  • 1. Data: 2003-04-11 09:42:18
    Temat: Proste informacje prasowe
    Od: "DK" <c...@w...pl>

    Zgodnie z Ustawą Prawo autorskie (art 4 pkt 4) proste informacje prasowe nie
    stanowią przedmiotu prawa autorskiego.
    Moje pytanie. Jaka jest definicja "prostej informacji prasowej"? Gdzie
    kończy się prosta a zaczyna złożona informacja prasowa?

    Pozdrawiam :-)
    DK

  • 2. Data: 2003-04-11 09:56:21
    Temat: Re: Proste informacje prasowe
    Od: "Pearl" <p...@p...onet.pl>

    http://www.vagla.pl/skrypts/prosta_informacja.htm

    --
    Pozdrawiam.
    Perła

  • 3. Data: 2003-04-11 10:02:03
    Od: "DK" <c...@w...pl>

    Nic to nie wnosi do tematu.

    Definicja, zwłaszcza pojawiająca się w akcie prawnym, ma nie być wymyslana
    przez każdego, a ustalona jedna wspólnie, choćby po to, by nie było sporów
    pomiędzy stronami mającymi odmienne definicje tego samego pojęcia (czytaj:
    nie dajmy niepotrzebnie zarabiać prawnikom). Włos się jeży na głowie jak
    byśmy zaczęli wymyślać sobie definicję np. ruchu prawostronnego....

    Pozdrawiam
    DK

  • 4. Data: 2003-04-11 10:14:38
    Od: "g a v r o n" <i...@H...data.pl>

    Użytkownik "DK" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    > nie dajmy niepotrzebnie zarabiać prawnikom). Włos się jeży na głowie jak
    > byśmy zaczęli wymyślać sobie definicję np. ruchu prawostronnego....

    A co to za trudność ...

    Wg mnie wystarczyłoby jedno zdanie:

    "Pojazd porusza się prawą połową jezdni w stosunku do kierunku ruchu".

    Trochę szlifu i już mamy definicję :-) Kiedyś na studiach miałem prawo UE
    ...tam to dopiero były definicje hehe.

    g a v r o n

  • 5. Data: 2003-04-11 11:19:39
    Od: "DK" <c...@w...pl>

    No to moze niezbyt dobry przykład z tym ruchem prawostronnym, choć cofanie
    byłoby już ruchem lewostronnym ;-) - no ale to byłby wyjątek opisany w
    prawie.
    Natomiast chodziło mi o zobrazowanie sytuacji definiowania pojęć, kiedy
    dochodzi do subiektywnej oceny, a zwłaszcza wyznaczenia "linii granicznej"
    poza którą definicja przestaje obowiązywać. Artykuł podpowiedziany przez
    Pearla dał mi dużo informacji w tym względzie, choć jak widać wykorzystujacy
    informacje naraża się na konieczność polemizowania z dysponentami takich
    informacji.

    Autor artykułu oparł definicję prostej informacji prasowej jako takiej,
    która jest pozbawiona komentarza i oceny.

    No to porównajmy takie informacje.

    1. Dziś rano Amerykanie dokonali agresji na Irak bez mandatu ONZ.
    2. Wojska amerykańskie weszły do Iraku celem realizacji rezolucji RB1441.

    Bez wątpienia proste (a może nie???) i prawdopodobne w dowolnym serwisie
    prasowym, ale z drugiej strony, czy napewno nie pozbawione oceny?? Pierwsza
    informacja jest wyraźnie potępiająca, a druga usprawiedliwiająca USA.

    Inna rzecz czy informacje podawane w serwisie internetowym można uznać za
    informacje prasowe? Czy internet i prasa jest tu tożsama?

    Pozdrawiam :-)

    DK

  • 6. Data: 2003-04-11 11:29:45
    Od: "DK" <c...@w...pl>

    Alez jest różnica pomiędzy pojęciem człowieka a pojęciem prostej informacji
    prasowej. Myślę, że każdy wie gdzie kończy się człowiek (bez względu na płeć
    :-)), a z tym drugim pojęciem, mimo braku kompleksów odnośnie mojej
    inteligencji, już tak dobrze nie jest.

