    Date: Thu, 31 Jul 2014 21:58:41 +0200
    From: PMG <p...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podpis elektroniczny: czy narusza prawo użędnika?

    W dniu 2014-07-31 20:03, Robert Tomasik pisze:

    > Ad'rem, to podejrzewam, że to może być jakiś błąd urzędnika. W mojej
    > ocenie dokument powinien być podpisany certyfikatem urzędu, a nie
    > urzędnika. Indywidualny certyfikat urzędnika służyć może ewentualnie do
    > jego prywatnej korespondencji z urzędem, jako pracodawcą.

    To trochę nie tak. Mam certyfikat kwalifikowany (a takim prawie na pewno
    zostało podpisane pismo) i centrum certyfikacji z jakiego korzystałem
    (PWPW) upierało się, żeby identyfikatorem certyfikatu był pesel. Za to
    zamiast imienia i nazwiska można podać pseudonim.

    Certyfikat kwalifikowany identyfikuje konkretną osobę zatem wszystko
    jest ok. Certyfikat może zawierać też informacje o podmiocie w imieniu
    którego występuje posiadacz certyfikatu tzw. subskrybent albo na
    przykład wartość transakcji jaką może podpisać lub też zakres w jakim
    może działać.

    Skojarzenie nazwiska i peselu obecnie chyba nie jest czymś strasznym;
    patrz członkowie zarządów i krs.

    Napisałbym
    > kolejne pismo do Urzędu (choćby via mail), o autoryzację przesłanego
    > prywatnie przez urzędnika dokumentu. Bo na chwilę obecną to pismo z
    > prawnego punktu widzenia jest bezwartościowe. Skąd masz wiedzieć, czy
    > Jan KOWALSKI o numerze PESEL takim i takim jest upoważniony do
    > występowania w imieniu tego urzędu?

    Nie dramatyzowałbym ;-). Jeżeli tylko podpis został poprawnie
    zweryfikowany to jest to chyba bezpieczniejsza forma. Nie jestem hakerem
    ale moim zdaniem trudniej podrobić certyfikat kwalifikowany niż zwykły list.