  • 1. Data: 2009-12-12 09:57:19
    Temat: Pobieranie opłaty za odbiór osobisty przez sklepy internetowe - czy legalne?
    Od: r...@m...com

    Witam.
    W wielu sklepach internetowych jest tak że płaci również za odbiór osobisty.
    I wygląda to przykładowo tak w sklepie Agito

    Przesyłka kurierem za pobraniem - 26 zł
    Przesyłka kurierem, przelew - 21 zł
    Odbiór osobisty - 16 zł

    Przykładowo pewna nawigacja GPS kosztuje w tym sklepie 500 zł.

    Czy w jakikolwiek sposób mogę ją kupić w tym sklepie za te 500 zł?
    Kiedy obowiązuje tylko cena towaru, a więc 500 zł?

    Czy takie praktyki są zgodne z prawem?

  • 2. Data: 2009-12-12 10:16:37
    Od: kuba <p...@o...pl>

    r...@m...com pisze:

    > Czy takie praktyki są zgodne z prawem?

    Co do zasady koszty wydania są przedmiotem regulacji umownej, a w razie
    jej braku art. 547 KC, więc wydaje się, że tak.
    Można by się zastanawiać, czy coś zmienia fakt, że to obrót konsumencki.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 3. Data: 2009-12-12 10:20:39
    Od: kuba <p...@o...pl>

    kuba pisze:

    > Można by się zastanawiać, czy coś zmienia fakt, że to obrót konsumencki.

    Ale sądzę, że nic nie zmienia.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 4. Data: 2009-12-12 10:56:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kuba" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale sądzę, że nic nie zmienia.

    Moim zdaniem z punktu widzenia nabywcy, o ile owa opłata była mu znana w
    chwili zawierania transakcji, to nie ma się do czego czepiać. Taka oplata
    może mieć znaczenie i być nieprawidłowością w dwóch przypadkach:

    1) w serwisach aukcyjnych (np. ALLEGRO), gdzie opłata jest pobierana od
    ceny, czyli wystawiający działa na szkodę serwisu oszukując jego system
    naliczania opłat.

    2) w serwisach działających na zasadzie porównania cen, gdzie cena jest
    automatycznie pobierana z cennika i wówczas zastanawiałbym się nad czynem
    nieuczciwej konkurencji polegającym na wprowadzającej w bład reklamie.

  • 5. Data: 2009-12-12 11:13:45
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    Użytkownik <r...@m...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy w jakikolwiek sposób mogę ją kupić w tym sklepie za te 500 zł?
    > Kiedy obowiązuje tylko cena towaru, a więc 500 zł?

    a nie przyszło Ci do glowy ze towar moze wedrowac przed odbiorem osobistym z
    hurtowni do sklepu
    i wlasnie te 16 zloty to jest koszt ktory sklep ponosi ?

  • 6. Data: 2009-12-12 11:14:51
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    r...@m...com pisze:
> [...]
    > W wielu sklepach internetowych jest tak że płaci również za odbiór osobisty.
    > I wygląda to przykładowo tak w sklepie Agito

    No i słusznie. Wydanie osobiste wymaga zatrudnienia pracownika oraz
    wynajęcia powierzchni sklepowej.

    Podobnie to działa w bankach. Samoobsługa zazwyczaj jest 0zł lub blisko
    0, a usługa wykonana przez Panienkę z Okienka kosztuje.

    > Przykładowo pewna nawigacja GPS kosztuje w tym sklepie 500 zł.
    > Czy w jakikolwiek sposób mogę ją kupić w tym sklepie za te 500 zł?

    Kup w innym, z obsługą wliczoną w cenę towaru. Wyjdzie na to samo, ale
    psychicznie się zrelaksujesz.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2009-12-12 12:40:46
    Od: r...@m...com

    > Użytkownik <r...@m...com> napisał w wiadomości

    > a nie przyszło Ci do glowy ze towar moze wedrowac przed odbiorem osobistym z
    > hurtowni do sklepu
    > i wlasnie te 16 zloty to jest koszt ktory sklep ponosi ?

    A nie powinno być tak, że towar kosztuje 516 zł, bo przecież w żadnym z
    przypadków klient nie ma możliwości zakupienia jego za 500 zł, więc ta kwota
    nie może być jego ceną.

  • 8. Data: 2009-12-12 13:34:54
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    > A nie powinno być tak, że towar kosztuje 516 zł, bo przecież w żadnym z
    > przypadków klient nie ma możliwości zakupienia jego za 500 zł, więc ta
    > kwota
    > nie może być jego ceną.

    nie jest tak bo klient moze inny kanal wysylki wybrac.

  • 9. Data: 2009-12-12 13:38:52
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > A nie powinno być tak, że towar kosztuje 516 zł, bo przecież w żadnym
    > przypadków klient nie ma możliwości zakupienia jego za 500 zł, więc ta
    > kwota
    > nie może być jego ceną.

    Nie. Ile kosztuje Twoim zdaniem drink w klubie, gdzie za wejście kasują
    20 zł (cena drinka wg menu: 10 zł)?

  • 10. Data: 2009-12-12 13:45:12
    Od: bim-bom <j...@g...pl>

    r...@m...com pisze:

    > A nie powinno być tak, że towar kosztuje 516 zł, bo przecież w żadnym z
    > przypadków klient nie ma możliwości zakupienia jego za 500 zł, więc ta kwota
    > nie może być jego ceną.

    Zależy, czy koszt odbioru osobistego jest zawsze stały, czy zależny od
    liczby zakupionych przedmiotów...