    Poruszamy tu jeszcze inny problem polskiego prawa. Braku odpowiedzialności
    ustawodawcy za to, że naraża obywateli na niepotrzebne koszty sądowe, które
    mają orzekać sporne sytuacje wówczas, gdy podanie zwięzłej i prostej
    definicji może nas od tego uchronić, rozumiem, że kolega broni lobby
    prawnicze, które chętnie szuka źródła dochodu w takich sytuacjach, ale pytam
    się, czy aby to już nie jest wyłudzanie pieniędzy???
    A jesli chodzi o sądy, to one i tak mają dość roboty, inaczej nie stałoby
    się w wielomiesięcznych kolejkach.

    Pozdrawiam :-)
    DK

  • 7. Data: 2003-04-11 11:47:52
    Od: "DK" <c...@w...pl>

    Na ostatnie pytanie odpowiada oczywiście ustawa o prawie prasowym

    "Art. 7. 1. Ustawa reguluje prasową działalność wydawniczą i dziennikarską.

    2. W rozumieniu ustawy:

    1) prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej,
    jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz w roku, opatrzone
    stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą a w szczególności:
    dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe,
    biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są
    także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki
    masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie tele- i radiowęzły zakładowe
    upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub
    innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i
    poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską, "

    Ech te radiowęzły zakładowe... :-)

    DK

  • 8. Data: 2003-04-11 11:59:30
    Temat: Odp: Proste informacje prasowe
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik DK <c...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b762ng$rt4$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > Moje pytanie. Jaka jest definicja "prostej informacji prasowej"? Gdzie
    > kończy się prosta a zaczyna złożona informacja prasowa?

    Grrr... A pomysl troche i sobie taka skonstruuj.

    --
    Depi.

  • 9. Data: 2003-04-11 13:13:20
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik DK <c...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b763qo$3id$...@a...news.tpi.pl...
    > Nic to nie wnosi do tematu.
    >
    > Definicja, zwłaszcza pojawiająca się w akcie prawnym, ma nie być wymyslana
    > przez każdego,

    Grrr....{juz glosniejsze). Jaka definicja? Legalna? Chcesz legalnie
    zdefiniowac kaze slowo i pojecie uzyte w ustawie? Nie masz wlasnego rozumu?
    Czy do porawnego zrozumienia art. 148 kk musisz gdzies znalezc definicje
    slow "czlowiek" i "zabijac"? Nie znasz polskiego i regul logiki? Boze...
    Obok "wzorow" umow to kolejna obsesja laikow - wszystko trzeba zdefiniowac,
    nawet niedefiniowalne. W kazdym spornym wypadku orzeknie sad - od tego
    wlasnie sa.

> [...]
    > nie dajmy niepotrzebnie zarabiać prawnikom). Włos się jeży na głowie jak
    > byśmy zaczęli wymyślać sobie definicję np. ruchu prawostronnego....

    Wlos, to sie jezy na glowie od tego typu teorii. Nie "wymyslac sobie
    definicje", bo pojecia odnoszace sie do zycia codziennego definiowania nie
    wymagaja. Definiuje sie w ustawach pojecia, ktorym ustawodawca nadaje jakies
    szczegolne znaczenie badz ktore dopiero ustawodawca ustanawia.

    --
    Depi.

    PS. Moze w ogole skasujcie prawnikow i prawo ( bo zle ) i zyjcie w pieknym
    Lockeowskim stanie natury? Wake the f.. up!

  • 10. Data: 2003-04-11 13:14:28
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik g a v r o n <i...@H...data.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b764e3$vnc$...@s...futuro.pl...

    > Trochę szlifu i już mamy definicję :-) Kiedyś na studiach miałem prawo UE
    > ...tam to dopiero były definicje hehe.

    E tam - prawo brytyjskie ( common law ) to dopiero jest cos, przede
    wszystkim dlatego, ze tam orzeczenia maja moc prawna.

    Depi.