48:50
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Slayer wrote:

    > Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > po pierwsze nigdzie nie padło 120m2, tylko 120000zł - wartość, po drugie
    > ulga jest do 110m2... dokładniej przeczytaj ustawę....

    > pewnie że wyliczy, ale co za problem policzytć samemu...

    No bo mi sie "palec omsknal". Moze mu glowa "z podswiadomosci"
    pomogla sie omsknac, bo kiedys 120 m^2 (jesli pamiec nie splatala mi figla)
    to byl jakis limit domu (do kredytow chyba...za komuny).

    P przy okazji - czy ja "Slayer" to musi byc tak bojowo ?

    Boguslaw